رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه بوشهر ما کامل بومی است و دانش هسته ای در ایران خیلی متفاوت است با آنچه که در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس می گذرد. آنها دارند باتری می‌خرند.

به گزارش مرور نیوز، رئیس سازمان انررژی اتمی، علی اکبر صالحی شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان توضیحاتی درباره مهمترین دستاوردهای هسته ای کشور پرداخت.

صالحی اظهارداشت: صنعت هسته ای وسیع است و حوزه های متعددی را در بر می گیرد. از سرریز این فناوری می توانیم در حوزه های مختلف استفاده کنیم.

علی اکبر صالحی اظهار داشت: صنعت هسته ای صنعت وسیعی است و حوزه های وسیعی در کشاورزی و سلامت و غیره دارد. ما در حوزه سلامت در سه سال اخیر سه نوع سانتریفوژ برای تهیه واکسن به وزارت بهداشت تحویل دادیم یا سانتریفوژ سنگ را برای حفاری چاه به وزارت نفت دادیم.

سانتریفوژ دکانته هم به وزارت نفت تحویل داده شد

وی گفت: سانتریفوژ دکانته هم به وزارت نفت تحویل داده شد، گل های حفاری که در چاه های حفاری به کار گرفته می شود را باز می گرداند و محیط زیست را آلوده نمی کند. آمریکا و هند و یکی دو کشور اروپایی هم این نوع سانتریفیوژ را تولید می کنند و البته تولید سانتریفوژ باید به صرفه و اقتصادی باشد.

علی اکبر صالحی

صالحی تصریح کرد: ماده استراتژیک صنعت هسته ای اورانیم و کیک زرد است، ما از نظر معادن اورانیوم احساس می کردیم فقیر هستیم چرا که بررسی و تخمینی نداشتیم، از سال ۸۹ با اجازه مقام معظم رهبری به عملیات اکتشافی سرعت بخشیدیم و پس از بررسی های لازم که حدود ۷۸ درصد از مساحت کل بود، متوجه شدیم در این حوزه فقیر نیستیم و ما امیدواریم در سال ۹۷ تولیدات کیک زرد کشور در اردکان افزایش پیدا کند.

راکتور تهران را در حوزه های مختلف به کار خواهیم گرفت

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ایران از نظر اورانیوم در وضعیت مناسبی است، ولی هنوز بخشی از اکتشاف هوایی ما مانده و به خصوص مناطق شرقی و شمالی مرزی کشور امیدوار کننده است. ما در حد تامین نیروگاه های داخلی خود می توانیم اورانیوم تولید کنیم.

صالحی در خصوص راکتور تهران و نوسازی آن گفت: عمر سنی راکتور حدود ۳۵ سال است، راکتور تهران حدود ۴۰ سال عمر مفید دارد، لذا ما دیدیم نیاز است که این راکتور بازسازی شود، حتی قسمت اتاق کنترل آن هم قدیمی شده بود. خود راکتور کاملا بازسازی شده و طبقه زیرین در راکتور هشت کانال پرتو دهی داشت که تمام آنها پوسیده شده بود و کانال های جدید جاسازی شده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: راکتور تهران را در حوزه های مختلف به کار خواهیم گرفت، تحول بزرگی که اولین بار در کشور انجام شده است تست لوپی (مدار آزمایش) را راه اندازی کرده اند که جا دارد از جوانان برومند کشور در سازمان انرژی اتمی بابت این موضوع تشکر کنم.

وی گفت: تست لوپ ما تا ۳۰ اتمسفر را تحمل می کند و در آینده هم بسیار مفید است.

صالحی در خصوص فعالیت کوانتومی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: یکی از فعالیت های ما رو کردن مرزهای دانش و فناوری در جهان است و یکی از آن دانش ها که سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا نقشه راه خود را در آن حوزه مطرح کرده فن آوری کوانتومی است. برای تمثیل آن فناوری می توانم بگویم دنیای با موبایل و بی موبایل.

ما توانایی انجام آزمایش درهم تنیدگی را در کشور داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های کاربردی فناوری کوانتوم در علم محاسبات و کامپیوتر ها است که سرعت خیلی بالایی را دارند و البته حوزه کار آنها متفاوت است و ابر کامپیوتر های امروزی در برابر آنها چیزی به حساب نمی آیند. حوزه دیگر استفاده از فناوری کوانتوم حوزه امنیت ارتباطات است.

وی افزود: ما توانایی انجام آزمایش درهم تنیدگی را در کشور داریم و فعلا اعلام رسمی نکردیم ولی اولین کشور جهان اسلام هستیم و دو یا سومین کشور آسیایی هستیم ولی تا زمانی که تکرار پذیری آزمایش را انجام ندادیم نمی توانیم اعلام کنیم.

