رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان این که اصلاحات قابل توجهی دربرنامه ششم توسعه صورت گرفته است گفت: یکی از قدرتمند ترین مواد برنامه ششم توسعه موضوع نظارت بر قوانین است.

به گزارش مرور نیوز، حمید رضا حاجی بابایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری  گفت: تمام تلاش ما بر این است که برنامه ششم بر اساس سیاستهای کلی نظام ، محورهای اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز نوشته شود.

وی گفت: مسائلی از جمله قاچاق ، ‌وضعیت بانک ها، قانون تجارت و رانت خواری از جمله موانع رسیدن به رشد 8 درصدی از برنامه ششم توسعه است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شده که کمیسیون تلفیق مجلس با همکاری دولت برنامه ای تدوین کنند تا شکننده رکود و پیش برنده اقتصاد باشد و کشور را به رشد هشت درصد برساند.

حاجی بابایی با بیان اینکه برنامه ششم جامع همه قوانین مورد نیاز کشور نیست گفت: به طور مثال در کشور قوانین خاص درباره قاچاق و رانت کم نیستند و ما برای مقابله با این موارد قانون کم نداریم.

وی تصریح کرد: شفاف نبودن قوانین بودجه از جمله مشکلات همیشگی دولتها است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: برای نخستین بار اصلاحات قابل توجهی دربرنامه ششم توسعه صورت گرفته است.

حاجی بابایی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که دولت بتواند به مرور خود را از درآمدهای نفتی جدا کند و از این درآمدها صرفا برای سرمایه گذاری و اشتغال استفاده شود.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و نگاه به خارج از کشور برای سرمایه گذاری افزود: باید نگاهمان به خارجی بستن قراردادهای پایاپای باشد و این برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر بخواهیم به اهداف برنامه ششم توسعه برسیم باید بودجه به طور کامل شفاف باشد، قوانین اجرایی شوند و همه قوا در برابر قانون پاسخگو باشند.

حاجی بابایی یکی از مشکلات موجود را بدهی های هنگفت دولت به صندوق ها، بیمه ها و بانک ها دانست و افزود: دولت فقط یکصد هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

وی در خصوص نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در برنامه ششم توسعه گفت: به هیچ وجه موضوع محاسبه پنج سال آخر حقوق کارکنان در کمیسیون تلفیق تصویب نخواهد شد و نحوه محاسبه بر اساس دو سال آخر خواهد بود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع نظام هماهنگ پرداخت هم در این کمیسیون تصویب شد.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در این برنامه گفت: رشد 8 درصدی در برنامه ششم در ابتدا بلند پروازانه دیده می شود اما این رشد الزامات و بستر هایی دارد که باید محقق شود.

غلامرضا حیدری افزود:‌ ازجمله این الزامات نگاه سیستمی به برنامه ششم است که بر اساس آن باید کل حاکمیت و همه قوا بسترهای لازم را برای رسیدن به رشد 8 درصدی فراهم کنند.

وی گفت: به صراحت می توان گفت که این بستر ها در شرایط کنونی آنگونه که باید وجود ندارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: از جمله موانع رسیدن به رشد 8 درصدی ، بحث قاچاق ، عوارض و تعرفه های گمرکی است .

حیدری گفت:‌ اسکله های غیر مجاز ازدیگر زمینه های قاچاق در کشور است که همواره مطرح بوده و در باره آنها شفاف سازی نشده است.
وی افزود: پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تصمیم گیری کلان می خواهد که نظام باید درباره آن تصمیم بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختارهای بودجه و تمرکز بر درآمد های واقعی گفت: هم اکنون تمرکز بر روی هزینه ها و اضافه کردن آنها است.

حیدری افزود: بسیاری از هزینه‌های جاری کشور در ساختار بودجه دولت نیستند.

وی با اشاره به ترکیب برنامه ششم بر لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی گفت:‌ این سرمایه گذاری ها الزاماتی دارد از جمله آنها ایجاد امنیت لازم برای سرمایه گذاران خارجی است.