در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی‌های خود برای کاهش قابل توجه آمار تلفات جاده‌ای در طول سال‌های گذشته را ادامه داده و همچنان در افزایش نظارت‌ها به راننده‌ها با عنوان اصلی ترین عوامل تلفات تاکید دارد، آمارها نشان می‌دهد با وجود تلفات همچنان میزان تصادفات جاده‌ای روند افزایشی خود را ادامه داده است.

به گزارش مرور نیوز، با وجود آنکه آمار تلفات جاده‌ای ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز روند کاهشی خود را ادامه داده اما به نظر می‌رسد دورخیز لازم برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی در این حوزه صورت نگرفته است؛ زیرا تناقض در آمارهای کاهشی نشان از آن دارد که همچنان تصادفات تداوم دارد.

وزارت راه در جدیدترین گزارشی که اعلام کرده میزان تلفات جاده‌ای در ۵ ماهه نخست امسال را ۷۰۸۳ تن اعلام کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود در این مدت ۱۴۵ هزار و ۷۴۷ مصدوم از تصادفات جاده‌ای ایران به ثبت رسیده که این رقم افزایش ۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد. موضوعی که نگرانی درباره چگونگی مقابله با این تصادفات را بالا می‌برد.

نکته امیدوار کننده‌ای که در آمارهای جدید به چشم می‌خورد کاهش قابل توجه نقش خودروهای حمل ونقل عمومی در تلفات جاده‌ای است. بر این اساس وسایل مسافربری عمومی با یک درصد کمترین سهم را در این تصادفات داشته اند. در نقطه مقابل اما نقش خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها همچنان اصلی ترین عامل در تصادفات پنج ماه گذشته بوده است. طبق این آمارها خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها بیشترین نقش را در تصادفات بر دوش داشته‌اند.

در تحلیل عوامل اصلی تصادفات نیز همچنان عامل انسانی و اشتباهات رانندگی نقش‌افرین بودند. بر اساس این گزارش‌ها عدم توجه به جلو از سوی رانندگان عامل ۳۴ درصد از تصادفات برون‌شهری بوده و پس از تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۰ درصد، انحراف به چپ با ۱۶ درصد و رعایت نکردن حق تقدم با ۱۳ درصد دیگر عوامل اثر گذار در تصادفات بوده‌اند.

در حوزه تصادفات درون شهری نیز خودروهای سواری و موتور سیکلت‌ها رتبه اول و دوم را کسب کرده‌اند و در ماه‌های ابتدایی امسال ۵۴ درصد تصادفات از سوی خودروهای سواری و ۳۸ درصد از سوی موتورسیکلت‌ها صورت گرفته است. وانت‌ها و کامیون‌ها نیز در رتبه بعدی این آمار قرار گرفته‌اند.