عضو کمیسیون عمران مجلس، از 2 برابر شدن تعداد خانه های خالی در طی 10 سال اخیر انتقاد کرد و گفت: طرح مسکن مهر برای قشری از جامعه مثمر ثمر بود اما به بیشتر شدن خانه های خالی نیز دامن زد.

سیدهادی بهادری در گفت وگو با مرور نیوز ، با انتقاد از 2 برابر شدن تعداد خانه های خالی در طی 10 سال اخیر، گفت: متاسفانه بخش عمده ای از پول کشور در مسکن های خالی فریز شده که تبعات بسیار آن در اقتصاد مشهود است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وجود بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور نشان می دهد که مسکن از شکل کالای مصرفی خارج شده است، تصریح کرد: متاسفانه از 7 الی 8 سال گذشته تا کنون خرید و فروش مسکن به مثابه کالای سرمایه ای در کشور زیاد شده و تا زمانی که این دید عوض نشود به طور حتم توفیقی در مقابله با خانه های خالی حاصل نمی شود.

مسکن مهر

رشد نرخ ها در بازار مسکن نتیجه درگیری با بیماری هلندی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه درگیری بازار مسکن با بیماری هلندی عامل اصلی حبابی شدن نرخ ها در این حوزه است، افزود: ورود دولت برای شکستن حباب قیمتی و همچنین برخورد با خانه های خالی از سکنه ضروری است زیرا در چنین شرایطی رها کردن بازار ایده خوبی نیست.

وی با بیان اینکه نزدیک کردن عرضه و تقاضا در بازار مسکن به یکدیگر یکی از عوامل مهم در تنظیم بازار است، گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی با وجود اینکه به قانون تبدیل شده اما هنوز اجرایی نشده است در حالی که با اجرای این قانون تا حدودی تسریع در واگذاری واحدهای خالی از سکنه به بازار صورت می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه راهکار نزدیک کردن عرضه و تقاضا از سوی دولت قبل اجرای طرح مسکن مهر بوده است، افزود: شاید طرح مسکن مهر برای قشری از جامعه مثمر ثمر بود اما در سایر بخش ها تاثیری نداشته و به بیشتر شدن خانه های خالی دامن زده است.

مسکن

خالی نگه داشتن خانه ها نباید سودی به مالکان برساند

بهادری با بیان اینکه جامعه و اقتصاد ما باید به این سمت هدایت شود که خالی نگه داشتن خانه برای مالکان سودی در بر نخواهد داشت، تصریح کرد: در صورتی که چنین تحلیلی در جامعه پیاده سازی شود به طور حتم مالکان تحمل ضرر را نکرده و واحدهای خود را با فروش یا اجاره واگذار می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای تسریع در واگذاری خانه های خالی اخذ مالیات از آن ها است، گفت: این راهکار عوارض ثانوی هم می تواند بر بازار داشته باشد و به رشد قیمت ها در این حوزه دامن بزند.

وی ادامه داد: دولت برای جلوگیری از عوارض ثانوی اخذ مالیات از خانه های خالی باید از مکانیزم های لازم استفاده کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هدایت سرمایه به سمت تولید یکی از راهکارهایی است که می تواند از افزایش نرخ مسکن جلوگیری کند از این رو دولت باید سازوکار تنظیم بازار با لحاظ ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا را دنبال کند.