وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اخیرا خدمت رهبر معظم انقلاب رفتم که ایشان به چند محور شامل: حمایت از ساخت داخل و کالای ایرانی، تنظیم بازار و تأمین مایحتاج مردم و صادرات تأکید داشتند؛ بنابراین باید زمینه صادرات بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش مرور نیوز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال 1397 گفت: شکوفایی در صنعت با دو بال فناوری و صادرات ایجاد می‌شود که همه دنیا دیگر آن را قبول دارند و ما نیز آن را پذیرفته‌ایم و معتقدیم که اقتصادمان تنها از این طریق شکوفا می‌شود.

وی افزود: سهم ما از صادرات محصولات دانش‌بنیان بسیار پایین است و این امر خطری برای آینده به حساب می‌آید و حتما باید سهم دانش‌مان افزایش یابد.

باید از خام‌ فروشی جلوگیری شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از خام‌فروشی باید جلوگیری شود، گفت: باید برای صادرات با محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم؛ در این ارتباط اهداف کمی صادرات مخصوصا بویژه اگر با محصولات مشخص تعیین شود مناسب است.

وی گفت: دولت و ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره صادرات تمرکز کرده‌ایم، همچنین اخیرا نیز خدمت رهبر معظم انقلاب رفتم که ایشان به چند محور شامل: حمایت از ساخت داخل و کالای ایرانی، تنظیم بازار و تأمین مایحتاج مردم و صادرات تأکید داشتند؛ بنابراین باید زمینه صادرات بیش از پیش فراهم شود.

رحمانی گفت: در این ارتباط ما مشورت را با خود صادر کنندگان شروع کرده‌ایم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال 10 پروژه را در وزارت صنعت تعریف کرده‌ایم تا کارها صاحب پید اکند یکی از آنها صادرات به کشورهای همسایه است زیرا ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد همسایه را مانند چین و روسیه داریم.

رحمانی گفت: از ظرفیت بزرگ صادرات به کشورهای همسایه تنها ما از 3،4 درصد آن استفاده کرده‌ایم؛ در کنار ظرفیت‌های کشورهای همسایه بازارهای نوظهور و آفریقا را داریم که باید به آن توجه شود.

وی افزود:‌ در صورتی که این سهم 4 درصدی از واردات کشورهای همسایه را به 10 درصد افزایش دهیم این رقم معادل صادرات غیرنفتی فعلی کشور خواهد بود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث پیوستن اوراسیا در دولت با قید فوریت مطرح و تصویب شد همچنین با قید فوریت آن را به مجلس ارائه دادیم تا مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه دو موضوع صادرات و تنظیم بازار داخلی باید حل و فصل شود، گفت: صادر کنندگان نباید به شکلی رفتار کنند که مردم فکر کنند که با صادرات بازار داخلی خالی و گرانی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه منافع تولیدکنندگان را باید در نظر داشت گفت: در مواقع زیادی صادرات روزمره و زودگذر انجام شده است اما باید توجه داشت که این نوع صادرات پایدار نخواهند بود.

رحمانی همچنین با اشاره به شرایط تحریم گفت: در صورتی که برنامه‌ریزی درستی انجام شود تحریمها فرصت مناسبی برای صادرات خواهد بود اما در چند ماه گذشته نتوانستیم به درستی از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: زمانی برخی می‌گفتند که اگر نرخ ارز به 5 یا 6 هزار تومان برسد دنیا را می‌گیریم، اکنون نیز باید با برنامه‌ریزی از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه اخیر خود با تشکلهای لوازم خانگی و پوشاک گفت: ما جلساتی با مسئولین این دو تشکل برگزار کردیم و چند مورد از مشکلات آنها را حل کرده و یا در دست اقدام است، در حوزه فعالیت این انجمن‌ها تاکید بر آن است که ابتدا نیاز داخل تامین و بعد به مقوله صادرات پرداخته شود.