وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر توسعه چشمگیر ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور، از کاستی‌های حوزه اینترنت ثابت گفت که باید فناوری ADSL را با VDSL و FTTH جایگزین کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جشنواره وب و موبایل با بیان اینکه مسیر در پیش گرفته در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ به سمت توسعه فناوری اطلاعات بوده است، گفت: خیلی از آن نگذشته که سه میلیون مشترک ADSL  و ۳۰۰ هزار مشترک اینترنت موبایل داشتیم و هنوز مفهموم پهنای باند سریع جا نیفتاده بود و فاصله دیجیتال زیادی میان ایران و کشورهای منطقه وجود داشت و نگاه لوکسی نسبت به فناوری اطلاعات بود بطوریکه اشتراک ۱۲۸ کیلوبیت کافی دانسته می‌شد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید در پنج سال گذشته برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۱۰۰ میلیون گوشی فعال در کشور، ۶۰ درصد هوشمند است و ما ‌اکنون از نظر تعداد کاربران اینترنت همراه در منطقه بی‌نظیر هستیم و ضریب نفوذ تلفن همراه توسعه چشمگیری یافته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: البته هنوز در بخش اینترنت ثابت نتوانستیم آنطور که باید توسعه پیدا کنیم زیرا هنوز روی‌ADSL  هستیم اما این فناوری در دنیا رو به انقراض است و VDSL و FTTH رو به گسترش هستند. البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که بخشی به انحصار ذاتی شرکت مخابرات بر می‌گردد که اگرچه قانونی نیست اما سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمان دولتی بودن آن انجام شده است.

لزوم توسعه ‌VDSL و FTTH به جای  ADSL

آذری جهرمی با بیان اینکه عزم مخابرات است که در توسعه ‌VDSL  و FTTH تلاش کند، افزود: برآوردها حاکیست که ظرفیت رشد ۱۰ برابری را در حوزه زیرساخت بخش ثابت داریم. امروزه زندگی مردم بدون بهره‌گیری از فضای مجازی دشوار می‌شود. شتاب این وابستگی در سال‌های آینده به دلیل سه‌ضلع داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیشتر می‌شود تا تحولات بزرگی در دنیا رخ دهد.

وی با اشاره به آمار دو سه سال اخیر جشنواره وب گفت: ما شاهدیم که هر ساله نرخ ثابت ۱۰ درصدی در بخش وب سایتها وجود دارد در حالیکه سرویس‌های موبایل رشد دو برابری دارد. اما علیرغم رشد شاخص‌ها، توسعه لازم متناسب با برنامه‌هایمان در بخش فناوری اطلاعات انجام نشده است. البته در برخی از بخش‌ها خوب رشد کرده‌ایم و در برخی دیگر خیر.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: مطابق نتایج اولیه بررسی که صورت گرفته در برخی از حوزه‌ها چون سلامت که اقتصاد بزرگی دارد و در بهبود زندگی مردم اثرگذار است و یا در حوزه صنایع دستی نتوانستیم رشد کنیم هرچند در حوزه‌های گردشگری و حمل و نقل رشد خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه در دنیا کیفیت شبکه زیرساخت بر پایه خدمات آن تامین می‌شود، اظهار کرد: البته بخشی از  کیفیت به دلیل جبر فناوری از میان می‌رود مثل صنعت بازی‌های رایانه‌ای  که به دلیل دوری مسیر میزان تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات ۴۰ تا ۶۰ میلی ثانیه می‌شود که در این صورت برای بهبود کیفیت باید محتوا را به مشترک نزدیک کرد هرچند که با تکنولوژی‌های نسل سوم، چهارم و پنجم این زمان تاخیر کاهش پیدا کرده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه در کشور بعد از ایجاد هفت IXP نیاز به  CDNها و کلودها داریم، تصریح کرد: اگر هم‌اکنون ترافیک  IXPها را در کشور مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مثلا ترافیک در تهران ۲۰ برابر مشهد است چرا که کلود و CDN در مشهد کمتر داریم چون اقتصادی نیست بنابراین باید فعالان این حوزه را تشویق به فعالیت در این حوزه‌ها کنیم.

اهمیت حفظ اطلاعات کاربران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت حفظ اطلاعات کاربران در سرویس‌های ارایه‌کننده خدمات، خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد حفظ حقوق‌ کاربران است که باید در قالب شرایط ضمن عقد، حقوق‌ مشترک تحت عنوان قوانین حقوقی مستند شود و در زمان ارایه سرویس به مشترک ارایه شود.

وی همچنین با اشاره به توصیه‌هایی به فعالان عرصه فناوری اطلاعات وکسب و کارهای نوپا اظهار کرد: تمام کسب‌وکارهای نوپا نخست نیاز به استخدام و بکارگیری مشاوره و کارشناس شبکه دارند زیرا کارشناس شبکه باعث می‌شود از کیفیت شبکه برای ارایه سرویس مطلع شوید و دوم‌ الزام در وجود مشاور حقوقی است.