میگل آریاس کانته نماینده اتحادیه اروپا گفت: برای ماندن در برجام باید به ایران اطمینان کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا از جمله میگل آریاس کانته ، نماینده انرژی اتحادیه اروپا ، در روزهای آینده باهم دیدار خواهند داشت.

رهبران اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند بوده و بروکسل قصد دارد رعایت تحریم‌های دولت آمریکا را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع کند و از دولت‌های این منطقه خواسته است برای اجتناب از جریمه شدن توسط آمریکا، به بانک مرکزی ایران مستقیما پول انتقال دهند.

اما مقام‌های اروپایی اذعان کردند که برای آنچه می‌توانند برای کاهش تاثیر تحریم‌ها انجام دهند، محدودیت‌هایی وجود دارد، زیرا برخی از شرکت‌های اروپایی به دلیل نگرانی از نقض تحریم‌های آمریکا سرگرم بررسی خروج از ایران هستند.

یکی از مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا که در مذاکرات با ایران مشارکت داشته است، به رویترز گفت: هیچ چوب جادویی فراتر از تلاش برای دادن اندکی اطمینان به تهران وجود ندارد. ماموریت کانته یک حرکت سمبلیک برای درخواست از ایران به منظور پایبندی به برجام و حمایت از این کشور است. یک مقام بلندپایه ایرانی نیز گفت: این ماموریت برای ما بسیار اهمیت دارد، زیرا عزم اتحادیه اروپا برای پایبندی به برجام را نشان می‌دهد.

کانته در دیدار با مقامات ایرانی احتمال دور زدن سیستم مالی آمریکا از سوی دولت‌های اتحادیه اروپا از طریق پرداخت مستقیم به ایران برای صادرات نفت و بازگرداندن دارایی‌های ایرانی در اروپا را مطرح خواهد کرد.

در تلاش‌های دیگر برای مصونیت، اتحادیه اروپا شرکت‌های این منطقه را از تبعیت از تحریم‌های آمریکا منع کرده و هیچ حکم دادگاهی که جریمه‌های آمریکایی را اعمال کند به رسمیت نمی‌شناسد.

اتحادبه اروپا

اتحادیه اروپا همچنین درصدد است که بانک سرمایه گذاری اروپایی اجازه دهد در ایران فعالیت کند و خطوط اعتباری یورویی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا را گسترش دهند، اما این مساله نگرانی شرکت‌های بزرگ را برطرف نکرده است. گروه انرژی فرانسوی توتال اعلام کرده اگر نتواند از آمریکا معافیت بگیرد ناچار است از پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی خارج شود.

در دوران قبلی تحریم‌ها، صادرات نفت ایران با کاهش خریداران اروپایی و آسیایی کاهش یافت، اما این بار که اروپایی‌ها حاضر نیستند با آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران همراهی کند احتمال می‌رود تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران محدودتر شود.

اروپا همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد اما برخی از پالایشگاهها و معامله گران عنوان کرده اند مشکلات فاینانس ممکن است باعث شود تجارت نفت با ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. کارشناسان هشدار داده اند مانع بزرگ دیگر برای صادرات نفت ایران ممکن است مشکل بیمه نفتکشهای حامل نفت ایران باشد.