قائم مقام خانه کشاورز، سیاست وزارت جهادمبنی بر صادرات پرتقال و نارنگی در ازای واردات این محصولات را مثبت ارزیابی کردوگفت: پیش‌بینی می‌شود اجرای این سیاست منجر به صادرات ۱۰۰ هزار تن مرکبات شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عنایت‌الله  بیابانی سیاست وزارت جهاد مبنی بر صادرات ۳ کیلوگرم پرتقال و نارنگی در ازای واردات یک کیلوگرم از این محصولات را مثبت و در راستای منافع ملی و تولید کنندگان داخلی ارزیابی کرد و افزود: اتخاذ این سیاست، تحرک جدیدی را برای صادرات مازاد پرتقال و نارنگی تولید داخلی ایجاد می‌کند.

وی در عین حال اقدامات نظارتی و قرنطینه گیاهی بر واردات مرکبات را شرط موفقیت تصمیم وزارت جهاد کشاورز برای کمک به صادرات تولیدات داخلی عنوان کرد.

بیابانی با بیان اینکه باغات مرکبات در ایران در حال توسعه است، تصریح کرد: حجم تولید مرکبات کشور در حال حاضر نزدیک به ۴.۵ میلیون تن است و پیش بینی می‌شود که با اجرای سیاست ۳ کیلوگرم صادرات پرتقال و نارنگی به ازای واردات یک کیلو از این محصول، امسال ۱۰۰ هزار تن صادرات داشته باشیم ضمن اینکه ظرفیت صادراتی مرکبات کشور ۵۰۰ هزار تن است.

قائم مقام خانه کشاورز به بازار روسیه نیز اشاره کرد و گفت: روسیه سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن مرکبات وارد می‌کند و ما می‌توانیم بخشی از نیاز این کشور را تامین کنیم.

بیابانی با بیان اینکه تولید کنندگان مرکبات و سایر محصولات باغی دغدغه فروش دارند، ابراز امیدواری کرد: اجرای درست این سیاست از نگرانی تولید کنندگان مرکبات کم کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل دغدغه تولیدکنندگان در فروش مرکبات و محصولات باغی، حضور دلالان و مافیای میوه در بازار این محصولات است.

قائم مقام خانه کشاورز درباره کیفیت و سایز پرتقال و نارنگی‌های تولید داخل نیز گفت: در سال‌های اخیر با توسعه بخش تحقیقات کشاورزی و استفاده باغداران از پایه‌ها و واریته‌های جدید، مرکبات کشور به لحاظ کیفیت و همچنین از نظر شکلی و بازارپسندی بهبود پیدا کرده‌اند.

وی در همین حال از دولت خواست: با توسعه روابط سیاسی و بهبود شرایط حمل و نقل به صادر کنندگان مرکبات و سایر محصولات باغی کمک کند.