معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد گفت: صادرات بخش کشاورزی در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۱۵.۳۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده با بیان اینکه  صادرات بخش کشاورزی در شش ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۱۵.۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: میزان صادرات محصولات کشاورزی نیز در شش ماهه نخست امسال دو میلیون و ۶۴۷ هزارتن بوده است.

وی افزود: ارزش صادرات محصولات کشاورزی در این مدت دو میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار بوده است.

بخشنده اظهار داشت: این میزان صادرات معادل سهم ۴.۴۸ درصد از کل وزن و ۱۰.۶۸ درصد از کل ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی در مدت یاد شده را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مدت بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی از نظر وزنی مربوط به زیر بخش‌های زراعی با سهم ۶۵.۱ درصد، باغی با سهم ۱۷.۶۵ درصد و دام و طیور با سهم ۱۵.۶۶ درصد بوده است.

به گفته بخشنده، بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی کشور به لحاظ ارزشی به زیر بخش‌های باغی با سهم ۳۹.۴۹ درصد، دام و طیور با سهم ۲۸.۲۷ درصد و زراعی با سهم ۲۶.۵۳ درصد است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، پنج قلم عمده صادراتی به لحاظ ارزشی را پسته با پوست به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار، هندوانه ۹۶ میلیون دلار، رب گوجه فرنگی ۹۱ میلیون دلار، پنیر ۸۴ میلیون دلار، ماست ۸۳ میلیون دلار و مغز پسته تازه یا خشک را به ارزش ۸۱ میلیون دلار عنوان کرد.

بخشنده در زمینه صادرات محصولات باغی ظرف شش ماهه نخست سال تصریح کرد: در این مدت،۴۶۷ هزارتن محصولات باغی به ارزش ۹۱۴ میلیون دلار از ایران صادر شده است.

وی با بیان این که در این مدت ۴۱۴ هزارتن محصولات دام و طیور به ارزش ۶۵۴ میلیون دلار از کشور صادر شده است، گفت: در این زیر بخش، بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات لبنی با ۲۱۲ هزار و ۸۸۰ تن، خوراک دام با ۸۱ هزار و ۳۵۰ تن و گوشت و احشای خوراکی با منشا حیوانی بیش از ۴۱ هزار تن بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد صادرات بخش زراعی گفت: در این مدت یک میلیون و ۷۲۳ هزارتن محصولات زراعی به ارزش ۶۱۴ میلیون دلار از کشور صادر شده است. وی همچنین کل صادرات شیلاتی در مدت یاد شده را ۳۵ هزارتن به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار اعلام کرد.

کاهش ۲.۳ درصدی واردات بخش کشاورزی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۲.۳ درصدی واردات بخش کشاورزی از نظر وزنی و کاهش ۲.۶ درصدی به لحاظ ارزشی، اظهار داشت: پنج قلم عمده وارداتی به لحاظ وزنی شامل ذرت دامی، لوبیای سویا، سایر به صورت دانه به جز گندم دامی، کنجاله و سایر آخال های جامد از سویا و جو به استثنای بذر بوده است.

وی پنج قلم عمده وارداتی به لحاظ ارزشی را ذرت دامی، لوبیای سویا، برنج نیمه سفید و یا کامل سفیدشده، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا و سایر به صورت دانه به جز گندم دامی عنوان کرد.