دومین نشست کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید با هدف بررسی مشکلات گمرکی واحدهای صنعتی برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، دومین نشست کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید با هدف بررسی مشکلات گمرکی واحدهای صنعتی به ویژه تسریع در فرآیند ترخیص کالا و معافیت مالیاتی ورود ماشین آلات معدنی به کشور برگزار شد.

با توجه به مشکلات واحدهای صنعتی در حوزه گمرک ، دغدغه های صنعتگران طی نشست مشترک با تشکل های صنعتی واتاق بازرگانی در6محور احصا و پیشنهادات در 35 مورد جمع بندی شد که در این جلسه با تمرکز بر رفع محدودیت های اعمال شده در گمرکات بر ارائه معافیت‌های ورودی ماشین آلات معدنی و رفع مشکل عدم تطبیق ثبت سفارشات برخی از وارد‌کنندگان کالاهای خاص که به واسطه تغییرات طبیعی در محموله های وارداتی رخ می دهد و همچنین تسهیل فرآیند ترخیص کالا تاکید شد.

فرشاد مقیمی معاون صنایع وزیر صنعت ،معدن و تجارت در این نشست با تشریح 6محور شناسایی شده از مشکلات گمرکی صنایع، از بررسی پیشنهادات احصا شده در کار گروه ملی خبر داد و گفت: طی نشست های مستمر با تشکل ها ، اتاق بازرگانی و برخی از واحدهای صنعتی بخش عمده ای از چالش های واحدهای ‌تولیدی با قوانین و مقررات گمرکی احصاء شد که این موارد طی نشست با مسئولان گمرک در حال بررسی و اتخاذ راهکارهای اصلاحی است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی تولیدکنندگان برای تداوم کسب و کار خود با چالش های بسیاری مواجه هستند که این موضوع بعضا باعث ایجاد نارضایتی و لطمه به بدنه تولید کشور می شود. در همین رابطه و از آنجاییکه انجام امور گمرکی یکی از مراحل بسیار مهم در فرآیند تولید واحد ها محسوب می شود تسهیل در این بخش و رفع موانع احتمالی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات بخش تولید باشد.

معاون صنایع وزیر صنعت ، معدن وتجارت موضوعات مربوط به سیستم TSC، عدم اعمال برخی معافیت ها به دلیل استناد به قوانین قبلی ، عدم ترخیص‌کامل محموله های وارداتی، اعمال تعرفه‌های محصول نهایی بر واردات قطعات برخی از محصولات را ازجمله مشکلات گمرکی صنایع توصیف‌کرد و گفت: اعمال سلیقه در برخی از گمرکات کشور ، تغییرات طبیعی در شرایط فیزیکی برخی از کالاها به دلیل شرایط حمل یا نگهداری آنها در گمرک، فرآیند متروکه‌کردن محموله های وارداتی و عدم اعمال برخی معافیت‌ها به دلیل استناد به قوانین قبلی از جمله چالش‌های گمرکی پیش روی واحدهای صنعتی است.

وی در ادامه گفت: ماشین‌ آلات وارداتی مورد مصرف درخطوط تولید معدنی براساس قانون امورگمرکی وتبصره های ذیل آن از پرداخت حقوق ورودی و سود بازرگانی وگاهاً مالیات برارزش افزوده معاف هستند اما متاسفانه این قانون بدلیل مقایسه با قانون خودرو اجرا نمی شود که براساس تصمیمات اتخاذ شده و با اعمال بازنگری در ضمائم قانون خودرو این مشکل به زودی رفع خواهد شد.

مقیمی زمان طولانی ترخیص کالاها را از دغدغه های دیگر بخش خصوصی برای ورود محصولات مورد نیاز تولید به کشور عنوان‌کرد‌ و افزود: تسهیل فرآیند ترخیص کالا باهدف حذف اقدامات غیرضروری وکوتاه‌ترکردن پروسه ترخیص از جمله موضوعات مورد تاکیدی است که در کارگروه ملی با همکاری مسئولان گمرکی مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت.

وی در ادامه خاطر نشان‌‎کرد: در این کار گروه مقررشد فرآیند ترخیص ماشین آلات وارداتی طی جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرک، بانک مرکزی و رییس یکی از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها بررسی و نتیجه در هفته آینده ستاد تسهیل برای تصمیم گیری نهایی ارایه شود.

معاون صنایع وزیر صنعت ، معدن وتجارت افزود: همچنین مقررشد بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک های عامل ابلاغ نماید که از شرکت های تولیدی واردکننده ، مابه التفاوت تعهد ارزی کالای وارداتی با ارقام اظهار شده را(در صورت پایین بودن میزان آن) در قالب ارزهای رایج یا معادل ریالی آن قبول نمایند.

وی افزود: در خصوص گواهی عدم ساخت داخل قطعه یا ماشین آلات وارداتی تاییدیه صادرشده توسط دستگاه مرجع مورد‌پذیرش گمرک نیز قرار گرفته و نیازی به استعلام و تایید مجدد نباشد تا در امر ترخیص کالا تاخیر و مانعی ایجاد نشود.

همچنین در این کارگروه ملی مشکلات تعدادی از واحدهای صنعتی نیز بررسی و تصمیماتی در راستای بهبود وضعیت تولید و توسعه اشتغال این صنایع اتخاذ شد.

گفتنی است، اولین جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید با حضور رییس گمرک جهت بررسی و رفع موانع گمرکی واحدهای صنعتی هفته گذشته برگزار شد و این هفته نیز دومین جلسه این کارگروه با موضوع بررسی چالش های گمرکی صنایع تشکیل شد.