چین واردات نفت از ایران را افزایش داده و طی ماه آوریل ۷۵۴ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش مرور نیوز، چین آمار دقیقی از ذخایر استراتژیک و اقتصادی خود نداده، ولی با توجه به مقدار پالایش نفت و مصرف داخلی و واردات نفت خام می‌توان به این نتیجه رسید.

 پالایشگاه ها 12.6 میلیون بشکه نفت خام در روز در سه ماهه اول سال پالایش کردند که 4.4 درصد نسبت به سه ماه پایانی 2018 افزایش داشت و به همین میزان هم نسبت به سال قبل بالا رفته بود.

واردات نفت خام طی دوره ژانویه تا مارس 9.3 میلیون بشکه در روز بود در حالی که تولید داخلی 3.84  میلیون بشکه در روز اعلام شد، در نتیجه مقدار کل به 13.8  میلیون بشکه رسید.

 با کم کردن تولید پالایشگاهی از کل نفت خام در دسترس، 1.3 میلیون بشکه نفت اضافه می‌آید و این همان نفتی است که وارد تانکرهای ذخیره میشود.

  اگر همین محاسبه را برای سه ماه پایانی 2018 انجام دهیم ،به عدد 950 هزار بشکه در روز می رسیم که نشان می دهد چین مقدار ذخیره نفت خود را 57 هزار بشکه در روز در سه ماه اول 2019 نسبت به سه ماه پایانی 2018 افزایش داده است.

 این افزایش جریان ذخیره نفت در چین در زمانی اتفاق افتاده که  قیمت نفت خام افزایش یافته است. شاخص نفت برنت 33 درصد نسبت به پایان 2018 بالا رفته و به 71.62 دلار در هر بشکه رسیده است.

  جالب است که محموله های وارد شده به چین در ژانویه و فوریه زمانی خریداری شده بودند که قیمت نفت هنوز رو به کاهش بود .در آن زمان نفت برنت 45 درصد نسبت به اوج 86.29 دلار ماه اکتبر کاهش یافته بود و با قیمت 50.47 دلار در ماه دسامبر معامله می‌شد.

 هنوز مشخص نیست افزایش اخیر قیمت نفت باعث جریان کندتر ذخیره نفت در چین شود ولی فاصله بین تولید پالایشگاهی و کل نفت در دسترس در چین به 690 هزار بشکه کاهش یافته است.

 یک عامل مهم دیگر کاهش احتمالی واردات چین از ایران و ونزوئلا است که هردو تحت تحریم آمریکا هستند. البته این کاهش مربوط به ماه آوریل نمی‌شود. واردات چین از ایران در ماه آوریل با افزایش 33 درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به 754 هزار بشکه در روز رسیده است. چین در ماه مارس 565 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود.  انتظار می رود واردات چین از ونزوئلا تا 399 هزار بشکه در روز در آوریل بالا برود. چین در مارس 266 هزار بشکه از ونزوئلا وارد کرده بود.

 احتمالاً با سخت تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل ماه می، واردات چین از این کشور هم تحت تاثیر قرار می گیرد.