وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هدف دشمن از انسداد منابع ایجاد مشکل در تولید، اشتغال و سرمایه گذاری است.

به گزارش مرور نیوز، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی خبری خود که به منظور تبیین سیاست های اقتصادی و دستاوردهای وزارت اقتصاد برگزار شد با بیان اینکه در زمان ورود من به وزارت اقتصاد شرایط به گونه ای بود که دشمن قصد جداسازی مردم از دولت و تزریق ناامیدی را داشت، اظهار داشت: دشمن در پی ایجاد امید کاذب برای خود و ایجاد تنش در جامعه بود. در این شرایط ما باید از یک سو با تمام توان متمرکز بر طراحی پیشنهادات و راهکارهایی برای طی کردن این دوره، می‌بودیم. از سویی دیگر ما نمیتوانستیم اقداماتی که در این عرصه انجام می‌دادیم را بیان کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: پیش از ورود من کمیته مقابله با تحریم در وزارت اقتصاد تشکیل شده بود و بنده نیز پس از ورود پیشنهاداتی در این کمیته ارائه کردم و در بسیاری از مباحث توانستیم راهکار برون رفت از موانع را طراحی کنیم و مجوزها را نیز بگیریم.

وی با بیان اینکه راهکارها را نمی‌توان بیان کرد، گفت: در شرایطی که دشمن در مقامی بود که از ناحیه منابع فشار جدی وارد کند سعی کردیم برنامه هایی طراحی کنیم که مانع از تحقق اهداف دشمن باشد. یکی از برنامه‌ها این بود که اگر درآمد نفتی کاهش یابد به سمت درآمدهای درست حرکت کنیم.

دژپسند افزود: با تلاش‌های موثر سازمان امور مالیاتی، به رغم پیش‌بینی‌هایی که می‌شد ۱۰۹ هزار میلیارد تومان تحقق مالیاتی داشتیم؛ یعنی ۹۷ درآمد مالیاتی در سال ۹۷ محقق شد.

درآمد صادرات غیرنفتی ما در سال ۹۷ به رغم تمام فشارها با کمترین کاهش محقق شد

وزیر امور اقتصاد به درآمدهای ارزی اشاره کرد و ادامه داد: از همکاران گمرک خواستیم که ور تسهیل صادرات هیچ مضیقه‌ای ایجاد نکنند و این امر محقق شد و درآمد صادرات غیرنفتی ما در سال ۹۷ به رغم تمام فشارها با کمترین کاهش محقق شد.

وی با بیان اینکه در سه ماهه سال ۹۸ روند صادرات غیرنفتی ما قابل قبول است، اظهار داشت: در حوزه درآمدهای مالیاتی نیز در سه ماهه نخست سال وضعیت مناسبی داشتیم.

دژپسند افزود: سرمایه خارجی ۱۰۷ میلیارد دلار بود که نگران کننده بود از این رو سعی کردیم این روند را بهبود ببخشم و در سه ماه آخر سال عدد به ۳۰۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

بهبود فضای کسب و کار مهم‌ترین وظیفه ماست

وی با بیان اینکه یکی از بحث های مهم روان‌سازی فضای کسب و کار است، گفت: هدف دشمن از انسداد منابع ایجاد مشکل در تولید، اشتغال و سرمایه گذاری است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بهبود فضای کسب و کار نیازمند اهتمام جدی بود؛ ما از قابلیت هیأت مقررات زدایی برای حذف مجوزهای زائد باید بهره ببریم. از فعالان اقتصادی درخواست دارم مجوزها و بخشنامه‌های مزاحم را به ما منعکس کنند.

دژپسند با بیان اینکه در سه ماهه دوم سال جلسات هیأت مقررات زدایی دو برابر خواهیم کرد، گفت: نقشه عملیاتی جامعی را طراحی کردیم و به مجلس ارسال و به مقام معظم رهبری تقدیم کردیم و هفته آینده این نقشه رونمایی می‌شود.

