چند روزی بیشتر از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نگذشته و بازار خرید و فروش لوازم التحریر همچنان گرم است. برآوردها حاکی است خانواده ها برای تامین لوازم التحریر مورد استفاده یکی از فرزندانشان حداقل بین ۱۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان هزینه کرده اند..

به گزارش خبرنگار مرورنیوز، یک هفته از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها می گذرد اما بازار لوازم و التحریر همچنان شلوغ و پر رفت و آمد است و طبق گفته فروشندگان ازدحام خریداران در این بازار نسبت به شهریور ماه تغییر چندانی نکرده است. با این وجود فروشندگان مدعی هستند این شلوغی صرفا نمایشی است و مردم همچون سال های گذشته خرید نمی کنند. این صحبت های کسبه بازار نوشت افزار اولین باری نیست که زده می شود و در مدت چند سال اخیر بارها و بارها این را شنیده ایم که قدرت خرید مردم روز به روز در حال کم شدن است.

در گذشته تنها غولی که در برابر محصلین قرار داشت کنکور بود اما امروزه یک محصل باید از هفت خان بگذرد تا شاید موفق شود. پس از اینکه دانش آموزان به کمک والدین توانستند در گام اول ثبت نام در مدرسه را پشت سر گذارند، بلافاصله با چالش دیگری با عنوان تامین نوشت افزار و لوازم التحریر مواجه شدند. به گفته فروشندگان بازار بسیاری از دانش آموزان در سال در سال جاری از لوازمی استفاده کنند که سال های قبل خریده بودند و به نوعی در مصارف خود صرفه جویی کنند.

البته تنوع در بازار لوازم التحریر آنقدر زیاد شده که هم دانش آموزان را سردرگم کرده است و هم فرصتی را برای سودجویی عده ای در بازار فراهم کرده است. برخی هم تلاش دارند تا با ورود برندهای جدید و معرفی پرقدرت آن به والدین و دانش آموزان پول خوبی به جیب بزنند و زمینه ای فراهم کنند تا ضررهای رکود چند ماه قبل را برایشان جبران کند. البته برخی از برندهایی که این روزها بیلبوردهای بزرگ و متعددی را در سطح شهر به خود اختصاص داده اند، عمدتا بازار هدف خود را طبقه بالای جامعه در نظر گرفته اند و نیم نگاهی هم به طبقه متوسط رو به بالا دارند به نحوی که فروشگاه‌های بزرگی را در مراکز خرید شمال شهر تهران اجاره کرده و اجناس خود را با قیمت‌های نجومی به فروش می رسانند.

در بازار بیشتر می توان برندهای داخلی را دید که البته تنوع کمی هم ندارند. برندهایی که بخشی از آنها مزین به عکس سوپرمن‌ و بن تن ها و شخصیت‌های کارتونی خارجی مورد علاقه دانش آموزان است و بخشی دیگر هم تلاش شده تا الهام گرفته از شخصیت‌های ملی همچون کلاه قرمزی و دارا و سارا یا شخصیت‌های شکرستانی باشد. .

قیمت هم طیف متنوعی را در برمی گیرد. دفترهای ۱۰۰ برگ رنج قیمتی ۱۵۰۰ تومان تا ۷۵۰۰ تومان بسته به جلد دارند و دفترهای ۲۰۰ برگ نیز بین ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان به فروش می رسند. هر دفتر ۴۰ برگ نیز رنج قیمتی ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان دارد و دفترچه های ۸۰ برگ نیز قیمتی معادل ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بسته به جلد و طراحی دارند.

در این میان، فروشندگان می گویند که امسال تنوع بیشتر و تلاش شده است تا برندسازی در عرصه لوازم التحریر به خصوص دفترچه های مورد نیاز دانش آموزان صورت گیرد. البته آن ها می گویند که دفترهای وارداتی کمتر در بازار دیده می شوند و در فروشگاه‌های خاص عرضه می شوند اما کاغذ همه این دفترهای ایرانی هم، خارجی است، یعنی در ایران برش خورده و صحافی شده، یعنی کارگر ایرانی به کار گرفته شده است.

حسابی سرانگشتی نشان می دهد که اگر برای شروع به تحصیل یک دانش آموز در مقطع راهنمایی یا سال‌های آخر مقطع ابتدایی ۲ عدد دفتر ۱۰۰ برگ، ۵ عدد دفتر ۸۰ برگ، دو عدد دفتر ۲۰۰ برگ و سه عدد دفتر ۴۰ برگ مورد نیاز باشد، قیمت اینها با احتساب متوسط قیمت هر دفتر صد برگ ۵ هزار تومان، دفتر ۸۰ برگ ۳ هزار تومان، دفتر ۲۰۰ برگ ۹ هزار تومان و دفتر ۴۰ برگ ۱۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود، قیمت دفاتر مورد نیاز یک دانش آموز روی هم رفته ۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد شد، ضمن اینکه جامدادی ها هم بسته به نوع جنس و کیفیت از ۵ هزار تومان شروع شده تا ۱۵ هزار تومان هم عرضه می شود.

اگر به این رقم متوسط ۱۰ هزار تومان هم برای خودکار اضافه شود و ۲۰ هزار تومان هم برای مداد و مدادرنگی در نظر گرفته شود، در کنار این برای جامدادی هم ۱۰ هزار تومان به طور متوسط در نظر گرفته شود، آنگاه تا این جای کار، والدین باید ۸۶ هزار و ۶۰۰ تومان بپردازند. اما به این رقم باید نرخ کوله پشتی را هم اضافه کرد.

کمترین قیمت کوله پشتی که این روزها در بازار می توان یافت حداقل ۴۰ هزار تومان و حداکثر در رنج قیمت متوسط تا ۱۸۰ هزار تومان است، بنابراین یک کوله پشتی مدرسه با وسایل داخل آن به طور متوسط رنج قیمتی ۱۲۶ هزار تومان در کف قیمتی و ۲۶۶ هزار و ۶۰۰ تومان در کف قیمتی متوسط است.