رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت:این سازمان آمادگی اصلاح نرخ بخش مولد کشور از 25 به 20 درصد را دارد و در این زمینه برای خروج از رکود می توان گام برداشت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، سیدکامل تقوی نژاد در یازدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی کشور افزود: در زمینه توسعه و تکمیل نظام اطلاعات مالیاتی گام برداشته ایم و در سال جاری 300 هزار مودی جدید شناسایی شد .

وی خاطرنشان کرد: با تکمیل اطلاعات مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی حدود 10 هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شد .

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: مدیریت اصولی در این بخش به توسعه نظام مالیاتی منجر می شود و از روش های سنتی امکان فعالیت وجود ندارد .

اهداف مالیاتی در همه دنیا یکسان است

رییس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: نگاهی به عوامل اثرگذار بر نظام مالیاتی نشان می دهد که اهداف در تمام کشورها یکسان است و باز توزیع درآمد در این بخش مورد توجه است.

وی با بیان اینکه مالیات از متغیرهای کلیدی کشور است، گفت: دولت ها برای انجام وظایف ذاتی خود، به منابع مالی نیاز دارد .

رییس کل سازمان مالیاتی اظهارداشت: سیاست گذاری در این بخش همواره دغدغه بوده و برای این منظور باید از اهداف و کارکردهای مالیاتی آگاهی داشته باشیم .

تقوی نژاد افزود: درباره شاخص نسبت مالیاتی دستیابی به شاخص 15 تا 20 مطرح است و همه ارکان تصمیم گیر باید در این بخش فعالیت داشته باشند. چالش ها را می توان در اقتصاد کلان، سیاست ها و قوانین مالیاتی دنبال کرد .

سیاست گذاری ها حمایت همه جانبه

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به سهم بالای گروه های معاف از مالیات، پدیده کد فروشی، رواج حساب های اجاره ای و وضعیت نامناسب ارز به عنوان چالش ها یاد کرد و گفت: در سیاست های کلی نظام اقتصادی کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، سیاست گذاری ها حمایت همه جانبه مورد نیاز است .

وی، نبود پایگاه جامع اطلاعات را مورد اشاره قرار داد و افزود: در چالش های سیاست گذاری باید به نبود یک مرجع در سیاست گذاری اشاره کرد .

تقوی نژاد گفت: ناکارآمدی نظام فعلی مالیات بر درآمد و اثرگذاری آن بر سایر بخش ها به درستی مشخص نیست .

معاون وزیر اقتصاد بیان داشت: فهرست بلندی از معافیت ها داریم و ما امروز می خواهیم بدانیم از چه گروه هایی می توان مالیات دریافت کرد .

چالش وقفه های اجرایی و پرونده های دادرسی

تقوی نژاد تصریح کرد: از دیگر چالش ها باید به عدم استقلال و کمبود منابع مالی و فیزیکی، عدم همکاری در ایجاد پایگاه آماری جامعه و وجود رویکرد ریسک که باعث شده تا تکثیر پرونده ها صورت گیرد باید اشاره کرد و آن را مورد بررسی قرار داد .

همچنین رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: وقفه های اجرایی و پرونده های دادرسی نیز از چالش ها است. نظام مالیاتی در سه دهه اخیر اصلاحات زیادی داشته که می توان به تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 اشاره کرد .

وی ادامه داد: سیاست های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی مسیر حرکت نظام مالیاتی را روشن کرده است. اصلاح نرخ های مالیاتی و اصلاح معافیت ها و تدوین قوانین ناظر بر جرایم از جمله برنامه های اصلاح سیاست ها است که پس از آن اصلاح سیاست های اجرایی برای افزایش تاثیرگذاری مالیات در اقتصاد دنبال می شود .