رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در سال جاری وابستگی بودجه به نفت کمتر از 30 درصد و سهم محصولات غیرنفتی در تجارت افزایش یافته و سیاست ما حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و متنوع‌سازی در محصولات غیرنفتی است.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی خسروتاج امروز در همایش همکاری تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بلژیک در تهران گفت: ایران کشوری برخوردار از نیروی انسانی و منابع غنی و متنوع است و در طی سال‌های دفاع مقدس و سال‌های تحریم علی‌رغم مشکلات دست از تلاش و خودکفایی برنداشته، به طوری که توانست در منطقه روی پای خود بایستد و نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بنابراین با تلاش‌ها در زمینه‌های مختلف تولیدی و صنعتی دارای موفقیت‌هایی بوده و سهم کوچکی هم در توسعه صادرات غیرنفتی داشته است.

قائم‌مقام وزیر صنعت بیان کرد: بنابراین اگر یک زمانی ایران از نگاه بلژیک کشوری که اقتصاد ‌آن وابسته به نفت بوده است، باید بگویم که در سال جاری وابستگی بودجه ما به نفت کمتر از 30 درصد است و سهم محصولات غیرنفتی در تجارت افزایش یافته و سیاست اولویت‌دار ما حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و متنوع‌سازی در محصولات غیرنفتی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: اگرچه در سال 2015 میلیادی دچار تحریم بودیم، اما بازرگانان ما توانستند رکورد 150 میلیارد دلار در تجارت کالا، خدمات و نفت داشته باشند.

خسروتاج با اشاره به اینکه ما با کشور بلژیک روابط تاریخی و دیرینه‌‌ای داریم، اظهار داشت: 175 سال پیش اولین موافقت‌نامه تجاری بین دو کشور امضا شد و حدود 128 سال پیش با حضور مستشاران بلژیکی در ایران خطر راه‌آهن تهران- شهری ری به طول 9 کیلومتر راه‌اندازی شد.

وی بیان داشت: همچنین نظام مالی، مالیاتی و عوارضی کشور با مشورت مستشاران بلژیکی در ایران فعال شده است.

وی با بیان اینکه همواره سیاست جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با کشورهای مختلف بوده و از اوایل انقلاب اسلامی این موضوع را مطرح کرده است، گفت: توسعه کارآفرینی و رفتن به سمت اقتصاد غیرنفتی سیاست ما است.

خسروتاج با تاکید بر اینکه به دنبال اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، گفت: بنابراین از شرکت‌های بلژیکی که بتوانند با شرکت‌های ایرانی در زمینه محصولات صادرات محصولات دانش‌بنیان کار کنند، استقبال می‌کنیم و وزارت صنعت هم از آنها در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه شرایط جنگ و تحریم به ما  اجازه نداد که روی بهره‌وری کار کنیم، تصریح کرد: امروز مساله اساسی ما در اقتصاد برای رقابتی شدن صادرات و حضور در صحنه تجارت بهره‌وری است، بنابراین از شرکت‌های بلژیکی که بتوانند با کار با شرکت‌های ایرانی در زمینه راندمان کار کنند، وزارت صنعت حمایت می‌کند.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: امروز بخشی از محصولات صادراتی ما ارزش افزوده بالا ندارد و ما هم از شرکت‌های بلژیکی که در این راستا به ما کمک کنند، استقبال می‌کنیم.

وی بیان داشت: کشور بلژیک در بین فعالان اقتصادی ما به عنوان یک کشور دارای زیرساخت‌های قوی در بخش‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای است که دسترسی به کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند.

وی افزود: یکی از محورهای اولویت‌دار اقتصاد ما در بخش ترانزیت و همچنین توسعه بنادر است و امیدواریم در جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی کشورمان امروز داریم، این موضوع مورد توجه شما قرار گیرد.

وی بیان داشت: بنابراین برای شرکت‌های بلژیکی فرصت مناسبی وجود دارد تا در ایران در زمینه توسعه حمل و نقل کار کند.

قائم مقام وزیر صنعت با  اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه توسعه صادرات از برنامه‌های اساسی ما است، گفت: نرخ پول در بازار اروپا کم و نرخ پول در بازار ایران بالا است. بنابراین همین موضوع فرصت مناسبی فراهم می‌کند، تا سرمایه‌‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند.

وی با بیان اینکه صنعت گاز، برق و پتروشیمی صنایع اولویت‌دار برای صادرات ما محسوب می‌شود، گفت: با توجه به اینکه از 15 شرکت مهم نفت و پتروشیمی دنیا 12 شرکت در بلژیک دفتر دارند، شرایظ فعالیت در این صنایع برای شرکت‌های بلژیکی نیز فراهم است.

خسروتاج با تاکید بر اینکه از حجم تجارت بین ایران و بلژیک راضی نیستیم، گفت: حجم تجارت فعلی دو کشور بین 350 تا 450 میلیون دلار در سال است، در حالی که قبل از تحریم‌ها حجم تجارت یک میلیارد دلار بود و باید این حجم تجارت به این رقم افزایش یابد.