رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی تجربیات ناموفقی در گذشته داشته است که باید از آنها درس گرفت، گفت: طرح بنگاه های زودبازده و طرح ضربتی اشتغال از مواردی بود به تولید و ایجاد اشتغال پایدار منتهی نشد.

به گزارش مرور نیوز، ولی اله سیف در جلسه هماهنگی با ربیعی وزیر ، کار و رفاه اجتماعی که با حضور مدیران عامل بانک های کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید با موضوع بررسی ساز و کار اجرایی برنامه اشتغال روستایی و عشایری برگزار شد با بیان اینکه انسجام فکری در مجموعه دولت در خصوص این برنامه وجود دارد، افزود: طی این برنامه، منابع به صورت هدفمند و حساب شده در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و قرار است فرصتی در اختیار روستائیان و عشایر کشور قرار دهد.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی مقرر شد معادل ریالی 12 هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی و بانک های عامل در اختیار متقاضیان روستایی و عشایری قرار گیرد که سهم صندوق توسعه ملی 6 هزار میلیارد تومان و سهم بانک های عامل نیز 6 هزار میلیارد تومان است. از این میزان تاکنون 3 هزار میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی در اختیار بانک های عامل قرار گرفته است.

روستاییان و عشایری

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اهمیت این برنامه گفت: اگر بانک های عامل، مواردی را در بخشنامه های ارسالی بانک مرکزی مشاهده می کنند که ممکن است در مسیر اجرای طرح مانعی ایجاد کند به این بانک منعکس کنند تا انعطاف لازم را ایجاد کنیم.

سیف با تاکید بر اینکه نظام بانکی تجربیات ناموفقی در گذشته داشته است که باید از آنها درس گرفت، گفت: طرح بنگاه های زودبازده و طرح ضربتی اشتغال از مواردی بود به تولید و ایجاد اشتغال پایدار منتهی نشد.

وی با اعلام آمادگی کامل بانک های عامل در اجرای این برنامه افزود: با اجرای این برنامه می توانیم متناسب با ویژگی های منطقه ای، طرح های اشتغال زایی روستایی و عشایری راه اندازی کنیم.

ربیعی عملکرد بانک ها را قابل قبول دانست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه، هدف از اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری را ایجاد اشتغال و افزایش تولید و بهره وری عنوان کرد و گفت: بانک ها با وجود اینکه با تنگنای اعتباری مواجه اند و بعضا مورد هجمه واقع شدند اما تاکنون عملکرد مطلوب و مشارکت مناسبی در این طرح داشته اند.

ربیعی، هدفگذاری این برنامه را ایجاد 120 هزار شغل عنوان کرد و گفت: در این پروژه همه ملاحظات مدنظر است و تاکنون بیش از 1500 میلیارد تومان از منابع مصوب این طرح در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این طرح قرار نیست پول پاشی صورت گیرد و تسهیلات را براساس فرآیندی در اختیار متقاضیان قرار می دهیم که منجر به تولید و اشتغال شود.

مدیران عامل بانک های عامل مواردی نظیر داشتن بدهی سررسید گذشته و چک برگشتی برخی متقاضیان، عدم مراجعه برای تکمیل مراحل دریافت تسهیلات، ارائه طرح های بدون اولویت و تکراری و شاغل بودن برخی متقاضیان در بخش دولتی را از دلایل عمده برای عدم اختصاص تسهیلات در قالب این طرح به متقاضیان عنوان کردند.

براساس مصوبه 1396/5/31 مجلس شورای اسلامی، به‌منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق، معادل ریالی یک‌میلیارد و ‌پانصدمیلیون (1.500.000.000) دلار از منابع صندوق را به‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود. در آبان ماه همان سال، معاون اول رییس جمهور، آیین نامه اجرایی «قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» را ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.