عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور فضای خرید و فروش اینترنتی برای طلا و جواهرات وجود ندارد.

به گزارش مرور نیوز، چند ماهی است که از تخلف هزار میلیاردی سکه ثامن می گذرد، شرکتی که با استفاده از مجوزهای قانونی نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز اتحادیه طلا و جواهر شهر بناب به خرید و فروش غیرمجاز سکه طلا پرداخت و در نهایت خسارت سنگینی را به مشتریان خود وارد کرد. این اتفاق برای همگان روشن شد که به صورت غیرقانونی رخ داده، با این حال دستگاه های نظارتی امروز شاهد همان فروش های اینترنتی هستند و نسبت به تخلفات گذشته هم اطلاعات لازم را دارند، اما کاملاً سکوت کرده‌اند، برای نمونه شرکت پارسیس گلدن به عنوان شرکتی معتبر که دارای مجوز از اتحادیه طلا و جواهر مشهد و نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، امروز به فروش اینترنتی شمش 24 عیار طلا می پردازد، هرچند این شرکت محصولات خاص با عیار 24 تولید می کند و نام شرکت نیز بر روی محصولات درج شده است، اما مجاز به فروش اینترنتی نیست.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصاد کشور فضای خرید و فروش اینترنتی برای طلا و جواهرات وجود ندارد، گفت: در حال حاضر خرید و فروش اینترنتی طلا و جواهر نیازمند زیرساخت‌هایی است که در کشور وجود ندارد، از این رو هر زمانی که حلقه های زنجیره این زیرساخت که مربوط به سازمان و نهادهای مختلفی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، پلیس فتا، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و ...است، به هم متصل و حلقه ها کامل شد، می توانیم به خرید و فروش اینترنتی طلا و فروش دست زد.

عبادالله محمدولی با بیان اینکه مجوزهای اتحادیه تنها ضامن خرید و فروش طلا و جواهر به صورت فیزیکی است، افزود: در واقع افراد و شرکت های که مجوز از اتحادیه طلا و جواهر دارند تنها می توانند خرید و فروش فیزیکی را انجام دهند و هرگونه خرید و فروش غیر فیزیکی غیرمجاز است.

مجوز اتحادیه تنها برای فروش فیزیکی است

 در چند وقت گذشته تقاضا برای خرید سکه و انواع شکل های طلا که به صورت شمش تولید شده بالا رفته است و این مسئله ناشی از ترس سرمایه گذاران برای کاهش ارزش سرمایه آن ها بود و برخی نیز با هدف دلالی وارد این بازار شدند تا بتوانند در شوک های قیمتی سود بیشتری را به جیب بزنند. در این میان بین فروشنده ها نیز رقابت شدیدی ایجاد شد و بسیاری از آن ها ضمن اینکه وارد تبلیغات در فضای مجازی شدند، به خرید و فروش اینترنتی نیز دست زدند که از سوی دستگاه های نظارتی چندان مورد قبول نبود.

رییس اتحادیه طلا و جواهرات خراسان رضوی با اشاره به اینکه فروش اینترنتی از نظر اتحادیه طلا و جواهر مجاز نیست، گفت: طلاهای که از طریق اینترنت به فروش می رسد ممکن است از نظر وزن و عیار مشکل داشته باشند، از این رو به مردم توصیه می کنیم که از یک مغازه مجوز دار طلا بخرند و اگر امروز مغازه ای به صورت اینترنتی بفروشد از آن شکایت می کنیم.

باقر معبودی نژاد با بیان اینکه شمش های شرکت پارسیس جزو مصنوعات طلا نیست، افزود: این شرکت چون طلا با عیار مشخصی و با نام شرکت روی شمش عرضه می کند مشکلات شرکت های دیگر را ندارد، در واقع تولیدات این شرکت چون وزن و عیار شمش مشخص دارد، به همین دلیل خرید و فروش آن غیرمجاز نیست. البته شرکت معتبر است و مردم می توانند به هر میزان به صورت فیزیکی خرید کنند و اتحادیه خرید وفروش اینترنتی برای هیچ شرکتی را تایید نمی کند.

او با بیان اینکه شمش 24 عیار در همه جای دنیا خرید و فروش می شود، تصریح کرد: رنک شمش های 24 عیار  1000 است و 250 شماره از طلاهای با عیار 18 بالاتر است، به همین دلیل گرانتر به فروش می رسد، از این رو بیشتر افرادی که به دنبال سرمایه گذاری هستند شمش 24 عیار می خرند، زیرا حباب قیمت کمتری دارد، اما سکه رند بوده و تقاضا برای خرید این محصولات بیشتر است.

بنابراین گزارش مجوزهای اعلام شده، از سوی شرکت ها تضمینی برای ایمن بودن خرید و فروش مجازی طلا و جواهرات نیست، از این رو دستگاه های نظارتی باید به این مقوله ورود کنند و یا مانع خرید و فروش اینترنتی طلا و جواهرات از سوی شرکت ها و سایت های مختلف شوند، یا اینکه آن ها را مجبور به دریافت مجوزی کنند که هر گونه خرید و فروش در اینترنت را تضمین کند.

در حال حاضر شرکت پارسیس گلدن پس از واریز اینترنتی هزینه ها بعد از چند روز به صورت پستی سکه را برای خریدار ارسال می کند و تنها مدرک خریدار در این زمان کد رهگیری واریز است و همه این مسئله می تواند برای مشتریان چالش برانگیز باشد.