مهدی کرباسیان با تاکید بر اینکه از نظر پژوهشی عقب ماندگی تاریخی داریم افزود: کشور چین سالها تحت تاثیر عقب ماندگی بود اما آنها تصمیم به تحول در این بخش گرفت.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، رییس هیات عامل ایمیدرو در نخستین جشنواره ایده های برتر معدنی گفت: این جشنواره همکاری بین صنعت و معدن و دانشگاه است. یکی از مشکلات کشور ما ضعف پژوهش نسبت به سایر کشورهاست که دلایل مختلفی دارد از جمله سایه نفت بر اقتصاد است. هرچند سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده سهم نفت در اقتصاد به 50 درصد کاهش یافته است. با اینحال دولت در چند سال گذشته تصمیم گرفت ارتباط بین صنعت و دانشگاه را دو طرفه کنند و نیازهای بخش صنعت تامین شود.

کشورهای پیشرفته دنیا دانشگاه و پژوهش ها وابسته به اعتبارات دولتی نیست

مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا دانشگاه و پژوهش ها وابسته به اعتبارات دولتی نیست گفت: زمانی که اعتبارات پژوهشی وابسته به اعتبارات دولتی باشد تحت تاثیر سیاست ها در نوسان قرار می گیرد و اما امروز دانشگاه ها در مسیر درست خود قرار گرفته اند.

او با تاکید بر اینکه از نظر پژوهشی عقب ماندگی تاریخی داریم افزود: کشور چین سالها تحت تاثیر عقب ماندگی بود اما آنها تصمیم به تحول در این بخش گرفت. در سال 65 در سفری که به چین داشتم شرکت فولکس واگن تصمیم به سرمایه گذاری در آن کشور کمونیستی گرفته بود در بازدیدی که از کارخانه فولکس داشتند مسئولان این کشور گفتند ما سرمایه کافی نداریم و به دنبال واردات فناوری هستیم. به همین دلیل در بخش اول سرمایه جذب کردند و برای بخش دیگری دانشگاه های خود را به دانشگاه بین المللی متصل کردند و  دانشجویان خود را به دانشگاه برتر جهان فرستادند.

کرباسیان افزود: بعد از همین تغییرات در چین این کشور به قدرتی اقتصادی تبدیل شده، به طوری که دیدیم در سال 2015 وقتی این کشور تولید فولاد خود را کاهش داد بازار جهانی را دچار مشکل کرد.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اعلام اینکه صندوق جسورانه را با سازمان بورس راه اندازی کرده ایم گفت: با توجه به اینکه 25 درصد سود شرکت ایمیدرو را قرار است در بخش پژوهش های معدنی و صنایع معدنی هزینه کنیم و این اعلام آمادگی می تواند به توسعه پژوهش کمک کند.