رحمانی گفت: سال 97 میانگین واردات 22 درصد کم شده است و این رقم در کالاهای مصرفی 36 درصد بوده است.

به گزارش مرور نیوز، رضا رحمانی در همایش روز ملی اصناف گفت : جایگاه اصناف در ماه‌های اخیر ضعیف شده است، در حالی که با توجه به سهمی که این بخش در اشتغال دارد باید به آن توجه بیشتری شود.

وزیر صنعت اظهار کرد : سال گذشته برای ایجاد 250 هزار شغل در بخش اصناف برنامه ریزی کردیم که این موضوع محقق شده است. امسال سال رونق تولید است، راهبرد و استراژی اصلی ما نیز در کشور رونق تولید است. 

وی با بیان اینکه هر تولیدی دارای سه پارامتر است، گفت: این پارامترها یکی مواد اولیه، دیگری نقدینگی  و سومی بازار مصرف است و بدون این سه مقوله تولید محقق نمی‌شود و ما امسال برای هر سه مورد با توجه به سال رونق تولید برنامه داریم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خانواده اصناف بخشی از خانواده تولید است، گفت: این یک زنجیره است؛ امسال  وزارت صنعت 7 محور و 36 برنامه دارد که یکی از این محورها رونق تولید و تامین و ساخت داخل است. 

وی با بیان اینکه اولین کار ما در رونق تولید حفظ وضع موجود است، گفت: امروز ما در خط مقدم  قرار داریم بنابراین باید به فعال سازی ظرفیت‌های راکد و غیرفعال در رونق تولید توجه کنیم و ما هم در وزارت صنعت برای رونق تولید تمام تلاش خود را می‌کنیم. 

رضا رحمانی اظهار داشت: برای حفظ نقدینگی باید به بازار داخلی و خارجی توجه کرد؛ محور دوم رونق تولید صادرات است و محور سوم رونق تولید توجه به صنایع است.

وی گفت: در سال 98 و طی ماه‌های آینده  بیش یک صد هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه صنایع مختلف معدنی اجرایی خواهد شد  و حتی یک ژروژه آلومینیوم جنوب در دست افتتاح داریم  ضمن اینکه در سال های بیش از 300 هزار میلیارد تومان در بخش معدن به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: رویکرد ما در در زمینه فعالیت صنایع معدنی جدید است و نقشه راه معدن در سال 97 اجرایی شد. 

وی گفت: محور بعدی ما برای رونق تولید در حوزه‌های فناوری، اصناف، فضای کسب و کار و تامین مالی است. 

رحمانی با اشاره به نقدینگی و مسائل مالی که در راستای رونق تولید بسیار حایز اهمیت است، گفت: صنوف تولیدی از واحدهای مظلوم هستند که از یک طرف جز اصناف به شمار نمی‌روند و از طرفی جزء صنعت دیده نمی‌شوند؛  بنابراین چند کار برای آن باید انجام شود تا مورد حمایت قرار گیرند ضمن اینکه زنجیره بین واحدهای کوچک  و بزرگ حفظ شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: 5 هزار واحد کوچک ما در حال حاضر به فولاد مبارکه وصل است اما باید این ارتباط ها بیشتر شود و برای آن برنامه داریم. 

وی در مورد پروژه ساماندهی لجیستیک و زنجیره تامین کشور گفت: از 36 برنامه سه برنامه در حوزه صادرات است و 12 برنامه هم در حوزه بازرگانی داخلی است. 

وی بیان داشت: هدف ما این است که این 12 برنامه‌ کاملا از مبدا تا مقصد قابل رصد باشد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ارز 4200 تومانی به واردات، گفت: بهرحال این سیاستی است که یک زمانی اجرا می‌شده و یک زمانی ممکن است تصمیم گیری شود که در مورد برخی کالاها اجرا نشود به عنوان مثال الان در مورد ماکارونی یا ماهی تن که ارز 4200 تومانی می‌گرفتند و اکنون نمی‌گیرند. 

رحمانی بیان داشت: 100 قلم کالای پر  مصرف به صورت روزانه رصد می‌شود و اکنون با سیاست‌های انجام شده قیمت مرغ حتی به زیر قیمت مصوب رسیده است. 

وی گفت: مجموعه این برنامه‌ها ما را به اهداف می‌رساند که ممکن است بعضی امسال کامل و بعضی در سال‌های آتی تکمیل شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اصلاح نظام کنترل  بازار در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هست و خیلی از اینها اجرای اسناد بالا دستی است و همچنین ایجاد سامانه مدیریت توزیع در کشور را در برنامه‌های خود داریم.

وی بیان داشت: در تلاش هستیم تا همه سامانه‌ها با هم لینک شود و بدین ترتیب کنترل‌ها را افزایش دهیم و سامانه افق به عنوان یک سامانه که در حلقه آخر توزیع قرار دارد ایجاد شده است. 

رحمانی با اشاره به تدوین سند جامع نظام توزیع گفت: هر کجا فعالیت مزاحم کسب و کار اصناف است ما آن را پیگیری می‌کنیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: دشمن فکر می‌کرد سال گذشته در سه ماهه اخر واحدهای تولیدی ما تعطیل می‌شود اما با کمک شما اصناف این مساله محقق نشد و دشمنام ناکام ماند و امروز  هم فعالیت بازار را شاهد هستیم و تولید ما هم پابرجا است. 

وی با اشاره به سامانه انبارها گفت: امروز بیش از 537 هزار انبار در سامانه ثبت شده است و این موضوع در روند توزیع بسیار به ما کمک خواهد کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توان شیوه‌ های فروش نوین را نادیده گرفت: اما باید اینها مدیریت شود تا هم اصناف به سیستم نوین وارد شوند و هم آسیب نبینند زیرا به هر حال بسیاری از مشاغل سنتی در حال انقراض است. 

رحمانی بیان داشت: اولین حلقه نظارت اتحادیه‌ها هستند که باید توسط اتحادیه‌ها تقویت شود.

وی همچنین در رابطه با قاچاق گفت: باید کاری کرد تا واردات قاچاق برای قاچاقچیان سخت شود و البته این امر با افزایش قیمت محقق می‌شود.

رحمانی گفت: سال 97 میانگین واردات 22 درصد کم شده است و این رقم در کالاهای مصرفی 36 درصد بوده است. 

وی افزود: در سه ماهه اول واردات 142 قلم کالا ممنوع شد.

رحمانی بیان داشت: اتحادیه‌ها باید دست به دست هم دهند بطوریکه اصناف زیر مجموعه آنها با اتحاد و یکدلی از عرضه کالای قاچاق خودداری کنند و باید این نهضت را ایجاد کرد که تصمیم بگیریم که کالای قاچاق را عرضه نکنیم و با این کار  خود بخود جلوی واردات گرفته می‌شود. 

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق انجام شد، گفت: با سخت کردن واردات پوشاک ایجاد 200 هزار شغل را در این بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.