معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره این‌که تبدیل وضعیت 1400 نفر دیگر از مربیان هنوز مانده است، اما سازمان امور استخدامی جواب‌ مثبتی نمی‌دهد، گفت: با دستور رییس مجلس و وزیر کار، یک‌شنبه جلسه‌ای در هیأت‌رییسه مجلس تشکیل می‌شود که تبدیل وضعیت‌ها تعیین تکلیف شوند.

به گزارش مرور نیوز، محمد امین سازگارنژاد - رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور - در نشست با رؤسا و مدیران مراکز فنی و حرفه‌ای استان خوزستان با بیان این‌که اسفند پارسال و خرداد امسال به اندازه مصرف یک‌سال، اعتبار برای مواد مصرفی کارگاه‌های مراکز فنی و حرفه‌ای در سطح کشور به استان‌ها ابلاغ شد، اظهار کرد: این اعتبار نسبت به گذشته ۳۰۰ درصد رشد پیدا کرد و صرفاً برای مواد مصرفی کارگاه‌ها تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: اگر این اعتبار برای تعهدات دیگری صرف شده باشد، خلاف دستور بوده ‌است؛ زیرا تنها برای مواد مصرفی اختصاص یافت و حتی تأکید کردم که این اعتبار مرکز به مرکز کنترل شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بابیان این‌که اکنون رویکرد سازمان بر یک الگوی همکاری قرارگرفته است، افزود: اگر به صنایع، بازار و اقتصاد وصل نشویم امکان این‌که بتوانیم تمام نیازها را به‌صورت مطلوب تأمین کنیم، وجود ندارد.

سازگارنژاد تصریح کرد: تأمین مواد مصرفی جزو اولویت‌های کاری است و تا پایان سال نیز اعتبار دیگری به این منظور تخصیص می‌یابد ولی مهم‌ترین موضوع این است که حس مالکیت معنوی آموزش به صنایع منتقل شود؛ صنایع باید این موضوع را احساس کنند که با فنی و حرفه‌ای همکاری کنند و بتوانند در تأمین همه عناصر دخیل در آموزش حامی و پشتیبان فنی و حرفه‌ای باشند.

مکانیسم‌ حمایت‌ صنایع نفتی از مراکز فنی و حرفه‌ای طراحی شود

وی همچنین در خصوص مشکلات مرکز آبادان، اظهار کرد: شهر آبادان با صنعت نفت شکل گرفته و برای خدمات متقابل صنعت نفت و زندگی مردم طراحی شده است؛ بنابراین این مسأله بسیار حائز اهمیت است که این شهر از امکانات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها بهره‌مند شود.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: لازم است در جلسات و کارگروه‌های استانی که صنایع نفت و گاز و پتروشیمی حضور دارند، مکانیسم‌هایی برای این نوع حمایت‌ها از مراکز و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای طراحی شود و مدنظر قرار گیرد. ما در سطح ملی این مسأله را دنبال می‌کنیم اما در سطح استانی و میدانی بر عهده اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان است.

حتی یک ریال اعتبار تملک دارایی به سازمان پرداخت‌نشده است

سازگارنژاد خاطرنشان کرد: پیش‌از این ۸۲ کارگاه فقط برای تربیت نیروی موردنیاز پتروشیمی‌ها در عسلویه راه‌اندازی شد و از طریق این کارگاه‌ها ۸۲ هزار نیروی ماهر تربیت شد که در آن دوره صنعت نفت ۱۰۰ میلیارد تومان برای تربیت این نیروها سرمایه‌گذاری کرد و قطعاً اگر این سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد، آموزش‌ها نیز اثربخش نبود؛ زیرا آموزش‌های تخصصی بسیار پرهزینه و گران‌قیمت هستند.

وی با تأکید بر اینکه مراکز باید به‌نوعی به صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و دیگر صنایع مانند ذوب‌آهن، لوله‌سازی و مجموعه صنعت استان وصل شوند، اظهار داشت: این امر همت والایی می‌طلبد؛ زیرا امکانات سازمان محدود است. اکنون‌ که هشت ماه از سال می‌گذرد حتی یک ریال اعتبار تملک دارایی برای تعمیرات یا بعضی اصلاحات در کارگاه‌ها به سازمان پرداخت‌نشده است.

