نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند امروز جمعه دوم آذر ماه، در راستای توسعه طرح کریدور شمال به جنوب در هند برگزارخواهد شد.

به گزارش مرور نیوز وبه نقل از فارن‌بریف، امروز مقامات  سه کشور ایران، هند و روسیه جهت ادامه مذاکرات در راستای توسعه طرح کریدور شمال به جنوب در هند با یکدیگر دیدار میکنند . این کریدور مسیر بهینه‌تری را برای حمل و نقل کالا از اقیانوس هند به اروپا فراهم می‌کند. در صورتی که این مسیر ترکیبی ۷۲۰۰ کیلومتری در اوایل سال آینده میلادی تکمیل شود، شهرهای مهم اوراسیا نظیر بمبئی، مسکو، تهران و باکو از طریق خطوط جاده‌ای، ریلی و کشتیرانی به یکدیگر متصل خواهد شد. اجرای این مسیر می‌تواند هزینه و زمان انتقال کالا بین هند و اروپا را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

 

موفقیت اجرای این مسیر بستگی به آن دارد که ایران، هند و روسیه به عنوان ذی‌نفعان اصلی این پروژه چگونه با دیگر کشورها نظیر افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که این کریدور از آنها هم عبور خواهد کرد، همکاری خواهند کرد.

در حال حاضر ایران و ترکمنستان بر سر موضوع پرداخت پول گاز وارداتی ایران از ترکمنستان با یکدیگر اختلاف دارند. اگرچه این اختلافات کوچک نمی‌تواند از اجرای این پروژه جلوگیری کند اما این امکان وجود دارد در صورتی که این اختلافات حل نشود، شاهد تأخیر در اجرای چنین ابر پروژه‌های مهم منطقه‌ای باشیم.