وی افزود: افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید در دستور کار است و بسته جامع رونق تولید را با همین رویکرد طراحی کردیم. دژپسند گفت: روان‌سازی تأمین مالی برای بخش خصوصی در بسته رونق تولید مورد توجه قرار گرفته است. تقویت بازار سرمایه را نیز مورد تاکید قرار داده‌ایم. همچنین بانک‌ها می‌توانند مطالبات معوق را وصول کنند و از سویی دیگر دارایی‌های منجمد را به صفر برسانند.

دژپسند به مولدسازی دارایی‌های دولت اشاره و تاکید کرد: اگر چه دارایی‌های مولد در درآمدهای دولت اثر دارد اما چندان قابل توجه نیست. در آینده یک پروژه بزرگ را با دو هدف مولدسازی دارایی دولت و هدایت نقدینگی افتتاح می‌کنیم که آثار جانبی رونق تولید هم دارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به درآمد مالیاتی گفت: همکاران ما در سازمان امور مالیاتی در تلاش هستند که کمترین فشار به مودیان مالیاتی وارد شود تا فضای کسب و کار مختل نشود.

وی همچنین افزود: از سویی دیگر کاهش مداخلات دولت در اقتصاد مورد توجه است. خوشبختانه خصوصی سازی مورد تاکید همه ارکان نظام است. در این انتقادات زیادی به خصوصی سازی وارد بود که سعی کردیم آسیب شناسی کرده و راهکارهایی در هیأت واگذاری ارائه کردیم.

وزیر امور اقتصاد ادامه داد: باید روش‌های قیمت گذاری و واگذاری را متنوع کنیم. اما به دلیل عدم توقف روند واگذاری، تلاش کردیم از جایی شروع کنیم و ۱۸ بنگاه را در لیست واگذاری‌های بزرگ قرار دادیم.

دژپسند گفت: فروش قسطی یکی از مشکلات واگذاری بود از این رو با تصویب هیأت واگذاری فروشمان به صورت بلوکی خواهد بود. به عبارتی دندان طمع مدیریتی را باید بکنیم. خوشبختانه ۳ شرکت در روند واگذاری قرار گرفتند و مابقی از نیمه دوم تیر ماه در روند واگذاری قرار گرفتند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برخی از فعالان اقتصادی که فعال نما هستند و با کوچ نقدینگی به دنبال ایجاد اختلال در بازار هستند، گفت: ما در کنار روان کردن کارها، به دنبال ایجاد مزاحمت در مسیر اختلال هستیم، از این رو ایجاد مالیات بر درآمدهای اختلال زا را در دستور کار قرار دادیم.

دژپسند همچنین گفت: راهکارهای ۱۲ بندی را برای تهاتر درآمدهای نفتی جهت توان بخشی درآمدهای کشور، فعالیت‌های پیمانکاری و سرمایه گذاری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید از سقوط قدرت خرید جامعع جلوگیری کنیم، افزود: صندوقی را برای کمک به مستاجرین جهت استفاده در رهن مسکن پیشنهاد دادیم. بسته حمایتی برای اقشار آسیب پذیر را پیشنهاد کردیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: چه به لحاظ بودجه و چه به لحاظ درآمدی راهکارهایی را اتخاذ کرده‌ایم تا حداقل تنش به کشور وارد شود. در شرایط فعلی دست ما برای مقابله با اقدامات دشمن پر است.

چیزی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرداد نشنیده‌ام

دژپسند در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: ما حتماً در نیمه اول سال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه می‌فرستیم. پیش‌نویس اولیه در وزات اقتصاد بررسی شده است و در حال اصلاح نهایی است.

وی در رابطه با مالیات بر درامدهای فعالیت‌های اختلال زا، افزود: پیش نویس نهایی لایحه آماده شده و در مرحله ویراستاری است.

