وزیر نیرو گفت: الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تحرک وسیع‌تر با همسایگان تاثیر به‌سزایی در افزایش تاب‌آوری برابر تحریم‌ها نیز دارد.

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو ظهر امروز در نشست خبری پایانی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش چشم‌انداز همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه در پاسخ به سئوالی درباره تاثیرات بین‌المللی این اجلاس گفت: در شرایط عادی نیز نگاه به همسایه‌ها و کشورهای منطقه یک سیاست راهبردی از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: طبیعتاً توسعه روابط اقتصادی با همسایگان تاب‌آوری ما و آنها را برابر هرگونه یک جانبه‌گرایی و هرگونه تحریم و تعرض بالا می‌برد و این موضوع پنهانی نیست که الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تحرک وسیع‌تر با همسایگان تاثیر به‌سزایی در افزایش تاب‌آوری برابر تحریم‌ها نیز دارد.

وزیر نیرو تصریح کرد: بنابراین وزیر نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با فدراسیون روسیه، جمهوری افغانستان، ارمنستان و تاجیکستان وظیفه قابل ملاحظه‌ای در عملیاتی کردن این راهبرد دارد.

وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا با توجه به اینکه روسیه و قزاقستان از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات هستند مسیر شمال به جنوب کشور ما می‌تواند به عنوان یک امتیاز در اختیار 2 کشور قرار گیرد و علاوه بر تامین نیازی که ما به غلات از روسیه داریم بخشی از این محصول می‌تواند برای تامین نیاز کشورهای منطقه نیز به صورت‌های مختلف از جمله استفاده از امکانات تولید آرد در کشور ما مورد استفاده قرار گیرد.

توافقات خوبی میان وزارت جهاد کشاورزی با دستگاه‌های مسئول در روسیه برقرار شده است

اردکانیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر توافقات خوبی میان وزارت جهاد کشاورزی با دستگاه‌های مسئول در روسیه برقرار شده و امیدواریم با رفع برخی تنگناهای مربوط به مراودات بانکی این کار گسترش یابد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا استفاده از ظرفیت‌ها و خاک کشورهای طرفین از طرف ایران و روسیه برای پیدا کردن مشتریان جدید مورد توجه دو کشور قرار دارد یا خیر، تصریح کرد: در زمینه نفت و گاز مذاکرات خوبی از سوی وزیر انرژی روسیه با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، در زمینه برق نیز اکنون مذاکرات فشرده‌ای را با کشورهای همسایه هم جمهوری آذربایجان از یک مسیر و هم جمهوری‌ ارمنستان از مسیر دیگری در دست انجام داریم که سیستم برق ایران را به سیستم برق فدراسیون روسیه سنکرون می‌کند و این سیستم برای پایداری شبکه‌ها و افزایش تبادلات در منطقه شرایط را فراهم می‌سازد.

وزیر نیرو اظهار داشت: براساس سایر مذاکرات دو‌جانبه خوشبختانه فرصت‌های خوبی فراهم شده است، از جمله فرصت برای تشکیل شرکت‌های مشترک و عرضه این خدمات به کشورهای منطقه، در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با توجه به امکانات کشور روسیه زمینه‌ای برای همکاری ما در موضوع ساخت پنل‌های خورشیدی هم فراهم شده است.