قرار براین است که قیمت آگهی‌های مسکن با قیمت های معاملات محقق شده و ثبت شده در سایت وزارت راه وشهرسازی به آدرس http://hmi.mrud.ir/sabaa/مطابقت داده شود و اگر آگهی‌ای قیمت نامتعارفی نسبت به آخرین معامله ثبت شده در این سایت داشته باشد، مدیران سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از انتشار آن آگهی خودداری خواهند کرد.

به گزارش مرور نیوز، نیما اشرف‌زاده گفت: جلسات متعددی با نمایندگان نهادهای مختلف برگزار شده‌ است. آخرین تصمیم برای نحوه انتشار آگهی‌ها در فضای مجازی این بود که کارگروه نظارتی با حضور نمایندگان کسب و کارهای اینترنتی، مشاوران املاک، وزارت راه و شهرسازی، پلیس فتا و اماکن و ... تشکیل شود.

وی افزود: قرار بر این است که برای تشخیص آگهی‌ها با قیمت‌های نامتعارف از دیتا بیس اطلاعات  سامانه اعلام معاملات وزارت راه و شهرسازی سامانه سابا استفاده کنیم. در این سامانه قیمت آخرین معاملات در مناطق مختلف ثبت شده‌ اس.ت اگر شخص حقیقی و حقوقی تقاضای انتشار آگهی با قیمت بالاتر از ثبت شده در این سامانه را داشته باشد، آن تقاضا رد خواهد شد.

اشرف‌زاده با بیان اینکه با این ساز و کار جدید حداکثر تا 72 ساعت دیگر آگهی‌ها با قیمت منتشر می شوند، ادامه داد: ابزارهایی برای شناسایی دلالان تعریف کرده‌ایم و از این پس اجازه انتشار آگهی‌های صوری و غیرواقعی با حجم بالا را نمی‌دهیم.

وی تاکید کرد: اگر آگهی دهنده‌ها از مشاوران املاک باشند تمام استعلام های مورد نیاز انجام می‌گیرد و اگر اشخاص حقیقی باشند اطلاعات افراد و کد پستی واحد معرفی شده دریافت می‌شود. از سوی دیگر کارشناسان ما هم به صورت رندم با آگهی دهنده‌ها تماس می‌گیرند تا از هویت وی و صحت شماره تماس داده شده اطمینان حاصل شود.

مدیر اجرایی یکی از سایت های فروش اینترنتی افزود: تعداد سفارش آگهی‌ها با یک شماره تماس هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمرکز بر افرادی که با یک شماره تماس نسبت به انتشار چندین آگهی اقدام کنند، بیشتر می‌شود تا مطمن شویم این فرد با هدف انتشار آگهی‌های غیرواقعی و صوری و از این طریق بالا بردن قیمت‌ها اقدام به ثبت تقاضای آگهی نکرده‌اند.

اشرف‌زاده تاکید کرد: از این پس آگهی‌های خرید و فروش مسکن هم به صورت محله‌ای و نه منطقه‌ای منتشر می‌شود تا قیمت‌های واقعی‌تر باشند.