وزیر اقتصاد در مورد مولدسازی دارایی‌ها، اظهار داشت: گام اول به شناسایی دارایی‌های دولت مربوط می‌شود که در حال انجام است و گام بعدی بررسی ویژگی و قابلیت‌هایی است که می‌توان با استفاده از دارایی‌ها ایجاد کرد. فروش دارایی‌ها گزینه آخر است.

وی افزود: اگر ۲۰ درصد از حجم دارایی‌های دولت در روند مولدسازی حرکت کند به کاهش اتکاری بودجه به نفت کمک زیادی می‌کند.

دژپسند در خصوص میزان تحقق درآمد مالیاتی در فصل بهار، گفت: در سال ۹۸ عمده درامدهای دولت تمیز و مالیاتی است. درآمد مالیاتی (مالیات مستقیم و کالا و خدمات) ۳ ماه نخست سال بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد در مورد ارز ترجیحی نیز، اظهار داشت: در ستاد اقتصادی دولت جمع بندی شده است که سیاست‌های دولت برای تأمین ارز کالاهای اساسی تا پایان سال تغییری نکند.

وی در مورد افزایش نرخ حامل‌های انرژی در مرداد ماه، گفت: بنده هیچ چیزی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرداد ماه نشنیده‌ام.

این مقام مسئول در مورد رسوب کالا در گمرکات اظهار داشت: لفظ رسوب با موجودی متفاوت است؛ کالا قبل از ورود به گمرک موجودی محسوب می‌شود و گمرک نسبت به آن مأموریتی ندارد.

رسوب کالاهای اساسی موضوعیت ندارد

وی افزود: از برخی گمرکات و بنادر بازدید کردم که در مورد کالاهای اساسی رسوب موضوعیت ندارد حتی تعدادی از کشتی‌ها در نوبت هستند که در شرایط تحریم این مساله برای کشور مناسب است.

وی افزود: بخشی از موجودی کالاها را به دلیل مشکلات حمل و نقل بررسی کردیم؛ علاوه بر دستور رئیس جمهور مجدداً با دستگاه‌های مربوطه موضوع بررسی خواهد شد و به خصوص برای کالاهای اساسی و خوراک‌دام که با امنیت و سلامت همه ما درگیر است و معمولاً ترخیص آن ۸ روز زمان می‌برد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: گروهی از کالاها به دلیل وضعیت اقتصادی زمانی در گروه غیر ضرور قرار گرفته و از واردات آنها جلوگیری شده از این رو ترخیص نمی‌شوند و برخی دیگر نیز منشأ ارزی نامشخص دارند و منتظریم واردکنندگان وضعیت آن را روشن کنند.

سکه مهریه، مشمول مالیات نمی شود

وی در مورد اخذ مالیات از سکه گفت: اخذ مالیات سکه به موجب قانون و تکالیف قانونی است. ما نیز مسائل و شکایت‌های مطرح‌شده را شنیدیم.

دژپسند ادامه داد: همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر شفاف از طریق تراکنش‌های مالی بررسی می‌شود. راهکارهای انسداد فرار مالیاتی شناسایی شده و باید توجه داشت افرادی که از سودهای کلان بهره می‌برند، خود باید پیشقدم شده و اظهار نامه ارائه دهند و این موضوع باید به فرهنگ تبدیل شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سکه مهریه خانم ها مشمول مالیات نیست، گفت: حدود مالیات سکه را رعایت می‌کنیم؛ ضمن آنکه دنبال درآمد برای دولت هستیم.

وی در مورد سود سپرده‌های بانکی، گفت: سود سپرده بانکی سرمایه تلقی نمی‌شود اما در بسیاری از کشورهای دنیا این نوع مالیات اخذ می شود. ما باید بر اساس شرایط اقتصادی آن را بررسی و مورد توجه قرار دهیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: شعار من در بحث مالیات این است که در وصول مالیات نمی‌خواهیم مبادی مالیاتی دچار خسران و ضرر شود.