وزیر نیرو گفت: نه در سال 97 و در سال‌های آینده آب و برق گران نخواهد شد چرا که گرانی یعنی کالایی بالاتر از قیمت واقعی به فروش برسد بلکه قیمت آب و برق اصلاح می شود.

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما در مقابل هر چالش و مشکل با دو منبع برای غلبه با این چالش‌ها روبرو هستیم، اظهار کرد: منبع اول فرصت است که باید آن را بسیار مغتنم بشماریم و هرگز نگذاریم فرصت‌ها از دست برود و منبع دوم نیز منابع نامحدود و تجدیدپذیر منابع انسانی شایسته در کشور است.

وی ادامه داد: زمانی که یک منبع تجدیدپذیر وجود دارد همچون باران مانند این است که هر ساله به وفور از نعمت آن برخوردار می‌شویم. به همین دلیل برای انتصاب مسئولان وزارت نیرو تمام سعی ما این است که از بهترین‌ها استفاده کنیم که در حال حاضر نیز در حال انجام این کار هستیم.

به گفته وی همکاران ما با جدیت مشغول بررسی کار افراد شایسته هستند. اما باید گفت که برای هر کسی این امکان و فرصت وجود دارد تا در وزارت نیرو مسئولیتی را بر عهده بگیرد اما وظیفه ما این است که شایسته‌ترین افراد را برای این وزارتخانه تعیین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نهایتا تا دو هفته دیگر وضعیت اتفاقات وزارت نیرو مشخص خواهد شد، گفت: تا چهار سال دیگر نیز مشغول انجام این کار هستیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص کاهش بودجه وزارت نیرو در لایحه سال 97 در بخش اعتبارات تملک و دارایی گفت: اتفاقی که در لایحه بودجه افتاد، اتفاق خاصی برای وزارت نیرو نیست چرا که امسال وزارت نیرو در لایحه توانسته 8200 میلیارد تومان را از آن خود کند. علاوه بر این اعتبارات متنوع دیگری همچون مجوز عرضه اوراق مشارکت استفاده از اسناد خزانه اسلامی و استفاده از صندوق توسعه ملی برای این وزارتخانه دیده شده ‌است.

وی با اشاره به کاهش بودجه نسبت به سال قبل گفت: این کاهش یک کاهش یکسان برای تمامی دستگاه‌های اجرایی بوده که دلیل آن هم محدودیت منابع مالی دولت است. لذا برای پیشبرد برنامه‌ها درک خواهیم کرد که طرح‌های مربوط به وزارت نیرو را با سرعت‌بخشیدن به موضوع منابع غیردولتی و جذب مشارکت بخش خصوصی پیش ببریم.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو در این دولت نگاه جدی‌ای به جلب سرمایه‌های خارجی دارد. چرا که باید ساز و کارها در وزارت نیرو تسهیل و روش‌ها ساده‌تر شود. به عبارت دیگر باید به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری اطمینان کافی داده شود.

وی با اشاره به اهمیت انجام کارهای پژوهشی همچون انتقال دانش و تکنولوژی در وزارت نیرو اظهار کرد: بدون انجام کارهای پژوهشی قطعا قادر نخواهیم بود آب و برق را به شکل پایدار و مطمئن در اختیار مشترکان بگذاریم.

وی در خصوص موضوع قیمت تمام شده دو کالای آب و برق عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی اولویت آینده وزارت نیرو دو موضوع کاهش قیمت تمام شده و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود. چرا که باید قیمت‌های فعلی به قیمت واقعی نزدیک‌تر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت آب و برق گران خواهد شد، اظهار کرد: نه در سال 97 و در سال‌های آینده آب و برق گران نخواهد شد چرا که گرانی یعنی کالایی بالاتر از قیمت واقعی به فروش برسد و با توجه به اینکه آب و برق فاصله زیادی تا قیمت تمام شده خود دارد، این مفهوم برای این دو کالا بی‌معناست.

وی با اشاره به لزوم کاهش قیمت تمام شده و آنچه از مشترکان اخذ می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر فاصله بین این دو مقوله بسیار زیاد است و باید به دنبال کاهش این فاصله باشیم. به طوری که باید به شکل محسوسی قیمت تمام شده کاهش و به عبارتی قیمت آب و برق اصلاح شود.

وی ادامه داد: بدین معنا که این دو کالا گران نخواهد شد اما قیمت‌ها اصلاح می‌شود به نوعی که وزارت نیرو بتواند آب و برق را به شکل پایدار تامین و در اختیار مشترکان قرار دهد چرا که اگر زمانی با کاهش سرمایه‌گذاری روبرو شدیم، بتوانیم همچنان این دو کالا را در اختیار مشترکان قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه برای اصلاح قیمت‌ها سال آینده چند درصد شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، گفت: با توجه به اینکه این مسئله بحثی نبود که نیاز به مجوز قانونی داشته باشد و در لایحه بودجه نیز گنجانده شود، در فصل بودجه مورد بحث قرار نگرفته اما به هر حال این مسئله جزو اختیارات دولت است و ما مشغول تدوین گزارشات لازم در این زمینه برای دولت هستیم.