وزارت نفت عراق اعلام کرد : این کشور توافق عرضه فعلی میان اعضای اوپک را محترم شمرده و به بالا بردن تولید نفت خود اقدام نخواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، عراق برای افزایش تولید و جبران کمبود عرضه نفت به هر دلیلی که باشد به اقدام یکجانبه دست نخواهد زد زیرا به تصمیم جمعی اوپک احترام می‌گذارد. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیر اوپک قرار است پیش از دیدار ژوئن اوپک در وین، ۱۹ مه در شهر جده دیدار کند.

تولید نفت عراق در آوریل حدود ۴.۵۷ میلیون بشکه در روز بود که طبق برآورد پلاتس، حدود ۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه اختصاص یافته از سوی اوپک بود. تحت توافق کاهش تولید اوپک، عراق باید تولید خود را ۱۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهد و ۴.۵۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند.

ثامر غضبان ، وزیر نفت عراق درباره همکاری مشترک و سرمایه گذاری احتمالی در بخش‌های نفت، گاز و برق با سعد الکعبی همتای قطری خود گفت و گو کرد. وی که به دوحه سفر کرده بود با شیخ تمیم بن حمد الثانی، امیر قطر نیز دیدار کرد.

شرکت قطر پترولیوم که ریاست آن را الکعبی در دست دارد، خواهان مشارکت در پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه بخش‌های نفت و گاز عراق است.