وزیر اقتصاد با بیان اینکه فرآیند طولانی و زمانبر کسب مجوزها قابل قبول نیست گفت: باید روند صدور مجوزها سرعت گیرد و یکی از دستگاه‌های که در زمینه تبادل اطلاعات با وزارت اقتصاد همکاری تنگاتنگی داشته و در اسرع وقت تفاهمنامه مربوطه امضا شد وزارت کار بوده است.

به گزارش مرور نیوز، فرهاد دژپسند در آئین امضای تفاهمنامه تبادل اطلاعات بین وزارت اقتصاد و وزارت تعاون ، کا رو رفاه اجتماعی که در نمایشگاه الکامپ برگزار شد تاکید کرد: توافق اخیر در راستای شکل‌گیری کامل نظام مالیاتی کشور بوده و برای افزایش درآمد مالیاتی هم باید پایه‌های مالیاتی افزایش یابد و هم راه‌های فرار مالیاتی بسته شود.

وی گفت: در هفته گذشته به عنوان هفته فرهنگ مالیاتی صاحبنظران به بیان ایده‌های خود در این زمینه پرداختند.

وزیر اقتصاد افزود: بنده در این راستا در جلسه‌ای با رئیس جمهور بر رونمایی و بهره‌برداری از اقتصاد هوشمند تاکید داشتم.

وی ادامه داد: در اقتصاد هوشمند بسیاری از مولفه‌های اقتصادی از سطح فعلی فراتر رفته و بایستی به نظام بیمه، مالیات، بورس و فضای کسب و کار دیجیتال و هوشمند برسیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه فرآیند طولانی و زمانبر کسب مجوزها قابل قبول نیست گفت: باید روند صدور مجوزها سرعت گیرد و یکی از دستگاه‌های که در زمینه تبادل اطلاعات با وزارت اقتصاد همکاری تنگاتنگی داشته و در اسرع وقت تفاهمنامه مربوطه امضا شد وزارت کار بوده است.

فرهاد دژپسند افزود: این همکاریها در زمینه مالیات ثابت نمی‌ماند و به سرعت در سایر سطوح تسری پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد:‌وزارت ارتباطات و وزارت راه نیز با وزارت اقتصاد در زمینه تبادل اطلاعات تعامل مناسبی دارند.

وزیر اقتصاد افزود: رونمایی از سامانه‌های جدید نشان دهنده عزم وزارت اقتصاد در الکترونیکی کردن امور است و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم به اهداف تعیین شده در دولت الکترونیک دست پیدا کنیم.

 دژپسند در مراسم رونمایی 3 طرح الکترونیکی وزارت اقتصاد در نمایشگاه الکامپ گفت : موضوع اقتصاد کلان، بازارهای مالی و تجارت، اقتصاد هوشمند از برنامه های پیش بینی شده برای فعالیت شبکه تحلیل گران جوان است. وزیر اقتصاد گفت: شناخت نیازها، مشکلات جامعه و انتقال آن به وزارت اقتصاد از دیگر ماموریت‌های این شبکه است و وزارت اقتصاد در زمینه کسب نظرات نخبگان و دریافت سازوکارهای اجرایی نیز از این گروه تحلیلی بهره خواهد برد، در عین حال، دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد اقتصاد در این شبکه حضور خواهند داشت و از نظرات آنها استفاده می‌شود.

وزیر اقتصاد در ادامه رونمایی از سامانه های مذکور گفت: وقتی که بحث تحقق اقتصاد هوشمند مطرح شد، می‌توان به ابر فرصت‌ها فکر کرد و امروز امید تحقق این هدف کاملا قابل مشاهده است. وی گفت: هم ابعاد مکانی و هم زمانی در قالب سامانه‌های یادشده حذف می‌شوند و بیش از میلیون ها برگ کاغذ نیز صرفه‌جویی می‌شود. در قالب سامانه مالیاتی نیز تقاضا برای سفر حذف و روابط چهره به چهره نیز حذف خواهد شد.

دژپسند خاطرنشان کرد: عرضه اطلاعات مودی بدون دستکاری باعث حذف اجحاف به مودی و تحقق حقوق دولت خواهد شد، افزود: سامانه شبکه تحلیل گران جوان اقتصاد ایران نیز امروز رونمایی می شود و ما ناچار نیستیم برای برون رفت از مشکلات تنها به نیروهای چند دستگاه تکیه کنیم. نیروهای فراوانی از تحلیل گران اقتصادی را داریم که می توانند پیشنهادات و راهکارهای خود برای برون رفت از مشکلات ارایه دهند.

وی گفت: ما می توانیم بدون قید زمان و مکان از نظرات اقتصاددانان جوان بهره مند شویم. برای اینکه نظام انگیزشی زا نیز دیده باشیم، ساختار طراحی شده و مباحث مادی نیز مطرح است. شورای راهبری به ریاست معاون اقتصادی وزارتخانه پیش بینی شده و یک شورای راهبری ده نفره فعال خواهد بود.

دژپسند ادامه داد: شورای فناوری اطلاعات نیز در وزارتخانه طراحی شده که بتوانیم دستاوردهای علمی در انجام امور داشته باشیم. در قالب سامانه برون سپاری سازمان مالیاتی، فرایند صدور مجوزها و یکپارچه سازی اقدامات بهبود خواهد یافت. در قالب درگاه الکترونیکی سهامداران نیز پروژه هایی تعریف شده و از سال گذشته سامانه شناسایی مشتری به صورت الکترونیکی رونمایی شد و در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار رکورد ثبت شده است.

وی افزود: درگاه واحد سهامداران که رونمایی می شود طیف وسیعی از اطلاعات را ارایه می کند و بیش از 600 هزار مراجعه در سال حذف می شود. سامانه جدید بیش از 400 میلیون رکورد اطلاعاتی را ارایه خواهد کرد.