صنعت نفت در خوزستان مهمان است و باید وظایف خود را انجام دهد

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به محدودیت‌های اعتباری این سازمان افزود: در هر صورت صنعت نفت در خوزستان مهمان است و باید وظایف خود را انجام دهد که بخشی از آن به پیگیری و جدیت مسئولان استان برمی‌گردد و لازم است هم با نمایندگان مجلس و صاحبان صنایع ارتباط خوبی برقرار و الگویی طراحی شود که بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

سازگارنژاد بابیان این‌که آموزش در جهان امروز دارای سه ویژگی است، گفت: آموزش‌های جهانی، آموزش‌های مجازی و اجرای آموزش‌ها از طریق مؤسسات غیردولتی سه ویژگی آموزش در جهان امروز است. قانون نیز فرصت‌هایی را فراهم کرده است که بتوانیم با رویکردهای غیردولتی از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه این سازمان با شهرداری شیراز، تصریح کرد: در راستای انعقاد یک تفاهم‌نامه با شهرداری شیراز یکی از بزرگترین کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در زمینهٔ صنعت حمل‌ونقل تجهیز شد که قرار است طی پنج سال در حوزه حمل‌ونقل شهری در زمینه‌های تعمیر، نگه‌داری و اخلاق اجتماعی به مجموعه افراد فعال در این سیستم آموزش ارائه دهد؛ استانداردها نیز با رویکرد تولید محتوا تدوین و اجرای این تفاهم‌نامه آغاز شده است.

بزرگ‌ترین مرکز سنجش با رویکرد غیردولتی بهره‌برداری می‌شود

سازگارنژاد خاطرنشان کرد: همچنین طی قراردادی با شهرداری سنندج ظرف یک هفته آینده بزرگ‌ترین مرکز سنجش با رویکرد غیردولتی بهره‌برداری می‌شود که استانداردها و منابع انسانی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه ولی کسری منابع از سوی آن‌ها تأمین می‌شود.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این‌که اکنون دولت در پرداخت حقوق و تخصیص اعتبارات تملک دارایی با مشکل مواجه است، گفت: سال گذشته سازمان ۳۷ میلیارد تومان درآمد داشت در حالی‌که ۳۰ میلیارد آن داده نشد؛ بنابراین با این تنگناها مواجه هستیم که از مفروضات زندگی اداری امروز است و برای حل آن‌ها باید مشارکت بخش‌های غیردولتی را به کار بگیریم.

سازگار نژاد همچنین در خصوص مشکل انشعاب آب مرکز فنی و حرفه‌ای آبادان، تصریح کرد: حق انشعاب جز موارد تملک دارایی استان است و در اعتبارات ملی قرار نمی‌گیرد. این موضوع باید در سازمان برنامه و بودجه استان بررسی و در شورای برنامه‌ریزی تعیین تکلیف شود. اکنون حتی یک ریال هم برای تملک دارایی اختصاص نیافته و این قبیل موضوعات باید در تملک دارایی استان‌ها بررسی شود.

نسبت به وضعیت آبادان و خرمشهر احساس شرمندگی می‌کنم

وی درباره خرید خودرو برای مراکز فنی و حرفه‌ای، اظهار داشت: در ضوابط اجرایی بودجه ۹۵ تمهیدات بسیار سخت‌گیرانه‌ای در این خصوص لحاظ ‌شده است؛ باید خودروهای موجود فروخته شود، سپس نیمی از آن را اجازه بدهند که ماشین نو خریداری کنید. شاید منطقه آزاد بتواند در این خصوص راهکار بهتری ارائه دهد، اما واقعاً از اینکه پس از گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز مشکل آب در آبادان و خرمشهر حل‌نشده و این شهرها در ابتدایی‌ترین مسائل با مشکل مواجه هستند احساس شرمندگی می‌کنم.

