آخوندی گفت: مسافرت های دریایی ظرفیت بالایی را برای توسعه اقتصادی به همراه دارند و متاسفانه در ایران مسافرت دریایی و بهره برداری توریستی از سواحل بسیار کم است و تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دوازدهمین همایش بین المللی توسعه سواحل، بنادر و زیرساخت های دریایی با اشاره به اهمیت دریا و نقش آن در زندگی مردم گفت: قطعا دریا یک بخش موثر از تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و زندگی مردم ایران است. در تمدن ایرانی دریا نقش موثر داشته است و دیده ایم که سلسله های پادشاهی گذشته به خوبی از راه دریا با دنیای پیرامون خود تجارت می کردند.

بنابراین اهمیت بخشیدن ما به دریا یک امر تصنعی و ساختگی نیست بلکه یک واقعیت مهم پیش روی ماست.

وی ادامه داد: ما باید با توسعه فناوری و تکنولوژی موقعیت خود را به خصوص از طریق دریا و از اقیانوس ها در دنیا حفظ کنیم.

بنده از آغاز عهده دار شدن وزارت راه و شهرسازی همواره در اندیشه بازخوانی نقش و مسئولیت ایران در این شاه راه حیاتی هستم. علاوه بر اینکه حق طبیعی مردم ایران است تا بتواند از حق قانونی خود در دریاها و اقیانوس ها استفاده کنند ما باید در قبال مردم جهان نیز مسئولیت مهمی را عهده دار شویم و آن این است که باید حمل و نقل دریایی ایمن و مطمئنی را برای آنها در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند برقرار کنیم.

آخوندی با اشاره به ناآرامی ها و مناقشات اخیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عنوان کرد: در حال حاضر در منطقه ای هستیم که سرشار از ناامنی و بی ثباتی است و هر روز می شنویم که یکی از کشورهای منطقه با چالش تروریسم دست به گریبان است ولی خوشبختانه تنها ایران است که به واسطه ملت، دولت و رهبری مقتدر به عنوان لنگری مطمئن و ثابت در خاورمیانه قرار گرفته است و تلاش می کنیم این امنیت را به کل منطقه گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: امروز سرافرازیم به عنوان یک قدرت مستقل و یک قدرت دریایی می توانیم در جهان و دریاها حضور موثر داشته باشیم و با ابر قدرت های دنیا بر سر این مسائل به مذاکره بپردازیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نقش موسسات علمی و تحقیقاتی در حوزه دریایی گفت: خوشبختانه نهادهای علمی تحقیقاتی و بنگاه های علم و فن آوری و مهندسی از سی و پنج کشور جهان در این همایش حضور دارند و امیدوارم این رفت و آمدها به یک ارتباط عمیق و مستمر منجر شود.

امیدواریم که با باز شدن دریچه های مختلف به روی نخبگان و مهندسان داخلی بتوانیم زمینه را برای به روزرسانی صنعت دریایی ایران انجام دهیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت فعالیت اقتصادی در بحث دریا اظهارداشت: ما قطعا در کنار فعالیت های مهندسی نیاز به فعالیت اقتصادی و بازرگانی داریم و نیاز است به اقتصاد دریا توجه ویژه ای شود.

نکته بعدی باید به آن توجه شود شهربندرها هستند که در دنیای امروز از لحاظ ژئوپلیتیکی ارتباط شهر و بندر اهمیت ویژه ای دارد.

وی در خصوص حمل و نقل بنادر گفت: در بحث حمل و نقل داخل بنادر حمل نقل ترکیبی به شدت نیازمند توجه است و لازم است تا حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی را در تمامی بنادر کشور گسترش دهیم و با این کار به تدریج شاهد رفت و آمد بزرگترین تجار، اقتصاددانان و دانشمندان دریایی خواهیم بود.

آخوندی با تاکید بر موقعیت حساس و جغرافیایی ایران تصریح کرد: نحوه ارتباط خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر و کریدورهای شمالی جنوبی و غربی شرقی نشان از موقعیت بسیار ویژه ایران در جهان است.

بنابراین باید از این پتانسیل به نحو احسنت استفاده شود و به آن توجه کرد. لذا اگر می خواهیم موقعیت خود را در جهان ارتقاء دهیم نباید به تاریخ و تمدن خود بنازیم بلکه باید از ثروت های خدادادی که به ما داده شده است استفاده حداکثری ببریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر برجام بر توسعه سواحل و بنادر کشور اظهار داشت: بعد از اجرای برجام 17 خط کشتیرانی به بنادر ما بازگشته و آمادگی داریم امکانات را در اختیار تمام بنگاهیان حمل و نقل در تمامی بنادر ایران قرار دهیم.

از دیگر برنامه های ما که در حال حاضر در دست اجرا است توسعه بنادر جاسک و چابهار است که نیازمند توسعه زیرساخت و توسعه لوجستیک است.

آخوندی بار دیگر با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران در جهان گفت: ما در حال حاضر ظرفیت بالایی برای حمل و نقل ترکیبی به سراسر دنیا را داریم که در نوع خود بی نظیر است و این پتانسیل می تواند تجارت و بازرگانی را در ایران ارتقاء بخشد. لذا نیازمند توجه ویژه ای در این کنفرانس است.

به عنوان مثال: در حال حاضر انتقال بار از بمبئی به مسکو چهل روز زمان مورد نیاز است.

در حالی که از ایران تنها 17 روز انتقال بار طول می کشد و همچنین 20 درصد هزینه ها ساخته می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون اکثر بهره برداری ما از دریا باری است در حالی که تفریحات و مسافرت های دریایی ظرفیت بالایی را برای توسعه اقتصادی به همراه دارند و متاسفانه در ایران مسافرت دریایی و بهره برداری توریستی از سواحل بسیار کم است و تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. لذا ما طبق برنامه قصد داریم بهره برداری توریستی از دریا داشته باشیم.