آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد اگر اوپک تولیدش را کاهش ندهد، مازاد عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ هم ادامه می یابد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، در صورتی که کاهش تولیدی از سوی اوپک اتفاق نیفتد، با توجه به شدت گرفتن تولید از سوی سایر تولیدکنندگان در نقاط مختلف جهان که می تواند منجر به رشد بی رویه عرضه شود، بازار نفت در سال 2017 شاهد سومین سال مازاد عرضه خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود از بازار نفت اعلام کرد، میزان عرضه نفت جهان در ماه اکتبر 800 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 97.8 میلیون بشکه در روز رسیده که این افزایش به دلیل رشد بی سابقه تولید اوپک و بالا رفتن تولید تولید کنندگان دیگری نظیر روسیه، برزیل، کانادا و قزاقستان بوده است.
این سازمان مستقر در پاریس پیش بینی خود از رشد تقاضا در سال 2016 را در رقم 1.2 میلیون بشکه حفظ کرده و پیش بینی کرده که میزان مصرف در سال آینده نیز با همین سرعت رشد کند. رشد مصرف در سال 2015 به 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده بود که بالاترین رقم در 5 سال اخیر بود.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قرار است روز 30 نوامبر تشکیل جلسه دهد و در مورد پیشنهاد کاهش تولید خود به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز رایزنی کند. اما اختلاف نظر در میان کشورهای عضو در مورد مستثنی شدن برخی اعضا از این توافق و سطح تولید هر یک از اعضا تردید ها به توانایی اوپک برای اجرایی کردن این توافق را افزایش داده است.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود آورده است: «نشست وین هر نتیجه ایک ه در بر داشته باشد، تاثیر عمده ای بر برقراری توازن مجدد در بازار خواهد داشت.»
«اگر توافی حاصل نشود، و برخی کشورهای عضو به افزایش تولید خود ادامه دهند، آنگاه بازار در کل سال جاری با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و چشم انداز چندانی برای افزایش قابل توجه قیمت ها وجود نخواهد داشت. در واقع اگر مازاد عرضه در سال 2017 تداوم پیدا کند، ریسک افت قیمت ها وجود خواهد داشت.»
آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تولید کشورهای غیرعضو اوپک در سال آینده 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که این رقم در سال جاری 900 هزار بشکه کاهش یافته بود. این بدان معناست که اگر تولید اوپک کاهش نیابد، باید منتظر افزایش مجدد حجم ذخایر نفت بود.