سازگارنژاد ادامه داد: مشکلات این شهرها را می‌شناسم و البته نه‌ فقط آبادان و خرمشهر بلکه از همه مناطق خوزستان را شناخت دارم اما این شهرها به‌طور ویژه نه‌فقط در زیرساخت‌های شهری حتی در زیرساخت‌های انسانی آسیب‌ دیده‌اند و استانداردهای زندگی در آن‌ها به‌شدت آسیب‌دیده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: باید کمیته ویژه‌ای با کمک نمایندگان مجلس و استاندار برای رفع مشکلات این شهرها تشکیل شود. ما نیز در سازمان هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم اما در موضوع خودرو ضوابط اجرایی بودجه ۹۵ بسیار سخت‌گیرانه است به‌طوری‌که خرید خودرو مانند محالات شده است.

باید شهرداری‌ها قبول کنند که شهر با مهارت خوب است

سازگارنژاد با اذعان بر اینکه در خوزستان شرایط زندگی بسیار سخت است، در خصوص اختصاص ردیف بودجه برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی گفت: شهرداری می‌تواند تبلیغات میدانی را انجام دهد؛ باید شهرداری‌ها قبول کنند که شهر با مهارت خوب است و شهروندان با مهارت بسیاری از روندهای شهری را تسریع می‌کنند.

وی با بیان این‌که فنی و حرفه‌ای برای افزایش مهارت‌ها در سه لایه جامعه، شاغلان و بیکاران جویای کار باید فعالیت کند، تصریح کرد: شهرداری باید در ارائه آموزش‌ها همکاری کند و در نهایت باید پشتیبان جذب کنیم. امسال در مسابقات ملی مهارت ۶۰ حامی جذب کردیم که پیش از این چنین چیزی مطرح نبود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: ترویج تبلیغ و دعوت به آموزش به مناسبت روز ملی مهارت با استفاده از امکانات شهرداری و سایر دستگاه‌ها و همچنین اپراتورهای مخابرات از راهکارهای این امر است؛ این ظرفیت‌ها بسیار مهم است و هر مرکزی باید بتواند حامی خود را از صنعت داشته باشد. از شرکای اجتماعی می‌توانیم این خلاقیت‌ها را مطالبه کنیم.

تعیین تکلیف تبدیل وضعیت مربیان، یک‌شنبه در هیأت‌رییسه مجلس

سازگارنژاد همچنین با بیان اینکه رشته‌های موازی با آموزشگاه‌های آزاد یک نوع رقابت و نقض غرض است، تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان نباید رشته‌های موازی آموزش داده شود؛ باید رشته‌های مراکز ثابت تبدیل به رشته‌های موردنیاز بازار کار شود. این موضوع را در تبدیل وضعیت نیز مطرح کردیم.

وی بیان کرد: در خصوص تبدیل وضعیت مربیان مذاکراتی انجام دادیم که تبدیل وضعیت حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مربیان  که مشکل آن‌ها قابل‌حل بود، انجام شد و تبدیل وضعیت یک‌هزار و ۴۰۰ نفر دیگر هنوز مانده است، اما سازمان امور استخدامی جواب‌های مثبتی به ما نمی‌دهد؛ یک‌شنبه بر اساس دستور آقای لاریجانی و ربیعی، جلسه‌ای در هیأت‌رییسه مجلس تشکیل می‌شود که تبدیل وضعیت‌ها تعیین تکلیف شوند.

با سازمان امور استخدامی یک چالش جدی داریم

سازگار نژاد خاطرنشان کرد: از یک‌سو قانون می‌گوید که این افراد باید استخدام شوند اما از سوی دیگر سازمان امور استخدامی نه پست و نه مجوز استخدام را نمی‌دهد؛ بدون پست و مجوز استخدامی نمی‌توان کاری انجام داد. همچنین ۴۰۰ نفر دیگر از این مربیان فرآیندی هستند و به عبارتی به‌دلیل کسر مدرک یا عدم حدنصاب نمره آزمون تخصصی قبول نشده‌اند که نمی‌توان کاری برای آن‌ها انجام داد.

