صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک ملت با هدف افزایش سهم صادرات از مجموع تسهیلات اعطایی بانک با پوشش صندوق، معرفی خدمات و محصولات صندوق از سوی بانک و همچنین معرفی مشتریان صادراتی از سوی صندوق به بانک، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس این تفاهمنامه که به امضای محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت و افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات رسید، طرفین در زمینه های مختلف به ویژه در راستای توسعه و رونق صادرات و همچنین امور بازار سهام، با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

مدیرعامل بانک ملت در مراسم امضا و تبادل این تفاهمنامه، آن را یک تفاهم خوب در راستای تسهیل امور صادراتی کشور  به ویژه در شرایط تحریم خواند و اظهار امیدواری کرد که با عملیاتی شدن مفاد این تفاهمنامه، تولید، صادرات و در نهایت اشتغال کشور بهبود پیدا کند.

محمد بیگدلی با بیان این نکته که تجربه کشورهای صنعتی نشان می دهد که توسعه از محل رونق تولید صورت گرفته است، یادآور شد: صادرات یکی از مولفه های اثرگذار در رونق تولید، است و به عبارت دیگر تولید و صادرات، لازم و ملزوم هم هستند و تولید محصولات با کیفیت، مسیر صادرات را هموار می کند.

وی با تاکید بر این نکته که با افزایش صادرات محصولات، تولید نیز جان بیشتری خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران از نهادهای تاثیرگذار در خلق اقتصاد بین الملل است و امیدواریم که تفاهمنامه مذکور باعث رونق تولید، صادرات و اشتغال کشور شود.

مدیرعامل بانک ملت ، استراتژی اصلی این بانک را حمایت از تولید و اشتغال عنوان کرد و گفت: توسعه صادرات، از ابزارهای مهم در راستای تحقق این استراتژی است و امیدواریم که با انعقاد تفاهمنامه با صندوق ضمانت صادرات، گام های مثبتی در راستای افزایش سهم صادرات از تسهیلات بانکی که هم اکنون به شدت پایین است، برداشته شود.

وی اظهار امیدواری کرد که بانک ملت نخستین بانکی باشد که نسبت به افزایش این نسبت اقدام می کند و اثرات این افزایش در رونق تولید و صادرات کشور دیده شود.

بیگدلی با تاکید بر این نکته که تسهیلات پرداختی باید امر صادرات را تسهیل کند و سختگیری های بی مورد در این زمینه وجود نداشته باشد، اظهار داشت: امیدواریم که با کمک صندوق ضمانت صادرات، مفاد این تفاهمنامه هرچه سریع تر اجرایی شود و بانک ملت هم بتواند رتبه نخست را در اعطای تسهیلات به صادرکنندگان به خود اختصاص دهد.

وی در عین حال اعلام کرد که بانک ملت برای ارائه هرگونه کمک در راستای تسهیلات صادرات آمادگی کامل دارد و محدودیتی در این زمینه ندارد.

افروز بهرامی ، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران هم در سخنانی از بانک ملت به عنوان یک بانک بسیار معتبر و بزرگ نام برد و اظهار داشت:  مدیریت این بانک در نظام بانکی کشور زبانزد است و ما خوشحالیم که همکاری با این بانک را شروع کرده ایم و امیدواریم که اجرای این تفاهمنامه، منشاء خیر و برکت برای کشور باشد.

وی با بیان این نکته که این تفاهمنامه با دقت و پس از ماه ها کار کارشناسی تدوین شده است، اظهار امیدواری کرد که تفاهمنامه مذکور با دقت هم عملیاتی شود و به صادرات کشور کمک کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ، توسعه صادرات را مهم ترین ابزار در این جنگ اقتصادی خواند و گفت: تحریم ها بیش از هر چیز دیگری، تجارت و صادرات کشور را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین صادرات، نوک پیکان مقابله با تحریم ها محسوب می شود.

وی با اشاره به اثرگذاری صندوق ضمانت صادرات ایران در پوشش ریسک های سیاسی و تجاری صادرکنندگان، ادامه داد: ماموریت صندوق این است که قراردادهای صادراتی را بیمه و نگرانی صادرکنندگان را از لحاظ برگشت منابع صادراتی، رفع کند.

دکتر بهرامی با تاکید بر این نکته که صادرکنندگان به تامین مالی ارزان قیمت نیاز دارند، یادآور شد: صندوق ضمانت صادرات با نظام بانکی در این زمینه همکاری دارد و ضمانتنامه صندوق، از وثایق مورد قبول بانک ها برای ارائه تسهیلات به حساب می آید ولی متاسفانه سهم صادرات از مانده تسهیلات بانکی، بسیار ناچیز است.

وی اظهار امیدواری کرد که تفاهمنامه یادشده، به کوتاه کردن فرآیند اعطای تسهیلات به صادرکنندگان کمک کند و در حوزه تامین منابع مالی آنان به ویژه از طریق ابزارهایی همچون خرید دین، موثر باشد.

بر اساس این گزارش، سعید نصری معاون مدیرعامل، مسعود نصر اصفهانی و مجید ابراهیمی مدیران امور و علی محمدی مدیر شعب منطقه ۵ تهران بانک ملت و چند تن از مدیران ارشد صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در مراسم امضا و تبادل این تفاهمنامه حضور داشتند.