در حالیکه بندر چابهار در لیست طرح های توسعه سازمان بنادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور از ورود اولین کشتی مسافری به این بندر خبر داد.

به گزارش مرور نیوز،محمدسعیدنژاد در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها  با اشاره به اهمیت دریا و صنایع دریایی، عنوان کرد: در شرایط پسابرجام تقریبا دیگر هیچ محدودیتی برای بنادر و صنایع دریایی کشور وجود ندارد در حالیکه تا پیش از این چهار تحریم سازمان ملل، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های مستقیم آمریکا بر این حوزه حاکم بود.

وی در ادامه با اشاره به سیاست های توسعه ای سازمان بنادر، افزود: در حال حاضر طرح های توسعه بنادر و صنایع دریایی در دست اجراست که از جمله آنها توسعه بندر چابهار است که به زودی فاز یک بندر شهید بهشتی با ظرفیت ۶.۵ میلیون تن به بهره برداری خواهد رسید که بخش عمده ای از عملیات ساخت آن در دولت یازدهم اتفاق افتاد.

سعیدی نژاد با بیان اینکه توسعه حمل و نقل دریایی از برنامه های جدی این سازمان است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیون مسافر دریایی وجود دارد که برنامه داریم تا این میزان را توسعه دهیم و با وجود آنکه در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ رشدی در این زمینه وجود نداشت اما امسال در حوزه حمل و نقل مسافری ۱۱ درصد رشد را تجربه کردیم.

وی با اشاره به تلاش سازمان بنادر برای جذب سرمایه گذاری خارجی، بیان کرد: بعد از برجام اقدام های زیادی برای دعوت از سرمایه گذاران انجام شده و اکنون نیز فراخوان های عمومی برای جذب سرمایه گذاران داده شده است تا با بررسی صلاحیت های فنی آنها بتوانیم واحدهایی را که وضعیت بیشتری را برای صنایع دریایی کشور داشته باشند برای طرح ها مورد استفاده قرار دهیم.

وی ادامه داد: تا پایان سال نیز سه پروژه با سرمایه گذاری مشترک در بنادر ایران تعیین تکلیف خواهد شد که می تواند آثار مثبتی در سرمایه گذاری خارجی باشد.