رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مرجع تصمیم‌گیری افزایش قیمت سوخت شناورها نیست. این موضوع کاملا سیاسی است و باید ازجانب مسئولان دولتی اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در نشست خبری به بیان توضیحاتی درباره لایروبی اروند رود، افزایش قیمت سوخت شناورها و غیره پرداخت.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی امروز(دوشنبه )در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ماژول تصمیم‌یار بارگیری و تردد کشتی‌ها راه‌اندازی شده است،این طرح با هزینه 5 میلیارد تومانی در راستای هوشمندسازی بنادر و امکان افزایش بازرگانی و صادرات غیر نفتی اجرایی می‌شود.

راستاد با اشاره به اینکه محاسبات دقیق در این نرم‌افزار از طریق به کارگیری عوامل محیطی مربوط به منطقه شرایط دریایی و شرایط جوی انجام می‌شود،گفت: عوامل غیر محیطی مربوط به ویژگی‌ها و ساختار فرم بدنه شناور از طریق این نرم‌افزار صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به خدمات اصلی این شناور اشاره کرد و گفت: از خدمات اصلی این طرح می‌توان به نمایش داده‌های محیطی برنامه‌ریزی بلند مدت سفر و برنامه‌ریزی تردد اشاره کرد.

وی با اشاره به مذاکره با کشور عراق برای لایروبی اروند رود ، گفت: در صورت همکاری با طرف عراقی لایروبی اروندرود به زودی شروع می‌شود.

راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر آمادگی لازم برای لایروبی از اروند رود را دارد گفت: دو تفاهم‌نامه تجسس، نجات و مقابله با آلودگی نفتی در مذاکرات قراردادهای بین‌المللی قید شده است و تمامی بحث‌ها در این مورد صورت گرفته که هم اکنون منتظر اعلام نتایج این تصمیمات هستیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مغروقه‌ها در حوزه اصلی اروند رود هستند. سازمان بنادر در ابتدا بندر خرمشهر را جهت تردد آماده‌سازی کرده است و هم اکنون تلاش می‌کنیم تا آبخور اروندرود به 9 متر برسانیم.

وی تأکید کرد: طی 40 سال گذشته این بندر لایروبی نشده است به همین دلیل شرایط انجام این کار و ایجاد تپه در این رود شرایط لایروبی را سخت‌تر کرده است.

راستاد با اشاره به اینکه 200 میلیون یورو سرمایه جهت لایروبی بندر اروند نیازمند هستیم ،اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم آبخور اروند را به 9 متر برسانیم 200 میلیون یورو سرمایه نیاز داریم.

افزایش قیمت سوخت شناورها

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت:با کشور عراق مذاکراتی را انجام داده ایم اما به دلیل اینکه محدوده‌ای از این بندر  در کشور عراق دارد با مشکلاتی مواجه هستیم.

 63 کشتی و 65 شناور حمل خودرو آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی است

وی درباره برنامه‌های نوروزی سازمان بنادر گفت: 7 هزار و 322 صندلی و 63 کشتی در نوروز 97 از مسافران دریایی استقبال می‌کنند.

راستاد اظهار کرد: 65 شناور حمل خودرو با ظرفیت جابه‌جایی 2 هزار و 880 خودرو و 13 هزار و 800 مسافر در ایام نوروز تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سامانه مدرن ناوبری گردشگری دریایی سازماندهی شده است گفت: 9 اسکله در بنادر جنوبی کشور ساخته شده است.

وی افزود: امکان خرید اینترنتی بلیت به منظور تسهیل سفرهای دریایی برای مسافران نوروزی ایجاد شده است.

راستاد با بیان اینکه 3 هزار و 638 فروند قایق تفریحی در بنادر شمالی مجاز به تردد هستند، گفت: 8 هزار و 606 فروند قایق تفریحی نیز در بنادر جنوبی تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان ناوگان واکنش سریع در شرایط اضطرار دریایی را فراهم کرده است گفت: 21 فروند شناور ناجی، 6 فروند بالگرد، یک فروند هواپیما و یک فروند هواگراف متعلق یا تحت اجاره سازمان بنادر در این ایام آماده ارائه خدمات هستند.

وی گفت: استفاده از توان بخش خصوصی در عملیات جستجو و نجات در صورت نیاز تحت عنوان همیار ناجی امسال در نظر گرفته‌ایم.

