همتی، رئیس کل بیمه مرکزی در برنامه زنده "رو در رو" شبکه چهار سیما به سوالات بیمه ای مردم پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، همتی در خصوص نقش بیمه در زندگی مردم  گفت: بیمه در زندگی مردم جریان دارد و بدون بیمه فعالیت های روزانه و اقتصادی مردم در معرض خطر قرار دارد. در واقع بیمه، زندگی مردم را به حالت قبل از حادثه از لحاظ مالی بر می گرداند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که سیاست گذاری بیمه مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی چه بوده است، گفت: در بخش واگذاری امور به مردم، بیمه مرکزی تلاش جدی شد و سعی کردیم بیمه را از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی ببریم و در حال حاضر ۳۱ شرکت بیمه خصوصی و یک بیمه دولتی داریم و حدود ۱۴۰ هزار نفر در صنعت بیمه در حال فعالیت هستند.
وی در خصوص روند خصوصی سازی در صنعت بیمه گفت: در یک دوره ای همه صنعت بیمه ۱۰۰ درصد دولتی بود اما الان فقط بیمه ایران دولتی است و سهم آن از بازار بیمه ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد آن در اختیار بخش خصوصی است. البته در دو شرکت بیمه ای هنوز دولت سهم دارد که بنا به دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی تا پایان سال واگذاری آنها انجام می شود.
همتی در پاسخ به این سوال که برداشت مردم از بیمه چقدر برایتان مهم است، گفت: خیلی قاطع می توانم بگویم صنعت بیمه جزو بهترین سازمان هایی است که به مردم خدمت ارائه میکند، چرا که ما همواره در بحران ها در کنار مردم بودیم و سربلند بیرون آمدیم.
به عنوان مثال، علاوه بر حضور پر رنگ بیمه ها در حوادث اخیر امسال، سال گذشته یک میلیون خسارت معادل ده هزار میلیارد تومان خسارت بیمه شخص ثالث پرداخت کردیم.
وی در پاسخ به عملکرد صنعت بیمه در حوزه درمان گفت: درمان پایه بر عهده بیمه های بازرگانی نیست و مربوط به بیمه سلامت و تامین اجتماعی است. درمان تکمیلی بر عهده ماست که ما سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان خسارت در حوزه بیمه درمان تکمیلی پرداخت کردیم. به عنوان نمونه می توان از ارایه خدمات بیمه ایران به جانبازان عزیز یاد کرد که بدون دریافت حق بیمه و طلب حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان از بنیاد شهید، همین میزان را به عنوان هزینه درمانی پرداخت کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در ده ماهه اول سال ۴۸ میلیون فقره خسارت پرداخت کردیم و مطمئنا وجود چند ناراضی طبیعی است.
همتی با اشاره به پرداخت یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان عوارض به سازمان های مختلف از بودجه صنعت بیمه در سال گذشته گفت: اگر این بودجه درون خود صنعت بیمه استفاده می شد طبیعتا باعث افزایش مطلوبیت صنعت بیمه  در پرداخت خسارت ها می شد.
وی افزود: صنعت بیمه محدودیت ورودی دارد و خروجی بعضی از بیمه ها مثل بیمه شخص ثالث دست قوه قضاییه است که نرخ دیه را افزایش می دهد و ما ناچارا متناسب با آن باید حق بیمه رو اعلام کنیم طبیعتا دارندگان خودروهای ارزان قیمت، ناراضی می شوند.
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اقدامات بیمه مرکزی در حوزه بین المللی برای کاهش سوخت ملی گفت: خوشبختانه پیشرفت های خوبی در این زمینه داشتیم و توانستیم بخشی از ریسک های بزرگ خود را به کشورهای دیگر منتقل کنیم مانند نفت کش سانچی‌.
همچنین توانستیم، برای لایه های بالا ریسک های بزرگ فاجعه آمیز و بعصی از بیمه های عمر از بیمه گران اتکایی اروپایی پوشش های خوبی بگیریم. البته در حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز اقدامات خوبی انجام شده و بازار بالقوه صنعت بیمه ایران را خوب شناخته اند و به دنبال استفاده از این ظرفیت ها هستند.
رئیس شورایعالی بیمه در خصوص نظارت موثر بر شرکت های بیمه گفت: اجرای حاکمیت شرکتی، گامی موثر در بازنگری نظارت بیمه مرکزی بر شرکت های بیمه بود که از بخش های متعددی چون تایید صلاحیت مدیران کلیدی شرکت های بیمه، مدیریت ریسک، بررسی صورت های مالی، کنترل توانگری مالی شرکت های بیمه، حمایت از حقوق سهامداران و .‌‌...تشکیل شده است.
وی در پاسخ به این سوال که بیمه مرکزی در حمایت از تولید داخلی چه اقداماتی انجام داده است، گفت: بیمه، ریسک هایی که قابلیت بیمه شدن را دارد می پذیرد و بیمه های متنوعی برای صاحبان حرف و مشاغل ارائه می دهد.
همتی در خصوص اقدامات بیمه مرکزی در حوزه فرهنگسازی گفت: فرهنگسازی جزئی از وظایف اصلی بیمه مرکزی است و در همین راستا با انتشار مجموعه کتب بیمه برای کودکان، درج مطالب بیمه ای در کتب درسی دانش آموزان و مشارکت در برنامه های تلویزیونی و رادیویی بخشی از اقدامات ما بوده است.
وی افزود: رابطه منطقی میان رشد درآمد و ضریب نفوذ بیمه است. ما کار عرضه را به خوبی انجام داده ایم اما باید شرایط برای تقاضا نیز فراهم شود و سعی داریم قیمت تمام شده خدمات بیمه ای را کاهش دهیم تا مردم به راحتی بتوانند این خدمات را خریداری کنند.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه گفت: تعداد شرکت های بیمه در کشور ما زیاد نیست اما افزایش آنها نیز منوط به ارائه طرح های جدید است. در بخش بیمه های عمر نیز ارائه مجوز را منوط به ایجاد شرکتهای تخصصی در این حوزه قرار داده ایم و دومین شرکت بیمه عمر تخصصی نیز در راه است.