وزیر نفت با اعلام اینکه نتیجه نشست اعضای اوپک و غیر اوپک در الجزایر مطابق با خواسته ایران بود گفت که اعضای اوپک و غیراوپک تمایلی به افزایش تولید نفت ندارند.

به گزارش مرور نیوز، بیژن زنگنه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست، درباره نشست روزیک شنبه اعضای اوپک و غیراوپک در الجزایر گفت نتیجه این نشست ضمن تعهد اعضای اوپک و غیراوپک مطابق خواسته ایران بود.

او درباره امکان پذیر بودن پرکردن خلاء نفت ایران برای بلندمدت در بازار گفت: پرکردن این خلاء برای طولانی مدت امکان پذیر نیست اما برای کوتاه مدت و میان مدت ممکن است انجام شود این در حالی است که آمریکایی ها مساله ای در ذهن دارند و می خواهند حتی یک ماه هم که شده این اتفاق بیفتد.

وزیر نفت با تاکیدبر اینکه بارها مطرح کرده ایم اوپک یک سازمان مستقل است و زیرشاخه ای از وزارت انرژی آمریکا محسوب نمی شود، گفت: صحبت های ترامپ خطاب به کشورهای دوست آمریکا در حاشیه خلیج فارس مبنی بر اینکه آنها  تامین امنیت خود را از آمریکا دارند یک توهین بزرگ به ملت و دولت این کشورها محسوب می شود و امیدواریم آنها با اقدامات مقتضی پاسخ این توهین را بدهند.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک بر نبود ضرورت بر افزایش تولید نفت

به گفته زنگنه، آنچه روز گذشته در نشست الجزایر حاصل شد پاسخ مثبتی به خواسته ترامپ نبود و اوپک و غیراوپک به شکل مشترک اعلام کردند، در حال حاضر نیازی به افزایش تولید نفت نیست. به طور کلی اگر این پاسخ را شکست سخت ندانیم، می توان گفت آن چیزی که ترامپ و آمریکا می خواست از این نشست حاصل نشد.

 این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره کاهش خرید نفت ایران از سوی کشورها  گفت: برخی کشورها میزان خرید خود را کاهش دادند؛ اما کره جنوبی سه ماه است که خرید نفت خود از ایران را متوقف کرده است.

وزیر نفت درباره قیمت خوراک پتروشیمی ها هم توضیح داد: قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی با توجه به تغییرات نرخ ارز تغییر می کند؛ این در حالی است که به نظر می رسد طی یک تا دو ماه گذشته بورس عرصه فعالیت دلالان بوده و مواد اولیه به تولیدکنندگان اصلی نمی رسید؛ چرا که سال گذشته ۲۵۰ هزار تن پت در بورس عرضه شد؛ اما بازار همچنان در تعادل بود این در حالی است که امسال نیز همین میزان را در بورس عرضه کردیم؛ اما شاهد یک میلیون تن تقاضا برای این محصول بودیم؛ پس مشخص است این درخواست و تقاضا رانتی است.

به گفته زنگنه، سامانه های موجود نمی توانند خیلی دقیق این دلالان و این نوع تقاضا را شناسایی کنند اما با توجه به اینکه سقف رقابت را برداشته ایم، انتظار می رود قیمت نهایی برای مصرف کننده کاهش یابد.

احتمال سهمیه بندی دوباره با کارت سوخت

زنگنه درباره استفاده دوباره از کارت سوخت برای کنترل قاچاق از کشور گفت: احتمال دارد کارت سوخت برای کنترل قاچاق، دوباره احیا شود.

زنگنه همچنین درباره عرضه نفت در بورس گفت: این تصمیم توافق سران سه‌قوه بوده است و با توجه به حساسیتی که در این زمینه وجود داشت، قرار است با ۲۰ درصد تسویه ریالی و ۸۰ درصد تسویه ارزی، به صورت آزمایشی و محدود نفت در بورس عرضه شود و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی شود.

او درباره نوع عرضه گفت: می توانیم حدود ۴۰ هزار بشکه در روز عرضه داشته باشیم؛ اما به طور کلی عرضه به صورت خرد و آزمایشی است.