وزیر نیرو در سفر به ترکمنستان از راه اندازی مجدد خط دوم انتقال برق از ترکمنستان به ایران و اجرایی شدن خط سوم انتقال برق بین دو کشور خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان که به همراه رئیس جمهور به کشور ترکمنستان سفر کرده است، اظهار کرد: پروژه خط سوم انتقال برق از سمت ایران که از مشهد به سرخس اجرا شده ولی از سمت ترکمنستان از سرخس به مرو هنوز اجرا نشده، سریعا باید مورد اجرا قرار بگیرد.

اردکانیان با اشاره به جلسه مشترک خود با معاون رئیس جمهور ترکمنستان، گفت: طی مذاکرات صورت گرفته در این نشست، مقرر شد خط دوم انتقال برق از ترکمنستان به ایران که متاسفانه در بازه زمانی شش ماهه اخیر بدون برق است مجددا در روزهای آینده برق دار شود.

وزیر نیرو در خصوص پروژه خط سوم انتقال برق که از سمت ایران و مشهد به سرخس اجرا شده ولی از سمت ترکمنستان پروژه خط سرخس به مرو هنوز اجرایی نشده است،   تصریح کرد: در این رابطه هفته آینده هیئت ترکمن به ایران خواهد آمد تا مذاکرات مربوط به اجرای پروژه خط ۵۰۰ کیلوولت سوم را آغاز کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه با اجرای این خط ظرفیت تبادل انرژی بین دو کشور به ۸۵۰ مگاوات خواهد رسید، عنوان کرد: علاوه بر اینکه ما از برق تولیدی ترکمنستان در مواقع مورد نیاز استفاده خواهیم کرد. همچنین امکان صادرات برق ترکمنستان به کشور ثالث را اجرای این پروژه فراهم می‌کنیم.

چندی پیش ایران و ترکمنستان در بیانیه ای مشترک تاکید کردند که مصمم هستند روابط خود را در همه زمینه ها گسترش دهند و طبق گفته‌های رئیس آغاز عملیات اجرایی خط سوم انتقال برق از ایران به ترکمنستان، همکاری های جدید در حوزه نفت و گاز دریای خزر و ارائه تسهیلات در راستای توسعه حمل و نقل میان دو کشور می تواند گامی نوین در مناسبات اقتصادی میان ایران و ترکمنستان باشد.