رییس کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک ها و دارو ها را در صنعت دام و طیور باید به حداقل برسانیم گفت: امید داریم کشور ما هم مثل کشور های توسعه یافته دیگر برای عدم استفاده دارو و آنتی بیوتیک به تولید کنندگان خود یارانه تشویقی بدهد

به گزارش خبرنگار اقتصادى مرور نیوز، مقاومت باکتری ها به آنتى بیوتیک ها امروزه یک دغدغه جهانی بوده و عدم توجه به آن بهزودی منجر به بی کفایتی درمان هاى رایج در درمان عفونت هاى ایجاد شده توسط سویه های مقام و افزایش مرگ و میر در جوامع انسانى و حیوانی می شود.

از این رو این موضوع نیازمند آگاهی در سطوح بین الملل و همکاری  مداخله سازمان های مختلف جهت هدایت و حمایت ارگان های پیشرو در این حوزه است.

ما ضامن سلامت مردم هستیم

رییس کل اداره کل دامپزشکى استان تهران با بیان اینکه نقش اساسی سازمان دامپزشکى سلامتی مردم و دام است گفت:مشکلات دامپزشکی بسیار زیاد است اما با این وجود ما ضامن سلامت مردم هستیم و باید سلامت محصولات دامی را از مزرعه تا سفره تضمین کنیم.

برایى نژاد توضیح داد: سازمان دامپزشکی نقش اساسی در اقتصاد و تجارت جهانی دارد، همچنین نقش انتقال مطالبات و خواسته های دامپزشکان و تولید کنندگان را به مسىوولین دولتی بازی می کند ولی متاسفانه برای کشورهای توسعه نیافته مثل ایران دامپزشکان هنوز جایگاه مناسبی را ندارند.

وی به موضوع درمان اشاره کرد و افزود:استفاده از آنتی بیوتیک ها بحث بسیار مهمی است و سازمان دامپزشکی باید به سمتی حرکت کند، تا مصرف دارو و آنتی بیوتیک ها را به حداقل برساند.

به گفته این مسئول  در برخی کشور های پیشرفته برای عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروها به تولیدکنندگان شان یارانه تشویقی می  دهند امیدوارم ایران هم به این سمت پیش برود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به سمپوزیم یک روزه مصرف آنتی بیوتیک ها اشاره کرد و گفت: از سال گذشته یک کارگروه مقاومت میکروبی و کاهش استفاده دارو را تشکیل دادیم و از چندین متخصص برای رفع این معضل در خارج کشور کمک گرفتیم آنها هم با مراکز جهانی ارتباطات خوبی بر قرار کردند.

مشکوه ادامه داد:در داخل هم با کسانی که در مراکز تامین ،توزیع و عرضه دام بودند ارتباط برقرار کردیم وآنتی بیوتیک هایی که  مصرف می کردند را به سازمان دامپزشکی معرفی و ارسال کردند تا ما آنها را ارزیابی کنیم.

وی تصریح کرد:با حمایت FAO(سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) وسازمان بهداشت جهانی سلامت دام,سازمان بهداشت جهانی برنامه های راهبردی ای را با کمک کشورهای عضو تدارک دیدند تا دغدغه مقاومت دارویی بین دام و طیور برای کیفیت بهتر محصولات اجرا شود.

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی در این همایش با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از مرغ سایر را در جامعه اجرا کنیم گفت:متاسفانه وقتی با مقامات دولتی صحبت می کنیم دغدغه شان تولید است در حالی که باید به نحوی تولیدات در عرصه دام و طیور داشته باشیم که کیفیت و سلامت مردم را تضمین کند و ما در درون تولیداتمان یک ضد تولید نداشته باشیم.

مصرف دائمی آنتی بیوتیک ها موجب مقاومت میکروبی می شود

مسعود هاشم زاده عنوان کرد: رسالت دامپزشکان سلامت جامعه است و آنها با سلامت مردم کار دارند همچنین مقاومت میکروبی خیلی بحث بسیار مهمی است.

به گفته وی استفاده از آنتی بیوتیک ها در موارد و زمان خاص  است نه اینکه همیشه مصرف شوند.

معاونت تشخیص و مدیریت درمان به اصلاح ساختار مصرف مردم اشاره کرد و افزود: باید زیر ساخت های تولید با کمک تعاونی ها و اتحادیه ها اصلاح شود مخصوصا در مرغ داری هایی که بی رویه از آنتی بیوتیک ها و واکسن استفاده می کنند. متاسفانه دامپزشکی ما ایراد اساسی دارد  و می ببینیم اسم و کارکردش به سمت تجارت دامپزشکى پیش می رود نه به سمت تولید و بهبود آن امیدواریم این نگرش سریع اصلاح شود.

هاشم زاده خاطر نشان کرد:کیفیت مواد اولیه مصرف بسیار مهم است و ساختار نظارتی تا حدی جواب گو می باشد و به تنهایى متاثر نیست.