صالحی اظهار داشت: حوزه دیگر کاربرد آنها سنسور و اندازه گیری هست. واحدهای اندازه گیری و وسیله اندازه گیری شما حساس تر و ظریف تر باشد وسیله شما بهتر است. ما می توانیم در آینده مغناطیس زمین را با استفاده از فناوری کوانتومی اندازه گیری کنیم.

برجام ابعاد مختلف دارد، در بُعد فنی کارهای ما در حال پیشرفت است

وی گفت: برجام ابعاد مختلف دارد، در بُعد فنی کارهای ما در حال پیشرفت است. فردو، اراک و نطنز را ببینید. ۴۴۰۰۰ ماشین در فردو داریم و تعدادی از آنها در حال کار هستن و هر زمان اراده کنیم می توانیم گازدهی را در ماشین های خود داشته باشیم و ۴ روزه می توانیم ۲۰ درصد را آنجا فعال کنیم که این برای طرف مقابل حاوی پیام خاصی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در فردو با کمک روس ها کارها رو به پیش رفت است و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور ایزوتوپ های پایدار را در فردو داشته باشیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت راکتور اراک گفت: در برجام اصرار ما این بود که همه کارها را ایران انجام دهد، اما استقبال می کنیم که آنها طراحی های ما را نظارت و تایید کنند؛ چینی ها و آمریکایی ها. چرا که در این حوزه آنها پیشرفته هستند و زمانی که آنها تایید کنند چون ایمنی امر مهمی در حوزه هسته ای است ما با اطمینان خاطر بیشتری گام های بعدی را بر می داریم.

علی اکبر صالحی بیان داشت: طراحی مفهومی ما تمام شده و گفتگوهای خود را برای تامین تجهیزات شروع کردیم و باید بگویم از برنامه ۵ ساله خود جلوتر هستیم. امیدواریم تا ۳ سال آینده راکتور اراک را آماده داشته باشیم.

ما ۷۰ تن آب سنگین داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همکاری های ما با چین و امثال این مساله منجر به انتقال تکنولوژی شده است.

وی در خصوص موجودی آب سنگین کشور افزود: ما ۷۰ تن آب سنگین داریم و بخشی را فروختیم، به روسیه و به آمریکا آب سنگین فروختیم.

صالحی تصریح کرد: یکی از توافقات جانبی با ۱+۵ ورود ۳۰۰ تن کیک زرد از قزاقستان به شکل چرخشی به کشور بود که این مساله با کارشکنی انگلیسی ها بهم خورد.

برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس باتری می‌خرند نه نیروگاه هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت: تصمیم واکنش ایران به اقدام آنها در خروج از برجام برعهده مقامات عالی نظام است ولی آنچه برعهده ما هست اینکه همه چیز آماده است و ما در هر حوزه ای از مسائل فنی می‌توانیم به سرعت باز گردیم به جایی که سابق بودیم.

وی افزود: در نطنز ۲۰ هزار ماشین نصب شده داشتیم که ۱۰ هزار تا از آنها کار نمی کردند و امروز در شرایطی هستیم که تفاوت چندانی با دوران قبل از برجام نداریم.

صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آخرین وضعیت پروژه دستور رییس جمهور مبنی بر پیشران های هسته‌ای چیست؟ ادامه داد: من در عملکرد همکاران خود در سازمان معجزه می بینم. وقتی این پروژه ملی آغاز شد ما کار را شروع کردیم و این علی رغم امکانات محدودی بود که داشتیم ولی باید بگویم که خیلی خوب کار کردیم در این حوزه و حتی شاید باور پذیر نباشه پیش رفت ما در این خصوص که صلاح نیست بیشتر از این توضیح بدم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به لحاظ مفهومی می دانیم چه می خواهیم، ۵ کشور در جهان پیشران نظامی هسته ای دارند. ما اعلام کردیم پیشران های ما غیرنظامی است. ژاپن، روسیه، آمریکا در گذشته پیشران های تجاری داشتند و به مرور به سمت نظامی رفتند ولی دوباره به سمت پیشران های تجاری رفته اند.

صالحی افزود: ما در بحث پیشران ها به لحاظ محاسباتی خیلی جلو هستیم و دیگر باید آنها را در واقعیت و زمین مورد آزمایش های مختلفی قرار دهیم که وسعت کار زیاد است.

وی در پایان در خصوص فعالیت برخی کشورهای منطقه در صنعت هسته ای،   تصریح کرد: کشورهای منطقه ما سرمایه گذاری های زیادی در خصوص نیروگاه های هسته ای میکنند، اما اینها از خارج از کشور تجهیزات و نیرو می آورند و دانش آنها بومی نیست. نیروگاه بوشهر ما کامل بومی است و دانش هسته ای در ایران خیلی متفاوت است با آنچه که در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس می گذرد. آنها دارند باتری می‌خرند. یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس از یک کشور چهار نیروگاه خریده که اسم آن نیروگاه نمی شود بعد ۴۰ الی ۵۰ سال جمع می‌کنند می‌برند.