پس از اینکه دولت ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تا پایان سال 97 را اعلام کرد، کارشناسان و نمایندگان مجلس بر موضوع ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودروهای داخلی بالای 50 میلیون و جلوگیری از انحصار و تحمیل قیمت به بازار تاکید کردند.

به گزارش مرور نیوز، در سال 96 نزدیک به 70 میلیون خودروی خارجی وارد بازار ایران شده و پیش بینی دبیر انجمن واردکننده های خودرو این است که نزدیک به این میزان تقاضا برای خودروهای خارجی در سال 97 نیز وجود دارد و این مساله تنها تحت تاثیر تصمیم دولت برای محدودیت و ممنوعیت واردات است.

محمد دادفر در گفتگو با خبرنگار مرور نیوز همچنین با اعلام اینکه توقف واردات خودرو نه تنها میزان رضایت مندی مردم از صنعت خودرو را کاهش می دهد باعث عقب افتادگی بیشتر صنعت خودروی ایران خواهد شد افزود: زمانی دولت می تواند به هدف گذاری خودرویی خود یعنی صادرات دست یابد که بتواند محصولی قابل رقابت عرضه کند و این مساله تنها در شرایطی رخ خواهد داد که تولیدکنندگان فضای رقابتی داشته باشند و تلاش کنند محصولاتی مناسبی به بازار داخلی عرضه کنند. حال در صورت محدودیت واردات عرضه برای تولیدات بی کیفیت داخلی نیز باز خواهد شد و این مساله نمی تواند نقطه مطلوبی برای صنعت خودرو و خدمت گذاری مناسب به مردم باشد.

دادفر

اثر تبعی ممنوعیت واردات بر بازار خودوری داخلی

یک عضو شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار مرور نیوز گفت: علت اصلی گرانی خودروهای داخلی کسانی هستند که خودرو ها را به تعداد بالا پیش خرید یا به صورت نقدی خرید می کنند و با پیش بینی وضعیت بازار در آینده نه چندان دور و افزایش احتمالی قیمت خودرو با اجرای محدودیت واردات به دپوی خودرو دست می زنند تا از این وضعیت سو استفاده کنند و این افراد که مصرف کننده نیستند بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت خودرو دارند.

اقدس

محسن بهرامی ارض اقدس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودروهای خارجی اثر تبعی در قیمت خودروهای داخلی دارد افزود: به طور قطع هر چقدر قیمت خودروهای خارجی افزایش یابد، روی قیمت خودروهای داخلی در بازار خرید و فروش نیز اثر خواهد گذاشت. به همین دلیل برای جلوگیری دلال بازی در بنگاه ها، خود خودروسازان باید با یک حاشیه سود مناسب این خودروها را عرضه کنند و درآمد اضافی آن به خزانه دولت برگردد.

او با تاکید بر اینکه اگر ممنوعیت واردات خودرو جدی شود احتمال ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودروهای داخلی 50 میلیون تومان به بالا جدی خواهد شد افزود: در حال حاضر این موضوع نیازمند تصمیم گیری در مجلس و دولت است، اما اینکه چرا در آینده با ممنوعیت واردت خودروهای خارجی، خودروهای مونتاژی بالا قیمت بالای 50 میلیون تومان نیز باید در فهرست نظارت شورای رقابت قرار بگیرد، این است که با کاهش عرضه خودروهای خارجی، تقاضا برای خودروهای مونتاژی با قیمت بالای 50 میلیون در بازار ایران افزایش می یابد، چرا که در آن شرایط این خودروها در مقیاس کالاهای با تمرکز بالای قرار می گیرند و شورای رقابت اجازه ورود به نظارت بر قیمت گذاری آن ها خواهد داشت.

این عضو شورای رقابت با بیان اینکه امروز خودروهای خارجی که پیش از این ثبت سفارش شده اند به کشور وارد می شوند گفت: بازار خودروی برای محصولات خارجی هنوز به طور کامل بسته نشده و خودروهای خارجی به بازار وارد می شوند، اما در صورتی عرضه خودروهای خارجی به طور کامل متوقف شود و کارشناسان تشخیص دهند که حضور شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروهای محصولات بالای 50 میلیون نیاز است به طور قطع در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا وظیفه شورای رقابت ورود به قیمت گذاری کالاهای شبه انحصاری یا با تمرکز بالای تقاضا است.

نباید قیمت بالای خودرو بر مردم تحمیل شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار مرور نیوز، با اعلام اینکه تاکنون در زمینه ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودروهای بالای 50 میلیون جلسه ای در کمیسیون برگزار نشده است گفت: با توجه به اینکه محدودیت واردات خودروهای خارجی رقابت در بازار داخلی را از بین می برد، به همین دلیل شورای رقابت باید به قیمت گذاری خودروهای داخلی بالای 50 میلیون تومان نیز ورود کند.

حمید گرمابی

حمید گرمابی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن در حال حاضر جلسه ای درباره خودرویی ها ندارد و در کارگروه صنعت بررسی ها انجام می شود افزود: به تازگی فهرست شرکت ها دریافت کننده ارز 4200 تومانی منتشر شده و باید ضمن بررسی وضعیت قیمت گذاری این خودروها، بررسی شود که آیا در این زمینه تخلفی صورت گرفته است یا خیر و پیش از ارزیابی نمی توان درباره شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز صحبت کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: صنعت خودرو بعد از نفت و پتروشیمی بزرگترین صنعت کشور است و نه تنها در اشتغال و اقتصاد اهمیت بالایی دارد در زندگی مردم نیز نقش موثری دارد به همین دلیل نباید اجازه دهیم قیمت اضافی خودرو بر مردم تحمیل شود.