مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران طی 10 ساله گذشته همواره در معرض خشکسالی بوده و پیش بینی ها حاکی ازاینکه کشور در این شرایط باقی خواهد ماند.

به گزارش مرور نیوز، مسعود لطیفیان ضمن اشاره به اینکه سطح زیرکشت نخیلات فعلی کشور 250 هزار هکتار است، افزود: هم اکنون 21 درصد سطح زیرکشت و 15 درصد میزان تولید خرمای جهان مربوط به این مرز و بوم است.

وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه طی چند ساله اخیر عملکرد مقدار تولید خرما در کشور از رشد پنج برابری برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمار سطح زیرکشت خرما در مملکت طی سنوات گذشته بطور متوسط 1.8 و نرخ رشد تولید 2.1 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: طرح توسعه زیر کشت نخیلات کشور پنج هزار هکتار، اصلاح و تبدیل باغات خرمای درجه دو به یک به میزان 47 هزار و 780 هکتار و حذف و جایگزینی نخیلات به وسعت 45 هزار و 360 هکتار طی برنامه پنج ساله ششم توسعه پیش بینی شده است.

لطیفیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران طی 10 ساله گذشته همواره در معرض خشکسالی بوده و پیش بینی ها حاکی ازاینکه کشور در این شرایط باقی خواهد ماند.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه سیاست های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای مقابله با خشکسالی در دستور کار دستگاه های مرتبط قرار گرفته که بوسیله اعمال این سیاست ها از قبیل توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار و استفاده از ارقام متحمل به شوری و خشکی می توان راندمان مصرف آب و آبیاری را در باغات کشور بالا برد.

وی اضافه کرد: جدا از این خرما در بحث شوری و خشکی گیاهی مقاوم به حساب می آید البته ناگفته نماند مقاومت به معنی افت عملکرد نیست.