خطیبی: با توجه به افزایش حجم تولید نفت ایران، محدودیتی برای شرکت کردن ایران در طرح فریز نفتی ( تثبیت سقف تولید) وجود ندارد.

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با خبرنگار انرژی مرورنیوز با بیان اینکه طبق گفته دولت حجم برداشت و تولید نفت ایران به سهم پیش از تحریم ها نزدیک شده است، گفت: با توجه به افزایش حجم تولید نفت ایران، محدودیتی برای شرکت کردن ایران در طرح فریز نفتی ( تثبیت سقف تولید) وجود ندارد. بنابراین ایران می تواند در چنین طرحی شرکت داشته باشد.

محمدعلی خطیبی نسبت به حضور ایران در طرح فریز نفتی ابراز امیدواری کرد و افزود: با تثبیت حجم تولید نفت، نفت موجود در بازار به مصرف رسیده و احتمال اینکه قیمت این فرآورده هیدروکربوری افزایش یابد، بیشتر می شود.

کاهش ۶۹ میلیارد دلاری درآمد نفت

او ادامه داد: با توجه به قیمت کنونی نفت، بهترین درآمد سالیانه کشور از محل فروش نفت را می توان ۴۰ میلیارد دلار ارزیابی کرد. این در حالی است که درآمد سالیانه ایران از محل درآمدهای نفتی خود در دولت گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بود. بنابراین با در نظر گرفتن مشکلات موجود در بخش های مختلف می توان گفت دولت به افزایش درآمدهای خود نیاز دارد. از سویی دیگر می توان گفت بهترین اهرم برای افزایش درآمد، افزایش قیمت طلای سیاه است.

به عقیده خطیبی برای حل مشکلات مالی دولت باید در راستای افزایش قیمت نفت گام برداریم، اما باید به خاطر داشته باشیم که افزایش قیمت نفت از سوی یک کشور به تنهایی ممکن نبوده و نیاز به تلاش دسته جمعی دارد. به همین دلیل است که اعضای اوپک و غیر اوپک به منظور تثبیت بازار تصمیم به همکاری گرفته اند.

تقاضای سال آینده بازار نفت

خطیبی گفت: بر اساس آخرین گزارش سایت دبیرخانه اوپک، پیش بینی می شود که تقاضای برای نفت اوپک در سال آینده میلادی از سقف ۳۳ میلیون بشکه تجاوز نمی کند. این در حالی است که اوپک در حال حاضر بالغ بر ۳۳ میلیون بشکه تولید نفت دارد. به این ترتیب برای اینکه بتوانیم موجبات افزایش قیمت نفت را فراهم کنیم باید بین عرضه و تقاضا تناسب برقرار کنیم. چنین تناسبی با فریز سقف تولید در حال حاضر امکان پذیر است.