سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اطلاعاتی که به رئیس جمهور درباره خودروهای هیبریدی ارائه شده غیرکارشناسی و اشتباه بوده است.

به گزارش مرور نیوز، سعید باستانی گفت: تعرفه خودروهای هیبریدی که امکان حرکت در شهرهای بزرگ را دارند باید کاهش داد.

وی با اشاره به گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور درباره خودروهای هیبریدی عنوان کرد: برخی خودروها وجود دارند که موتور آن ها موازی است و در ابتدا با بنزین کار می کنند و سپس روی برق رفته و در مواقع مختلف روی سوخت بنزین می رود و برخی خودروها ابتدا با برق استارت می خورد و در سرعت های بالا و شیب های تند مجدد روی سوخت بنزین قرار می گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 4 نوع خودرو هیبریدی وجود دارد، افزود: ما با این موضوع که گفته شده که تعرفه تمامی خودروهای هیبریدی افزایش یافته مخالف هستیم چرا که برخی خودروها به اسم هیبریدی فروخته می شود اما تاثیری در کاهش مصرف بنزین نداشته و یا تاثیر آن بسیار کم است اما برخی خودروهای هیبریدی وجود دارد که برای کلانشهرها و شهرهای آلوده بهترین نوع خودرو است.

تعرفه خودروهای هیبریدی که امکان حرکت در شهرهای بزرگ را دارند باید کاهش یابد

وی با تاکید بر اینکه اطلاعاتی که به رئیس جمهور درباره خودروهای هیبریدی ارائه شده غیرکارشناسی و اشتباه بوده است، ادامه داد: بنا بر اظهارات رئیس جمهور که می گوید برخی خودروهای هیبریدی اینگونه هستند باید گفته شود برخی خودروهای دیگر هیبریدی وجود دارند که اینگونه نیستند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه خودروهای هیبریدی که امکان حرکت در شهرهای بزرگ را دارند باید کاهش یابد، یادآور شد: خودروهای هیبریدی از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می کنند که خودروی هیبرید موازی، هیبرید سری موازی هیبرید سری از جمله انواع خودروهای هیبریدی است.

افتتاح خودرو هیبریدی

پلاگین یا فول هیبرید حداقل 50 درصد آلودگی هوا را کاهش می دهد

وی افزود: خودروی تمام هیبرید، خودروی تمام هیبرید شارژی، خودروی تمام برقی و خودروی هیبرید متوسط از جمله انواع خودروهای برقی است.

باستانی با بیان اینکه اگر مصرف بنزین صفر قرار داده شود خودروهایی هستند که 100 درصد برقی بوده و تمام نیروی محرکه آن از برق

خودروی تمام هیبرید، خودروی تمام هیبرید شارژی، خودروی تمام برقی و خودروی هیبرید متوسط از جمله انواع خودروهای برقی است.

تامین می شود، ادامه داد: یک خودروی دیگر کاملا بنزینی است که مابین آن ها 4 نوع خودرو وجود دارد لذا اگر گفته می شود که برخی از این خودروها تاثیری ندارند به این دلیل است که خودروی هیبریدی متوسط میزان مصرف برق آن بسیار به خودروهای برقی داخلی نزدیک است اما خودروهایی همانند پلاگین یا فول هیبرید این توانایی را دارند که حداقل 50 درصد آلودگی هوا را کاهش دهند لذا چرا باید تعرفه این خودروها افزایش یابد.

نمی توانیم به یکباره سراغ خودروهای هیبریدی برویم و باید مسیر گذار را طی کنیم

وی اظهار داشت: برخی از مسئولان می گویند که سیستم های پلاگین در کشور زیرساخت وجود ندارد لذا به دلیل عدم زیرساخت همه به سمت خودروهای هیبریدی که مصرف بالای بنزین دارند گرایش پیدا می کنند لذا به این دلیل می گویند که باید تعرفه ها افزایش یابد اما این رویه اشتباه است چرا که ما به جای این که ساختار سیستم های پلاگین را در کشور و کلانشهرها تعبیه کنیم از آن گذر می کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پلاگین یعنی اینکه ایستگاه هایی وجود داشته باشد که افراد خودروهای خود را به برق بزنند تا شارژ شود، تصریح کرد: اگر نگاه ما اینگونه باشد از این فرآیند خودرو هیبریدی که بین خودرو بنزینی و خودرو تمام برقی است که تمام دنیا به آن ورود می کنند عقب می مانیم و این فرصت از کشور گرفته می شود که از خودروهای برقی استفاده کنیم چرا که ما نمی توانیم به یکباره به سراغ خودروهای هیبریدی برویم و ناچار هستیم مسیر گذار را طی کنیم اما متاسفانه چنین مسئله شفافی به رئیس جمهور انتقال نمی یابد./

پایان پیام