خسروتاج با اشاره به بخش نامه معاون اول رییس جمهوری گفت: شرکت های دولتی و صادرکننده های عمده خصوصی نمی توانند در قبال ارز صادراتی واردات کنند، مگر برای تامین نیاز خود که شامل مواد اولیه و ماشین آلات است.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، رییس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری صبح امروز با اشاره به اینکه تراز تجاری در دوماهه امسال نسبت به سال گذشته از منفی 417 میلیون دلار به 942 میلیون دلار رسیده گفت: تراز تجاری 326 درصد تغییر مثبت داشته که صادرات غیر نفتی 22 درصد رشد مثبت و واردات در این مدت نیم درصد رشد کرده است.

او با اشاره به اینکه 20 کشور در دوماهه نخست مقصد 7 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ایران بوده اند اظهار کرد: ارزش صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است و از میان کشورهای 16 کشور افزایش واردات از ایران داشته اند و تنها کشورهای هند، ژاپن، تایلند و تایوان کاهش واردات داشته اند.

خسروتاج افزود: در بخش واردات 11 کشور از 20 کشور صدر نشین واردات از نظر ارزشی کاهش واردات داشته ایم. در واقع 91 درصد واردات  کشور از 20 کشور و مابقی نیز از 20 کشور دوم است که چین و امارات مهمترین کشورهای مبدأ واردات بوده اند.

 خسروتاج با اشاره به بخش نامه معاون اول رییس جمهوری گفت: شرکت های دولتی و صادرکننده های عمده خصوصی نمی توانند در قبال ارز صادراتی واردات کنند، مگر برای تامین نیاز خود که شامل مواد اولیه و ماشین آلات است.

بخش مواد خام و فرآورده های معدنی و فولاد باید ارز خود را به نیما منتقل کنند

او با بیان اینکه در بخش مواد خام و فرآورده های معدنی و فولاد باید ارز خود را به نیما منتقل کنند افزود: نزدیک به 464 قلم کالا در بخش پتروشیمی و محصولات معدنی باید صادرات را متناسب با دستورالعمل معاون اول رییس جمهور انجام دهند و متعهد به فروش ارز صادراتی به سامانه نیما هستند و اگر انجام ندهند معافیت مالیاتی و مشوق های صادراتی آنها حذف می شود.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: این فهرست مواد صادراتی متعهد به همکاری با سامانه نیما هر سه ماه یکبار به روز خواهد شد. این فهرست شامل 80 درصد صادرکننده های کشور هستند و مابقی نیز صادرکننده های خرد بوده که ارزش درآمد ارزی آنها که بیشتر در بخش کشاورزی و صنایع دستی و...است پیش بینی می شود به 15 میلیارد دلار در سال 97 برسد و ارز حاصل از این بخش نیز در سیستم اقتصادی به گردش درمی آید.