در حال حاضر با وجود اینکه شاهد افزایش تورم تدریجی کالا در نتیجه افزایش قیمت ارز نیمایی و انتقال تخصیص ارز وارداتی از دلار 4200 تومانی به ارز نیمایی هستیم، اما به دلیل اینکه دولت بار هزینه های ارزی خود را کاهش داده توانسته قیمت ارز را کنترل کند.

به گزارش مرور نیوز، سیاست گذاری ها در بازار ارز چند ماهی است که همه دلالان را شگفت زده کرده، چراکه براساس معادله ای ساده دودوتاچهارتا پیش بینی می کردند که با کاهش صادرات نفت درآمد ارزی دولت به شدت کاهش می یابد و همین مسئله یعنی کمبود ارز در بازار که می تواند با شوک قیمتی همراه باشد، زیرا بخشی از تقاضای دلار برای مسافرات و حتی واردات از طریق بازار آزاد پاسخ داده می شود. اما در عالم واقعیت این اتفاق به ظاهر ساده و بدیهی نیفتاد. حال سوال این است که دولت چه سازوکاری را بکار برده است؟

در گام نخست بانک مرکزی سیاست های سفت و سختی را برای مجبور کردن صادرکننده ها برای واریزکردن درآمد ارزی به سامانه نیما وضع کرد که بر مبنای آن واردکننده ها در بازه چند ماه باید ارز خود را تحویل می‌دادند در غیر اینصورت با برخورد قضایی مواجه می شدند.

از طرف دیگر بانک مرکزی آرام‌آرام نرخ ارز آزاد را کنترل کند و در مقابل نرخ ارز سامانه نیما را بالا آورد، به طوری که در ابتدای راه اندازی این سامانه نرخ ارز 7 هزار تومان بود و کم‌کم به کانال 12 هزار تومان وارد شد و همین مسئله باعث شد صادرکننده های بیشتری ارز خود را به سامانه تحویل دهند، زیرا پیش از این آن ها با فروش ارز در بازار سیاه با قیمت13 تا 15 هزار تومان، منابع ریالی بیشتری به دست می آوردند و زمانی که نرخ ارز بانک مرکزی و سامانه نیما به هم نزدیک شد باعث شد میزان ارز برگشتی از محل صادرات از 40 درصد به بیش از 90 درصد برسد.

یکی دیگر از اقداماتی که دولت در سیاست جدید ارزی بازنگری کرده است تخصیص ارز به کالاهای وارداتی بود که دیگر مانند گذشته ارز دولتی نمی پردازد و بسیاری از کالاها را از فهرست گروه کالایی اساسی خارج کرد و آن‌ها را مکلف به واردات از طریق ارز نیمایی کرد و در نهایت موضوع تخصیص ارز به مسافران را مورد بازنگری قرارداده و امروز به هر ایرانی در سال بیش از 2 هزار یورو یا معادل دلاری آن ارز پرداخت نمی کند و البته نکته اساسی این است که ارز تخصیصی با قیمت روز انجام می شود و یارانه ای در این بخش داده نمی شود که به نوعی هزینه بدون پشتوانه باشد. بنابراین در حال حاضر با وجود اینکه شاهد افزایش تورم  تدریجی کالا در نتیجه افزایش قیمت ارز نیمایی و انتقال تخصیص ارز وارداتی از دلار 4200 تومانی به ارز نیمایی هستیم، اما به دلیل اینکه دولت بار هزینه های ارزی خود را کاهش داده توانسته قیمت ارز را کنترل کند، از این رو پیش بینی می شود با ادامه این روند تئوری دلال ها برای جهش قیمت دلار و شکستن مرز دلار 20 هزار تومانی شکست خواهد خورد و نگهداری دلار در بلندمدت به دلیل پیش بینی کاهش التهاب بازار که با تغییر سیاست گذاری خارجی در آینده رخ می دهد، نوعی خواب سرمایه است و برای افرادی که دلار با قیمت بالا خریده اند چیزی جز ضرر کلان نخواهد بود.