وزیر ارتباطات گفت: طرح نوآفرین با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا، توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد.

به گزارش مرور نیوز، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه شورای اداری کاشمر که در سالن همایش‌های مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، با اشاره به فعالیت های حوزه دیجیتال در کشور اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال، محور اقتصادی آینده کشور است که توسط جوانان ساخته خواهد شد.

وی افزود: برای پیشرفت هر چه بیشتر و سرعت بخشیدن به این پیشرفت  همه باید در حوزه ارتباطات دست به دست هم بدهیم تا آینده کشور یک محور اقتصادی داشته باشد.

آذری جهرمی به ظرفیت بالای موجود در اقتصاد دیجیتال  اشاره و بیان کرد: تحول دیجیتال باعث می‌شود که شبکه توزیع نیز تغییر کند.

وی با بیان اینکه تحول اقتصاد دیجیتال موجب می‎شود شبکه توزیع هم تغییر کند کاری که امروز اتفاق افتاده و شاهد آن هستیم و ظرفیت‎های بسیاری را به خصوص برای جوانان به وجود آورده است تصریح کرد: باید از مواهب اقتصادی فناوری دیجیتال بهره‎مند شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز فقط در یکی از شرکت حمل و نقل اینترنتی هزار و ۶۰۰ نفر کارمند و بیش از ۸۰۰ هزار خودرو و راننده برای آن کار می‎کنند و این از مواهب ظرفیت‎هایی بوده که به وجود آمده است.

وی باتأکید براینکه در عرصه اقتصادی وظیفه داریم ابتدا دسترسی را بالا ببریم، گفت: اگر امروز فرش کاشمر دارد به فراموشی سپرده می‎شود با تحول دیجیتال می‌شود آن را زنده کرد و به بازارهای مطلوب عرصه  کرد.

جهرمی گفت: به توسعه دسترسی توجه داریم چون هدف والاتری را داریم پیگیری می‌کنیم، در همین راستا اکنون شاهدیم طی ۱.۵ سال گذشته اتصال مناطق شهری کشور به شبکه ملی اطلاعات از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد و مناطق روستایی از ۳۲ درصد به ۷۸ درصد رسیده است و این موجب شد بازار شرکت‎های اینترنتی دوبرابر شود.

وی با تاکید براینکه باید فرآیند و مکانیزم رشد نخبگان در کشور را تسهیل کنیم، افزود: از  پیرمردانی که به صندلی‎های خود چسبیده‌اند و حاضر نیستند آن را رها کنند نمی‎توان چنین انتظاراتی را داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: برای رشد و رفع مشکلات نخبگان در کشور باید در این عرصه ورود کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم که این کار انجام شده و طرح نوآفرین با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا مصوبه دولت گرفته شده است که تا روز گذشته بیش از هزار شرکت فن‌آور از سراسر کشور در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

جهرمی گفت: در طرح نوآفرین استارتاپ‌هایی را مد نظر داریم که اندازه اقتصادی آنها از صفر تا ۵۰۰ میلیون تومان درآمد سالانه است و این استارتاپ‌ها سه سال فرصت دارند تحت حمایت قرار بگیرند تا خودشان را از درآمد صفر به ۵۰۰ میلیون تومان برسانند و اگر زودتر به این مقدار رسیدند خدمات نوآفرین برای آنها به پایان می‌رسد و وارد مرحله بعدی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح نوآفرین با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا، توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد، عنوان کرد: به زودی اقتصاد دیجیتال جایگزین اقتصاد نفتی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: اکنون ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به حدی رسیده که وزیر امور خارجه، مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را تحریم می‎کنند تا صدای وی از طریق فضای مجازی به گوش مردم و سیاستمداران سایر کشورها نرسد.

وی با بیان اینکه اگر در استفاده از فضای مجازی توانمند باشیم بدون شک می‌توانیم برای کسانی که خیر و صلاح مردم ما را نمی‌خواهند ایجاد تهدید کنیم و حرف حق خود را بزنیم گفت: امروزه تحول دیجیتال موجب تغییراتی در سبک زندگی مردم شده و بسیاری از صف‌های طویل و مشاغل حذف شده و به زودی کنتور خوان و توزیع کننده قبض‌های مختلف را نخواهیم داشت البته به جای آن رویش‌های بسیاری از مشاغل جدید را خواهیم داشت.

جهرمی عنوان کرد: برای تغییر سبک زندگی باید برنامه داشت و از فرصت‎های فرهنگی استفاده کرد.

وی بیان کرد: برخی قائل براین هستند که رشد فناوری را کم کنیم تا رشد فرهنگی به آن برسد در صورتیکه در آینده دنیای اقتصاد را هم از دست خواهیم داد و معلوم نیست فرهنگ را هم به دست آوریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کسانی که در عرصه فرهنگ کار می‎کنند باید در حوزه فضای مجازی کار کنند و حضور جریان ساز کلید بخورد اظهار کرد: هرچند برخی به فعالیت من در فضای مجازی ایراداتی می‎گیرند اما روایت‌گری زندگی مسئولان در فضای مجازی یک فرصت است.

وی عنوان کرد: به عنوان یک مسئول تلاش می‎کنم از روش‎های مختلف با مردم ارتباط برقرار کنم تا مردم بدانند در ذات عملکرد ما چه است.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه اگر خود را خادم مردم می‎دانیم باید نظرات آنها را بدانیم، بی‎توجهی به نظرات کسانی که می‎خواهیم به آنها خدمت کنیم خدمت نیست گفت: شفافیت از فرصت‎های شبکه‎های مجازی است، اگر نورافکن شبکه‌های اجتماعی در مسئولان سابق بود چه بسا عملکردشان شدیدتر از آنچه امروز است نقد می‎شد.

وی  با بیان اینکه امروز مسئولان بسیار مراقب رفتار و منش خود هستند، هرچند شایعاتی هم وجود دارد اما بازهم همان ابزار فضای مجازی کمک می‎کندتا در برابر شایعه سازان بایستید اظهار کرد: اگر می‎خواهیم آینده روشنی داشته باشیم باید ایران هوشمند را ساخت، این فن‎آوری چون مبتنی بر خلاقیت، فکر و مغز است قابل تحریم‌ نیست.