مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ های خوراکی گفت: قارچ هایی که در مزارع تولید می شود در اصل در طی سالیان اصلاح شده و قابل خوردن هستند و هرگز سمی نمی شوند و سال هاست که در خط تولید و پرورش قرار دارند بنابراین استفاده از این قارچ ها هیچگونه خطرپذیری ندارد.

به گزارش مرور نیوز، وزارت جهاد کشاورزی به گردشگران و شهروندان هشدار داد از چیدن و مصرف قارچ های خودرو در طبیعت اجتناب کنند.

غلامرضا تقوی با اشاره به اینکه در جهان ۱۴ هزار گونه قارچ شناسایی شده که ۲ هزار گونه آن، خوراکی و ۷۰۰ گونه دارویی است، گفت: با توجه به اینکه در ماه های اخیر میزان بارندگی افزایش یافته این مسئله سبب شده است تا میزان رویش قارچ های خودرو در عرصه های طبیعی، دشت ها و مراتع افزایش یابد و گردشگران بطور طبیعی جذب این گیاهان شوند.

وی گفت: از آنجا که گردشگران و افرادی که برای چیدن گیاهان طبیعی به این عرصه ها می روند، اطلاعات کمی درباره قارچ ها دارند این مساله سبب می شود تا به علت بی اطلاعی، قارچ ها را چیده و حتی مصرف کنند که این اقدام، بسیار خطرناک است.  

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ های خوراکی افزود: روش های تجربی برای تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی کافی نیست و این مسئله فقط با روش های آزمایشگاهی قابل تشخیص است بنابراین چیدن و خوردن قارچ ها اقدام خطرناکی است.  

تقوی تأکید کرد: بیش از ۱۵۰ هزار تن قارچ خوراکی در شرایط استاندارد و در مزارع کشور پرورش و تولید می شود بنابراین ضرورتی برای استفاده از قارچ های خودرو در عرصه های طبیعی نیست و دلیلی ندارد چنین خطرپذیری ای انجام شود.  

 ایران از لحاظ کیفیت و میزان تولید قارچ خوراکی در مقام هفتم قرار دارد

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ کیفیت و میزان تولید قارچ خوراکی در مقام هفتم قرار دارد و بیش از ۹۸۰ واحد تولیدی در این زمینه فعالیت می کنند و به زودی نیز شاهد صادرات این محصول به کشور روسیه خواهیم بود.  

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ های خوراکی میزان مصرف سرانه قارچ خوراکی را در کشور کمتر از یک کیلوگرم اعلام کرد و افزود: با توجه به میزان تولید قارچ خوراکی و تنوع و کیفیت بالای تولید لزومی برای استفاده از قارچ های خودرو وجود ندارد و بهتر است از قارچ های تولیدی که با روش های سالم و استاندارد به بازار عرضه می شود مصرف کنیم.

تقوی گفت: قارچ هایی که در مزارع تولید می شود در اصل در طی سالیان اصلاح شده و قابل خوردن هستند و هرگز سمی نمی شوند و سال هاست که در خط تولید و پرورش قرار دارند بنابراین استفاده از این قارچ ها هیچگونه خطرپذیری ندارد.