نایب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی دولت باید از عنوان رقیب بخش خصوصی در راه رشد و توسعه اقتصادی فاصله بگیرد.

به گزارش مرور نیوز، جلال‌الدین محمد شکریه صبح امروز در مجمع دوسالانه سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در راستای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه مشترک بازرگانی، تعاونی و اصناف تشکیل‌شده است که امیدواریم رسیدن به این هدف را میسر کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه‌یافته، صنعت را موتور توسعه اقتصادی می‌دانند، افزود: آن‌ها موتور محرکه صنعت را بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌دانند و این دو را لازم و ملزوم یکدیگر عنوان می‌کنند. 

شکریه تأمین 75 درصد اشتغال و 49 درصد صادرات را توسط بنگاه‌های کوچک اقتصادی بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: این موضوع نشان از نقش مهم اصناف در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران  خاطرنشان کرد: 80 درصد اقتصاد کشور ما در دست دولت است و این امر سبب می‌شود که  ناخواسته دولت با بخش خصوصی رقابت کند، درحالی‌که راه اصلی رسیدن به اقتصاد مقاومتی،کوچک شدن دولت است و هرچه دولت به شکل دیوان‌سالار حجیم شود رانت در آن به وجود می‌آید.

وی تأکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید سرمایه‌ها را به سمت تولید و بورس هدایت کنیم و مردم ما باید با فرآیند بورس آشنا شوند تا سرمایه خود را فقط صرف خرید سکه، زمین و غیره نکنند. 

شکریه با اشاره به نام‌گذاری چندین سال‌ پیرامون محور اقتصاد توسط رهبر گفت: با پایان سال، اقتصاد مقاومتی تمام نمی‌شود چراکه باید دولت‌ها کارنامه دهند تا ببینیم دولت و مجلس چه تعداد قانون و بخش‌نامه در نظام کار، پولی و بانکی، تأمین اجتماعی و غیره در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا و تصویب کرده‌اند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه با قوانین کار موجود نمی‌توان اشتغال متوازن را در کشور تحقق بخشید، افزود: نبود اشتغال با گسترش آسیب‌های اجتماعی‌ مساوی است و باید در این راستا برای واگذاری صنایع بزرگ به بخش خصوصی و تجمیع تشکل‌ها برای سهام خرید کارخانه‌های بزرگ اقدام شود. 

شکریه با اشاره به ارتباط بهره‌وری و رشد اقتصادی خاطرنشان کرد:  اگر 2/5 درصد بهره‌وری داشته باشیم می‌توان تا 7 درصد به رشد اقتصادی رسید در این راستا دولت بزرگ‌ترین تولیدکننده کالای سیاسی در حوزه معرفتی، رفاه اجتماعی و غیره است که باید با تدوین و اجرای قوانین به کمک بخش خصوصی بیاید و از ظرفیت خود برای ایجاد بستر لازم برای رشد و توسعه اقدام کند و  از عنوان رقیب بخش خصوصی درراه رشد و توسعه اقتصادی فاصله بگیرد.

 

بزرگ‌ترین آفت اصناف دنیاطلبی است/ تنها راه مبارزه با آن حرکت در مسیر ولایت است

همچنین رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در این همایش تنها راه مقابله با دنیاطلبی را حمایت و حرکت در مسیر ولایت دانست و گفت: افرادی در کمین‌ ما هستند که برای پیگیری اهداف خود حق را به باطل تلفیق می‌کنند و بنابراین در این مسیر باید دقت بسیار داشته باشیم.‌

محمود فقیهی با اشاره به اینکه بر اساس آیات قرآن، حق هدایتگر است و سعادتمندی می‌آورد، افزود: دشمن با ملبس کردن باطل به‌حق درصدد ایجاد گمراهی و ضلالت است چراکه برای پیگیری امیال و اهداف خود ناچار است که باطل را حق جلوه دهد و لباس حق بر باطل بپوشاند.‌

وی نفاق را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئله در تاریخ عنوان و تصریح کرد: حقوق بشر کلمه زیبا و خوبی است اما آمریکا و پیروانش با ملبس کردن آن سعی دارند با استفاده از کلمه حقوق بشر مردم را فریب دهند.

رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور خاطرنشان کرد: اصناف در حوزه اجتماعی بیشترین ارتباط را با مردم دارد، اما یکی از آفت‌های این حوزه ریا و ریاکاری است که سبب انحراف و گمراه شدن مردم می‌شود و بزرگ‌ترین آفت این راه، دنیاطلبی است‌.

فقیهی خاطرنشان کرد: دنیاطلبی صرفاً در رابطه با پول نیست و در رابطه با شهوت، مقام و غیره نیز وجود دارد و می‌توان منشاء تمام انحرافات موجود را دنیاطلبی دانست که مصادیق آن را در نظام می‌بینیم.