راستاد با بیان اینکه 142 میلیون کالا در سال 96 تخلیه و بارگیری شده است ،گفت: از این میزان 98 میلیون تن کالای غیر نفتی، 50 میلیون تن صادرات غیر نفتی و 5.6 میلیون ترانزیت غیر نفتی بوده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کشتی‌های ورودی به بنادر کشور طی امسال رشد 6 درصدی داشته است. ظرفیت کشتی‌های بیش از هزار تن نیز رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه 16 میلیون مسافر دریایی در سال جاری تردد داشته اند، گفت: 92 هزار و 662 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در سال 96 از محل منابع داخلی سازمان و جذب سرمایه بخش خصوصی صورت گرفته است.

راستاد با اشاره به اینکه کاهش تعرفه حمل و نقل مبتنی بر ریل و توسعه صادرات غیر نفتی را در سال آینده در دستور کار قرار داده ایم ،افزود: تداوم ایفای مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی از مهمترین اقدامات ما به شمار می‌رود.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی درباره کشتی حادثه‌دیده سانچی نیز گفت: دو جلسه فشرده در کشور چین داشته‌ایم و طی 5 هفته آینده و بعد از جمع‌بندی نهایی،نتیجه آن بر تمامی کشورهای ذینفع اعلام خواهد شد.

فعلا موضوع تأسیس وزارت دریانوردی مطرح نیست

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان درباره تأسیس وزارت جدید دریانوردی گفت: هم اکنون تمامی بخش ‌های حمل و نقل زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند و مسئولیت اصلی این بخش بر عهده وزارت راه و شهرسازی است در نتیجه فعلا موضوع تأسیس وزارت دریانوردی مطرح نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی برافزایش قیمت سوخت شناورهای باری، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مرجع تصمیم‌گیری افزایش قیمت سوخت شناورها نیست. این موضوع کاملا سیاسی است و باید ازجانب مسئولان دولتی اتخاذ شود.

راستاد افزود: سوخت ناوگان تجاری به دلیل فعالیت‌های بین‌المللی آن‌ها بدون یارانه و براساس نرخ فوب خلیج فارس است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نرخ سوخت شناورهای داخلی مسافری و شناورهای صیادی از سال‌های گذشته به صورت یارانه‌ای است و هیچ افزایش قیمتی در این حوزه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ترانشیپ 10 میلیون تنی  کالاهای غیر نفتی  ورشد 13 درصدی این امر در سال 96  گفت: 22 میلیون تن کالای نفتی و فله‌بر با رشد 3 درصدی و 2.8 میلیون تن تخلیه و بارگیری کانتینر با رشد17 درصدی از مجموع برنامه‌هایی است که در سال 96 در سازمان بنادر به ثبت رسیده است.

راستاد اظهار کرد: 6 هزار و 240 میلیارد ریال در قالب 16 درصد سرمایه‌گذاری غیر دولتی جذب شده و هم اکنون میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به 92626 میلیارد دلار در قالب 308 پروژه انجام شده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار امسال با حضور رئیس جمهور تکمیل و به بهره‌برداری رسید گفت: فاز دو بندر امیر‌آباد و مرحله سوم بندر شهید رجایی با اعتبار 56د میلیون یورو در دهه فجر با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار کرد: واگذاری اپراتوری شماره یک و دو بندر شهید رجایی را نهایی کردیم و سرعت تردد کامیون‌ها با استفاده از دستگاه ایکس‌ری در بندر شهید رجایی افزایش یافت.

راستاد افزود: برای ارتقای ایمنی دریایی 35 فروند شناور در بوشهر، خوزستان و هرمزگان از بستر دریا خارج شد و 451 نفر توسط عملیات اضطرار و خطر دریایی جان مسافران را نجات می‌دهند به طوری که امسال 168 خدمات پزشکی به دریانوردان ارائه شده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره افزایش میزان تخلیه و بارگیری در بندر امام گفت: سعی کرده‌ایم سهم تخلیه و بارگیری را در این بندر افزایش دهیم به همین منظور فراخوان جذب مشارکت برای سرمایه‌گذاری ارائه شد.

وی افزود: بهره‌برداری از پایانه کانتینری بندر امام با مشارکت شرکت‌های داخلی صورت گرفت و این خود یکی از دستاوردهای مهم در این سازمان به شمار می‌رود.

18 نفر از صیادان دریایی در آب‌های کشورمان ربوده شدند

راستاد درباره ربوده شدن صیادان ایرانی گفت: 18 نفر از صیادان ایرانی از سوی دزدان دریایی سومالیایی در آب‌های کشورمان ربوده شده که تمامی تلاش خود را برای نجات آن‌ها انجام داده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.