سامانه استعلام پست بانک دی با مشارکت معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک و اداره مبارزه با پولشویی در راستای کاهش ریسک از ناحیه مشتریان پر خطر و اجرای سیاست های پیشگیرانه پولشویی و به منظور تکمیل فرآیند شناسایی کامل مشتریان (CDD) رونمایی شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اداره روابط عمومی و تبلیغات بانک دی، سامانه استعلام پست بانک دی  با مشارکت معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک و اداره مبارزه با پولشویی در راستای کاهش ریسک از ناحیه مشتریان پر خطر و اجرای سیاست های پیشگیرانه پولشویی و به منظور تکمیل فرآیند شناسایی کامل مشتریان (CDD) رونمایی شد.
در این مراسم محمدرضا قربانی مدیرعامل بانک دی با اشاره به اهمیت رعایت استانداردهای مبارزه با پولشویی گفت: هنگامی که پولشویی در حجم وسیعی رخ دهد، به طوری که علائم آن در اقتصاد ظاهر شود و باعث تغییرات کوتاه‌مدت یا بلندمدت در چرخه اقتصادی شود، سیاست‌گذاران بر اساس نشانه‌هایی که از این تغییرات مشاهده می‌کنند تصمیمات خود را شکل می‌دهند، غافل از اینکه این نشانه‌ها، نشانه‌های درستی نیستند و باعث انحراف تصمیم‌گیری می‌شوند و سیاست‌گذاری های نادرست نیز موجب عدم تعادل‌ها و سوء تخصیص منابع شده و بی‌ثباتی را به دنبال خواهد آورد.
مدیرعامل بانک دی با تبیین خطرات پولشویی برای نظام بانکی گفت: چنانچه مقدار زیادی پول با هدف پولشویی وارد نظام بانکی  شود، اما به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی، در پاسخ به عوامل غیربازاری خارج شود، مشکلات زیادی در زمینه نقدشوندگی و امور اجرا‌یی و همچنین منابع بانک ها ایجاد می‌کند که این امر تمامیت بازارهای مالی را با خطر مواجه می‌کند.
قربانی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی سامانه استعلام پست بانک دی افزود: راه‌اندازی این سامانه کمک شایانی به افزایش دقت و صحت اطلاعات کرده و امید است همکاران با استفاده از این سامانه به پیشبرد و تکمیل فرآیندهای مبارزه با پولشویی کمک کنند.
در ادامه این مراسم محمدعلی بخشی زاده، معاون فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک با ارائه توضیحاتی در خصوص فرآیند راه‌اندازی این سامانه گفت: پیش از این ، سامانه احراز هویت مشتریان در اردیبهشت ماه 1394، توسط معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک طراحی و پیاده سازی شده بود که ابتدا تنها زیر سیستم استعلام ثبت احوال در این سامانه قرار داشت و اکنون با مشارکت اداره مبارزه با پولشویی زیر سیستم استعلام پست نیز به این سامانه افزوده شده است .
وی افزود: در این سامانه با اتصال به وب سرویس شرکت پست با ورود کدپستی و یا شماره تلفن، می توان به نشانی یا تلفن های مشتری دست یافت و از صحت اطلاعات دریافتی از مشتری اطمینان حاصل نمود و پس از انجام استعلام و دریافت نتیجه ، پاسخ استعلام ، قابل چاپ جهت درج در پرونده مشتریان می‌باشد.