وی گفت: سازمان امور استخدامی می‌گوید که آزمون ملی نبوده و داخلی بوده است و آن را قبول ندارم؛   یک حرف عجیب‌وغریبی می‌گویند که باید آزمون ملی برگزار می‌شد تا در شرایط مساوی همه شرکت می‌کردند و بهترین افراد گزینش می‌شد اما شما از افرادی که درون سیستم بودند، مصاحبه گرفتید و برخی را قبول کردید. اکنون با سازمان امور استخدامی یک چالش جدی داریم.

نمی‌توانیم آموزشگاه‌های آزاد را تعطیل کنیم

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تأکید کرد: در خصوص افرادی که تبدیل وضعیت شدند باید رشته‌های جدید و خلاقانه ایجاد کنیم؛ ما نمی‌توانیم آموزشگاه‌های آزاد را تعطیل کنیم و باید برای مربیان و مراکز دولتی رشته‌هایی را که بخش خصوصی امکان ارائه آن را ندارد، تعریف و فعال کنیم.

وی با بیان اینکه مرکز تربیت مربی کرج نیز آمادگی دارد تا آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد، گفت: بخشی از این آموزش‌ها می‌تواند در قالب تورهای صنعتی و بخشی نیز در مرکز تربیت مربی کرج انجام شود؛ ۲۵۰ نفر دیگر نیز مدرک آموزش‌های ادواری دولت را دارند و قبول شدند. صلاحیت آن‌ها نیز تأییدشده و در یک رقابت ملی برنده شده‌اند که این افراد هم متقاضی هستند.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: همچنین حدود پنج هزار نیروی قراردادی دیگر وجود دارد و مشکلاتی بر سر راه وجود دارد؛ آنچه اکنون در تهران دنبال می‌کنیم و روزانه وقت خود را صرف آن کرده‌ایم، این است که مشکلات این افراد را حل کنیم و آرام اما مستمر و مستحکم به‌پیش می‌رویم.

تمام شبانه‌روز مطالبات ۱۵ هزار نفر کارکنان سازمان روی میز است

سازگارنژاد ادامه داد: در خصوص رشته‌های موازی این وظیفه استان است که با همکاری مراکز فکری شود و استان جهت‌گیری سازنده‌ای پیدا کند؛ البته ما راهکارهایی برای حل مشکل داشتیم اما سازمان امور استخدامی نپذیرفته است؛ اکنون تمام اوقات شبانه‌روز مطالبات ۱۵ هزار نفر کارکنان سازمان روز میز است و هرچه ورق می زنیم بازهم کم نمی‌شود.

وی بابیان این‌که مشکلات منابع انسانی سازمان تقریباً هر روز پیگیری می‌شود تصریح کرد: دغدغه جامعه ما بیکاران و افراد جویای کار هستند که برای آن‌ها نیز تلاش می‌کنیم؛ در هر صورت آموزشی که جهان امروز به آن اعتقاد دارد آموزش با کیفیت و با استاندارد است. آموزشی باارزش است که با محیط‌زیست سازگار و برای اقوام، جنسیت‌ها، مناطق برخوردار و غیر برخوردار عادلانه باشد. این موارد در سند ۲۰۳۰ یونسکو آمده و ایران نیز این سند را امضا کرده است.

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی دریافتی‌ها نسبت به سال گذشته

سازگارنژاد افزود: همچنین سعی کردیم دریافتی‌ها را نسبت به سال گذشته ۳۰ - ۴۰ درصد افزایش دهیم؛ نظام تشویق و ترغیب برای مربیان نیز در المپیاد مهارت ایجادشده و در اختتامیه مسابقه ملی مهارت که دو، سه هفته آینده برگزار می‌شود از مربیانی که کار آموزان آن‌ها در این مسابقات حائز مدال شدند، تقدیر می‌شود و همه آن‌ها که در این فرآیند حضور داشتند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه در المپیاد جهانی مهارت در ابوظبی در ۴۸ رشته شرکت می‌کنیم، گفت: شاید در بعضی رشته‌ها کارآموز نداشته باشیم و کارشناس یا مربی در آن رشته‌ها حضور پیدا کند؛ همچنین فراخوانی برای ایرانیان خارج کشور اعلام شد که اگر در رشته‌هایی که کارآموز نداریم، واجد صلاحیت هستند بتوانیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

به‌کارگیری همه ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی سازمان در ابوظبی

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای بابیان اینکه مسابقات ملی و جهانی مهارت بخشی از فرآیند آموزش و قطعه‌ای از تعالی آموزش است، تصریح کرد: این مسابقات فرصتی برای یادگیری و یاددهی است و مربی که خود را از مهارت کنار بکشد در واقع خود را محروم کرده است زیرا استانداردهای جهانی هرروز ارتقا می‌یابد و مربی باید در این فرآیند قرار بگیرد.

