علی خان محمدی رییس بنیاد گندمکاران چگونگی وضعیت گندم را علی رغم خشکسالی و مشکلات کشاورزان در دریافت مطالبات خود قابل قبول دانست و گفت :در 2 سال اخیر روند رو به رشدی را در حوزه تولید و مصرف گندم تجربه کرده ایم.

به گزارش مرور نیوز، خان محمدی رییس بنیاد گندمکاران ، در ارتباط با میزان واردات و صادرات گندم در سال های اخیر گفت:در سال 94 وارد کننده گندم بودیم و در سال 95 به خودکفایی رسیدیم اما برای حفظ ذخیره مازاد تولید را صادرات نکردیم اما در سال 96  با توجه به افزایش تولید چشمگیر این محصول  به مازاد ذخیره گندم نسبت به نیاز داخلی رسیدیم و از 2 میلیون تن مازاد گندمی که در اختیار داشتیم 1 میلیون تن صادر و باقیمانده را برای حفظ پایداری تولید ذخیره  نگه داشتیم.

او همچنین اضافه کرد : اگرچه در سال 96 به دلایل بحران کم آبی و خشک سالی و همچنین تاخیر در پرداخت  مطالبات کشاورزان کاهش تولید داشتیم به طوریکه تولید از 12 تن به 9 تن رسید اما نیاز ما به واردات به صفر رسید.

صادرات گندم

رییس مجمع ملی خبرگان کشاورزی ادامه داد: قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان مبلغ 1300 است و برای امسال دولت هنوز نرخ قیمت تضمینی گندم رااعلام نکرده است و پیش بینی ما حفظ رکورد تولید گندم سال های گذشته برای مصرف داخلی است که حدود 9 تا 10 میلیون تن برای امسال برنامه ریزی شده است.

او در پایان  درباره تاثیر نرخ ارز بر صادرات گندم گفت: امسال شرایط پایداری در تولید گندم خواهیم داشت و مازاد تولیدی برای صادرات نخواهیم داشت.