بازار دلار در ابتدای صبح روز شنبه با ثبات نسبی همراه بود اما چند ساعت پس از حمله تروریستی به رژه اهواز قیمت دلار تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت و سیر نزولی آن معکوس شد و قیمت دلار به 14500 تومان رسید.

به گزارش مرور نیوز، هر ساله بازار ایران در ماه محرم با رکود همراه می شد، اما امسال کمی متفاوت از سال های گذشته بود و قیمت دلار در بازار فردوسی در روزهای تعطیل تاسوعا و عاشورا تا 400 تومان افزایش یافت. به عبارت دیگر یک روز قبل از تعطیلی ها قیمت دلار در بازار فردوسی 14300 تومان معامله می شد و در روزهای تعطیل به 14800 تومان هم رسید و به طور موازی در بازار هرات و سلیمانیه نیز با کمی اختلاف با بازار تهران سیر صعودی داشت. این مسئله تا جایی روی این بازارها تاثیر داشت که مقام های افغانستانی چند روز پیش اعلام کرده بودند که ارزش پول ملی این کشور تحت تاثیر بازار دلار ایران قرار گرفته است، زیرا برخی از اهالی این کشور دلار را از کابل، هرات و ... به مقصد ایران قاچاق می کنند و همین مسئله روی قیمت ارز در این کشور نیز تاثیر گذاشته است، در شرایط کنونی قیمت هر دلار در کابل بین 150 تومان تا 200 تومان کمتر از بازار تهران است. همین مسئله باعث شده برخی افراد به قاچاق دلار از این کشور بپردازند و ارز خود را در بازار مشهد به فروش برسانند. همین موضوع درباره بازار سلیمانیه نیز وجود دارد، به طوری که در شهر مریوان و کردستان بازارهای سوداگرانه ای برای معامله دلار به وجود آمده و باعث شده در شهرهای مرزی شرق و غرب کشور قیمت دلار تا 50 تومان کمتر از بازار تهران باشد.

روند افزایش قیمت در روزهای تعطیل تاسوعا و عاشورا چندان دوام نداشت و در عصر روز جمعه قیمت دلار تقریبا 400 تومان کاهش یافت و همین قیمت در روز شنبه نیز ادامه داشت و به نظر می رسد روند نزولی آن ادامه داشته باشد، زیرا به گفته دلال ها در بازار فردوسی میزان معاملات مردم کاهش یافته است و اگر فردی به دنبال کسب سود از این بازار باشد باید دلار هر روز را تا شب همان روز بفروشد، چراکه احتمال تغییر در بازار ارز زیاد شده و احتمال اینکه با تصویب قانون اف ای تی اف قیمت ارز در بازار نیز کاهش یابد خیلی زیاد است.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به اینکه ادامه روند کنونی باعث می شود تغییرات نرخ ارز در بازار غیر قابل پیش بینی بماند گفت: در حال حاضر بخشی از ارز دولتی در بازار ثانویه و سامانه نیما تزریق می شود که در شرایط کنونی شامل تمام درآمد ارزی دولت نیست و بخشی از درآمد ارزی که حاصل صادرات نفت است وارد این بازارها نمی شود و همین مسئله باعث می شود بازار ارز از یکپارچگی برخوردار نباشد. از طرف دیگر بخشی از تقاضا بی پاسخ می ماند و همین مسئله باعث عدم تعادل عرضه و تقاضای ارز در کشور خواهد شد که واکنش بازار به آن نوسانات قیمتی خواهد بود.

کامران ندری با تاکید بر اینکه مولفه های نظارتی در بازار باید تقویت شود تصریح کرد: وقتی روند عرضه ارز از سوی شرکت های دولتی تا زمانی که به واردکننده ها داده می شود اگر به طور کامل رصد شود و منابع بکارگیری آن روشن شود به طور قطع نوسانات بازار ارز نیز کاسته خواهد شد، زیرا پیش از این بخشی از منابع ارزی که برای واردات تخصیص می یافت در آن بخش صرف نمی شد و مستقیم وارد بازار سوداگری شده و همین کنش ها در بازار اثر گذار بود.

بازار دلار در ابتدای صبح روز شنبه با ثبات نسبی همراه بود اما چند ساعت پس از حمله تروریستی به رژه اهواز قیمت دلار تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت و سیر نزولی آن معکوس شد و قیمت دلار به 14500 تومان رسید.