معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت : درباره تولید بیت کوین موضوع به دولت محول شده است. اما خرید و فروش آن در داخل کشور با توجه به مصوبه شورایعالی مبارزه با پولشویی ممنوع است.

به گزارش مرور نیوز، ناصر حکیمی گفت : البته باید بین تولید و خرید و فروش بیت‌کوین تفکیک قائل شد. نکته صریح اینکه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است، در نتیجه مردم نباید وارد این حوزه شوند. نوسان قیمت بیت‌کوین بسیار زیاد است ضمن آنکه این ارزها ریسک قانونی هم دارند. لذا توصیه اکید میکنیم که مردم وارد این بازی نشوند.

مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت هنوز نهایی نشده و باید در دولت به تصویب برسد. پس از تصویب بانک مرکزی به تکالیف گفته شده عمل خواهد کرد.

حکیمی گفت : در خصوص دور زدن تحریم ها با بیت کوین نمی‌توان اظهار نظر صریحی کرد. اما آنچه که مشخص است باید به ظرفیت فروشنده خارجی و همچنین قابلیت تبدیل بیت کوین یا سایر رمز ارزها به ارزهای مورد قبول فروشندگان خارجی توجه داشت.

هم مصوبه دولت، هم سیاستنامه و بیانیه های بانک مرکزی در زمان مقتضی شفاف سازی خواهند کرد. در حال حاضر مطابق با مصوبه شورایعالی مبارزه با پولشویی ، خرید و فروش این رمز ارزها ممنوعیت دارد. لذا هر کسی وارد این حوزه می‌شود باید ریسک نوسانات قیمت و ریسک قانونی را در نظر بگیرد اما این درحالی‌است، بازاریاب های شبکه ای و هرمی از بیت کوین مانند درخت طلای پینوکیو تبلیغ می‌کنند. مردم باید مراقب باشند.

بانک مرکزی در چند مرحله در این خصوص توضیح داده است و یک پیش نویس سیاستنامه هم منتشر کرده و بنا دارد بنا به اقتضا بیانیه های لازم را در زمان مناسب به مردم بدهد تا از ورود آسیب به عموم جلوگیری شود.