سازگارنژاد ادامه داد: بنابراین در روزهای آینده ۴۸ پروژه در ابوظبی داریم که در این پروژه‌ها همه ظرفیت‌های کارگاه‌ها، مربیان و مراکز در سطح ملی و بین‌المللی استفاده می‌شود و می‌تواند بسیار اتفاق مبارکی باشد؛ این مسابقات یک فرصت نیز فراهم می‌کند که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و دیدگاه جدیدی را پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دریچه کوچکی برای حرکت در راستای آموزش‌های بین‌المللی است. در این خصوص با سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در حال مذاکره هستیم تا از ظرفیت آن‌ها برای اطلاع‌رسانی، برقراری ارتباط و توسعه آموزش‌های مهارتی استفاده کنیم.

روزانه با هیأت‌های خارجی در حال مذاکره و تبادل‌نظر هستیم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بابیان اینکه روزانه با هیأت‌های خارجی در حال مذاکره و تبادل‌نظر برای بررسی همکاری‌های مشترک هستیم، گفت: ۱۰ سال پیش چهار سال وقت گذاشتم و با بانک جهانی یک تفاهم‌نامه به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار منعقد کردیم که ۲۰۰ میلیون دلار آن به‌صورت وام از بانک جهانی و ۲۰۰ میلیون دلار دیگر از سوی سازمان برنامه‌ریزی کشور تأمین و در یک پروژه ۵ ساله همه منابع انسانی سازمان ارتقا پیدا کند.

سازگارنژاد تصریح کرد: در این صورت هم برای ارتقای مهارت مربیان و کارشناسان و هم استانداردسازی تجهیزات سرمایه‌گذاری می‌شد، اما با وجود آنکه چهار سال تلاش کردیم که این فرآیند شکل بگیرد و این پروژه می‌توانست سازمان فنی و حرفه‌ای را به یک سازمان جهانی تبدیل کند، این تفاهم‌نامه مسکوت ماند و اکنون هم نمی‌توان در این خصوص با سازمان ملل سخن گفت؛ درحالی‌که ۱۰ سال پیش چنین کاری را انجام دادیم و حتی ۵۰، ۶۰ هیأت خارجی به کشور آمدند و به نتیجه رسید.

حضور هیأتی از وزارت آموزش آلمان در هفته آینده

وی با بیان اینکه اکنون دوباره همان راه را آغاز کرده‌ایم، اظهار داشت: در هفته آینده وزارت آموزش آلمان یک ورکشاپ در تهران برگزار می‌کند که طی آن توانمندی آن‌ها و نیازهای ما موردبررسی و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد تا پروژه‌های مشترکی را تعریف کنیم.

سازگارنژاد همچنین به حضور هیأتی از کره جنوبی در تهران در روز گذشته اشاره کرد و گفت: در حال انجام مذاکرات فشرده‌ای هستیم و در ماه‌های آینده همکاری‌های مشترکی آغاز می‌شود؛ همچنین مذاکراتی با ژاپنی‌ها و روس‌ها انجام‌شده است. اکنون در تعامل دائمی هستیم که ارتباطات قطع‌شده را دوباره احیا کنیم، زیرا برای تعالی باید در یک همکاری بین‌المللی باشیم و در سنجش‌ها و آزمون‌های جهانی حضور پیدا کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در هر صورت مشکلات در یک‌شب به وجود نیامده‌اند و یک‌شبه هم نمی‌توان آن‌ها را حل کرد اما به‌تدریج در راستای حل کردن این مشکلات تلاش می‌کنیم و امیدواریم در آینده شاهد روزهای بهتری باشیم.