​صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی و نرخ بیکاری امسال و سال آینده ایران منفی خواهد بود، اما از سال ۲۰۲۰ مجددا به مدار صعودی برمی‌گردد.

به گزارش مرور نیوز، ​صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی و نرخ بیکاری امسال و سال آینده ایران منفی خواهد بود، اما از سال ۲۰۲۰ مجددا به مدار صعودی برمی‌گردد. رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب منفی ۱.۴۷۵ درصد و منفی ۳.۶۱۱ درصد و برای سال ۲۰۲۰ معادل مثبت ۱.۰۶۱ درصد پیش‌بینی شده است. به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب دلار از ۴۳۰.۰۸۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳۳۳.۶۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت، اما در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۴۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

 هم چنین سرانه درآمد ایرانیان از ۵۲۲۱.۹۷۴ دلار تا پایان امسال به ۴۰۵۲.۱۳۸ دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت. قدرت خرید سرانه نیز از ۲۰هزار و ۶۹ دلار سال ۲۰۱۸ به ۱۹هزار و ۹۱۴ دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

به گفته صندوق بین‌المللی پول نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی ایران در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به ترتیب معادل ۳۹.۱۰۶، ۳۹.۱۵۶ و ۳۸.۷۳۸ درصد خواهد بود. هم چنین نسبت پس انداز خانوارها به تولید ناخالص داخلی در این سه سال به ترتیب معادل ۴۰.۴۵۳، ۳۹.۴۱۴ و ۳۸.۷۳۸ درصد خواهد بود.

طبق این گزارش، نرخ تورم ایران در این سه سال نیز به تدریج کاهشی خواهد شد و از ۳۴.۱۱۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۴.۲۰ درصد در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. جمعیت ایران نیز تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۸۴.۱۴۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

نرخ بیکاری امسال با تغییری اندک در مقایسه با سال ۲۰۱۷، معادل ۱۲.۸ درصد خواهد بود.