یوسفیان ملا گفت: دولت برای جابه‌جایی یا کم و زیاد کردن درآمد بودجه ۱۰ درصد اختیار و ظرفیت دارد، اما اگر بخواهد بیش از این میزان بودجه به حقوق و مزایای مستمری بگیران بدهد یا به بودجه عمرانی اعتباری تزریق کند باید از مجلس مجوز بگیرد.

به گزارش مرورنیوز، ​عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:طبق قانون مازاد درآمد نفتی کشور به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و دولت، برای استفاده از مازاد درآمد باید اصلاح قانون بودجه بیاورد.

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به افزایش قیمت دلار و فروش هر بشکه نفت، اظهار کرد: در قانون بودجه سنواتی کشور سه عدد تخمینی برآورد می‌شود به عبارتی این اعداد قطعی نیست و برای آن شرایط قانونی متفاوتی در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: نرخ دلار، میزان فروش نفت در روز و نرخ هر بشکه نفت ارقامی است که در قانون بودجه سنواتی تخمینی است نه قطعی، یعنی گفته می‌شود مثلا برای سال آینده نرخ دلار ۳هزار و ۸۰۰ تومان باشد، در روز یک میلیون بشکه به فروش برسد و هر بشکه نفت ۵۵ دلار باشد، این اعداد قطعی نیست.

اختیار دولت برای تغییر ۱۰ درصدی در بودجه

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: بنابراین ممکن است این اعداد کم و زیاد شود، در گذشته برای مازاد درآمد صندوق ذخیره ارزی تعریف شده بود تا مازاد درآمد نفتی به این صندوق واریز شود. 

در حال حاضر برای مازاد درآمد نفتی صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، بنابراین مازاد درآمد برآورد شده از محاسبات تخمینی در بودجه سنواتی به این صندوق واریز می‌شود و دولت برای استفاده از آن باید لایحه اصلاح قانون بودجه سنواتی ارائه دهد و با مجوز مجلس دست به مازاد درآمد بزند.

یوسفیان ملا تأکید کرد: دولت برای جابه‌جایی یا کم و زیاد کردن درآمد بودجه ۱۰ درصد اختیار و ظرفیت دارد، اما اگر بخواهد بیش از این میزان بودجه به حقوق و مزایای مستمری بگیران بدهد یا به بودجه عمرانی اعتباری تزریق کند باید از مجلس مجوز بگیرد؛ بنابراین مازاد درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و در صورتی که دولت بخواهد از این مازاد استفاده کند باید از مجلس مجوز دریافت کند. 

برآورد درستی از میزان مازاد درآمد نفتی دراختیار نداریم این مازاد هر ماه تعیین می‌شود.